Судова практика
Рекомендації АМКУ у справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції не підлягають судовому оскарженню
6 травня 2020 р. Велика Палата Верховного Суду, розглядаючи справу № 826/6968/17, дійшла висновку, що надання органом Антимонопольного комітету України рекомендацій у процесі розгляду справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції не порушує прав чи охоронюваних законом інтересів позивача, оскільки самі по собі такі рекомендації не створюють жодних правових наслідків.
У травні 2017 р. Державне підприємство (далі – ДП) звернулося до суду з адміністративним позовом, у якому просило скасувати рекомендації Антимонопольного комітету України від 16 березня 2017 р. № 9-рк «Про вжиття заходів, спрямованих на розвиток конкуренції». Позовні вимоги обґрунтовано тим, що оскаржувані рекомендації відповідача необґрунтовані, прийняті з порушенням норм чинного законодавства України, є втручанням у господарську діяльність позивача та спричинили порушення його охоронюваних законом прав та інтересів.
Окружний адміністративний суд своїм рішенням, залишеним без змін апеляційним судом, позовні вимоги задовольнив, виходячи з того, що при наданні рекомендації АМКУ не дослідив у повному обсязі обставин укладання позивачем попередніх договорів, що призвело до передчасних висновків про можливе порушення законодавства про захист економічної конкуренції та надання рекомендацій, які призвели до обмеження права ДП у наданні нежитлових приміщень в оренду.
У касаційній скарзі скаржник зазначав, що суди першої та апеляційної інстанцій помилково віднесли цю справу до юрисдикції адміністративних судів. Згідно зі ст. 20 ГПК України та ст. 60 Закону України від 11 січня 2001 р. № 2210-III «Про захист економічної конкуренції» розгляд цієї справи віднесено до юрисдикції господарських судів.
Верховний Суд за результатом розгляду касаційної скарги дійшов висновку, що рішення судів попередніх інстанцій необхідно скасувати, а провадження у справі закрити з огляду на таке.
Відповідно до приписів ч. 1 та 2 ст. 60 Закону № 2210-III заявник, відповідач, третя особа мають право оскаржити рішення органів АМКУ повністю або частково до господарського суду у двомісячний строк з дня одержання рішення. Отже, вирішення спорів, предметом яких є оскарження рішень АМКУ та його органів, належить до компетенції господарських судів.
Водночас, у цій справі предметом спору є оскарження рекомендацій АМКУ, пов’язаних з розглядом справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
Згідно зі ст. 46 Закону № 2210-III органи АМКУ мають право надавати рекомендації, зокрема, суб’єктам господарювання стосовно припинення дій, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, усунення причин виникнення цих порушень і умов, що їм сприяють, а в разі, якщо порушення припинено, – щодо вжиття заходів для усунення наслідків цих порушень. Рекомендації надаються у формі листа. Рекомендації органів АМКУ підлягають обов’язковому розгляду органами чи особами, яким вони надані.
За умови виконання положень рекомендацій у разі, якщо порушення не призвело до суттєвого обмеження чи спотворення конкуренції, не завдало значних збитків окремим особам чи суспільству та вжито відповідних заходів для усунення наслідків порушення, провадження у справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції не розпочинається, а розпочате провадження закривається.
Велика Палата Верховного Суду зауважила, що обов’язковою умовою визнання акта недійсним є порушення у зв’язку з його прийняттям прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації – позивача у справі.
При цьому саме собою здійснення розгляду органом АМКУ справи з приводу наявності в діях підприємства ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції не порушує права та охоронювані законом інтереси такого підприємства. Так само і надання органом АМКУ відповідних рекомендацій у процесі розгляду справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції не порушує прав чи охоронюваних законом інтересів позивача, оскільки самі по собі такі рекомендації не створюють жодних правових наслідків.
Судовому оскарженню підлягають рішення органів АМКУ, прийняті за наслідками розгляду таких рекомендацій, а не самі рекомендації.
Підготував Леонід Лазебний