Судова практика
Розмір плати за оренду земельних ділянок державної та комунальної власності, що підлягає перерахуванню до бюджету, не може бути меншим, ніж установлено ПКУ
6 жовтня 2020 р. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у справі № 814/2366/15 задовольнив касаційну скаргу податкового органу, вказавши, що нарахування (донарахування) податку має здійснюватися на підставі законодавства, чинного в податкові періоди, за які провадиться нарахування.
Товариство з обмеженою відповідальністю звернулось до суду з позовом до податкової інспекції про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, згідно з яким збільшено суму грошового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб.
Окружний адміністративний суд своєю постановою у задоволенні позову відмовив.
Апеляційний суд постанову окружного адмінсуду скасував та прийняти нову, якою позов задовольнив з огляду на закріплений у пп. 4.1.9 п. 4.1 ст. 4 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) принцип стабільності суд дійшов висновку про те, що внесені з 1 квітня 2014 р. Законом України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» від 27 березня 2014 р. № 1166-VII зміни до пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) щодо збільшення мінімального розміру орендної плати за землю підлягали застосуванню з нового бюджетного року, тобто з 1 січня 2015 р., та не могли бути враховані при обрахунку орендної плати за 2014 р.
У касаційній скарзі відповідач посилався на порушення судом норм матеріального та процесуального права, а саме: п. 5.2 ст. 5, пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 ПК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), ст.ст. 86, 138, 159 КАС України.
Верховний Суд вказав, що з набранням чинності Податковим кодексом України річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 ПК України та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.
Виходячи з принципу пріоритетності норм Податкового кодексу України над нормами інших актів, зокрема й актів органів місцевого самоврядування, у разі їх суперечності до моменту внесення до договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж установлений пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Ураховуючи, що нарахування (донарахування) податку має здійснюватися на підставі законодавства, чинного в податкові періоди, за які провадиться нарахування, ВС визнав правильним висновок суду першої інстанції про наявність у позивача обов’язку зі сплати орендної плати у 2014 р. в розмірі, установленому пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 ПК України (з урахуванням внесених до нього змін Законом України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» від 27 березня 2014 р. № 1166-VII), положення якого є спеціальними та підлягають застосуванню для юридичної оцінки обставин у справі.
Підготував Леонід Лазебний