Connect with us

Судова практика

Скасування депутатської недоторканності посилить вплив Президента

Опубліковано

Ми вже писали: Конституційний Суд визнав, що оскільки не введено режиму військового чи надзвичайного стану, законопроект № 6773 (щодо скасування депутатської недоторканності) цілком може бути розглянутий парламентарями.

6 червня 2018 р. Суддя Конституційного Суду України М. І. Мельник видав окрему думку з приводу цього Висновку Конституційного Суду України, у якій зазначив, що системний аналіз законопроекту дає підстави стверджувати, що прийняття законопроекту призведе до суттєвого звуження прав та свобод людини та громадянина, а також може становити загрозу для незалежності України.

Аналіз законодавства щодо проведення антитерористичної операції та відсічі збройній агресії проти України дає підстави вважати, що в Україні є ознаки введення воєнного стану, хоча указ Президента з цього питання відсутній. За таких умов, вважає судді, Конституцію України змінювати не можна.

Також М. І. Мельник нагадує, що Конституційний Суд неодноразово характеризував недоторканність, як пов`язану не зі статусом народного депутата як людини і громадянина чи особистим привілеєм, а з покладеними на нього повноваженнями у зв`язку з виконанням державних функцій, а отже недоторканність має публічно-правовий характер.

Переконливо ілюструє значення інституту депутатської недоторканості, на думку судді М. І. Мельника, період президентства В. Януковича, коли відбулася узурпація державної влади, оскільки саме парламент вжив основних заходів з відновлення конституційного ладу в Україні, забезпечення її суверенітету та збереження незалежності, відновлення конституційних прав і свобод людини і громадянина завдяки депутатській недоторканності. Саме це запобігло руйнівним діям В. Януковича.

Однак, існуючий обсяг недоторканності не можна визнати оптимальним з погляду інтересів протидії корупції та здійснення правосуддя, а також з огляду на загальноєвропейську практику.

М. І. Мельник вказує, що раніше на розгляд парламенту виносилися пропозиції без отримання згоди парламенту здійснювати стосовно народного депутата України, який підозрюється у вчинені злочину, весь комплекс необхідних слідчих та розшукових дій, застосовувати щодо нього заходи забезпечення кримінального провадження. Ці пропозиції включали додатковий правовий захист парламентаря від свавільного усунення його від виконання депутатських повноважень і безпідставного переслідування за його політичну діяльність, але прийняті не були. Натомість тепер депутатський імунітет може бути повністю скасований без таких гарантій.

Позбавлення депутатів недоторканності суттєво послабить їхній конституційний статус, може стати на заваді виконанню положень присяги та врешті призвести до ослаблення повноважень парламенту, а натомість посилення повноважень і впливу Президента України.

Повний текст Окремої думки

Леонід Лазебний

Продовжити читання →
Натисніть, щоб прокоментувати

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.