Connect with us

Судова практика

Підписання акта підсумкової перевірки без його затвердження органом приватизації не є доказом виконання умов договору купівлі-продажу об’єкта приватизації

Опубліковано

29 квітня 2021 р. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду у справі № 908/1260/20 залишив без задоволення касаційну скаргу позивача, який доводив, що повністю виконав умови договору купівлі-продажу об’єкта приватизації.

Приватне підприємство звернулося до суду з позовом до Регіонального відділення Фонду державного майна України про визнання виконаними в повному обсязі зобов’язань ПП, визначених договором купівлі об’єкта державної власності; зобов’язання зняти договір купівлі об’єкта державної власності з контролю у зв’язку з повним виконанням його умов.

Читайте також: У разі розірвання договору купівлі-продажу об’єкта приватизації строк повернення коштів обчислюється з моменту заявлення вимоги про їх повернення

Господарський суд позов задовольнив. Апеляційний суд скасував вказане рішення та ухвалив нове – про відмову у задоволенні позовних вимог у повному обсязі з тих мотивів, що умови договору не виконані у повному обсязі, акт підсумкової перевірки не затверджений органом приватизації, що свідчить про те, що відповідач у цьому акті не визнавав факт повного виконання позивачем умов договору.

Розглянувши касаційну скаргу ПП, Верховний Суд вказав, що відповідно до ч.ч. 1 та 2 ст. 27 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» контроль за виконанням умов договору купівлі-продажу, укладеного з переможцем аукціону, та викупу об’єктів приватизації здійснює орган приватизації. Порядок здійснення контролю за виконанням зобов’язань, визначених у договорі купівлі-продажу, затверджує Фонд державного майна України.

Читайте також: Аукціони з продажу об’єктів великої приватизації частково відновлено

Наказом ФДМУ від 18 жовтня 2018 р. № 1327 затверджено Порядок здійснення контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об’єктів приватизації органами приватизації, за змістом якого договір купівлі-продажу об’єкта приватизації може бути знятий з контролю органів приватизації за рішенням органу приватизації лише за наведених у п. 1 розд. IV цього Порядку умов, перелік яких є вичерпним.

Відповідно до п. 1 розд. IV Порядку зняття договору купівлі-продажу з контролю здійснюється за рішенням органу приватизації, зокрема у разі: повного виконання умов договору, що підтверджує відповідний орган приватизації шляхом затвердження акта підсумкової перевірки. При цьому повне виконання умов договору є однією з умов для зняття договору купівлі-продажу з контролю органу приватизації. Складення та підписання акта підсумкової перевірки без його затвердження відповідним органом приватизації не є доказом визнання останнім факту повного виконання умов договору купівлі-продажу об’єкта приватизації.

Суд апеляційної інстанції встановив, що орган приватизації акт підсумкової перевірки виконання умов договору купівлі-продажу не затвердив, а отже, відповідач як орган приватизації не підтвердив факт повного виконання позивачем умов договору.

Читайте також: Громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, не повинний проводити її агрохімічну паспортизацію

Крім того, суд апеляційної інстанції встановив, що ПП не виконало передбачених пп. 6.3.3. договору купівлі-продажу умов, зокрема в частині правонаступництва прав і обов’язків приватизованого підприємства.

Правовідносини, що виникли між сторонами у цій справі, є правовідносинами, що виникли з приводу приватизації державного майна, а тому вони регулюються Законом України «Про приватизацію державного і комунального майна», норми якого є спеціальними відносно інших норм права.

Відповідно до ч. 1 ст. 28 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» особи, які придбали державні або комунальні підприємства як єдині майнові комплекси, є правонаступниками їх майнових прав (крім права постійного користування земельною ділянкою) і обов’язків відповідно до умов договору між продавцем і покупцем та законодавства України.

Зазначена спеціальна норма Закону не передбачає можливості правонаступництва майнових прав і обов’язків приватизованого підприємства іншою, ніж покупець (новий власник), особою.

У цій справі саме позивач є власником єдиного майнового комплексу державного підприємства.

Встановивши зазначені обставини, врахувавши положення ч. 1 ст. 28 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна», суд апеляційної інстанції дійшов правильного висновку про те, що саме ПП як покупець та новий власник приватизованого об’єкта є правонаступником прав та обов’язків приватизованого підприємства ДП в розумінні ч. 1 ст. 28 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна».

Проте згідно з відомостями з ЄДРПОУ правонаступником ДП є не позивач, а інша створена останнім юридична особа – ТОВ, якому майно приватизованого підприємства не передавалося, яке не є власником об’єкта приватизації та відповідно яке не набуло майнові права приватизованого підприємства.

З огляду на викладене, ПП всупереч ч. 1 ст. 28 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна», будучи правонаступником майнових прав і обов’язків державного підприємства, забезпечило припинення ДП та його правонаступництво шляхом створення нової юридичної особи – ТОВ, яке не набуло в порядку, передбаченому ч.ч. 5, 7, 8 ст. 27 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна», майнові права приватизованого підприємства.

Таке правонаступництво не узгоджується з положеннями ч. 1 ст. 28 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна».

Ураховуючи викладене, ВС визнав, що відсутні підстави для визнання виконаними позивачем як покупцем у повному обсязі зобов’язань за договором купівлі-продажу та зняття цього договору з контролю органом приватизації.

Підготував Леонід Лазебний

Повний текст рішення

Продовжити читання →

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.