Судова практика
Спори щодо дотримання вимог при формуванні складу громадської ради органу виконавчої влади розглядаються в порядку адміністративного судочинства
Звернення органу, при якому утворено громадську раду, з пропозиціями щодо діяльності ради та винесення будь-яких розпоряджень з приводу утворення складу ініціативної групи, піж час дії раніше створеної громадської ради, може бути розцінено як втручання в її діяльність та суперечить цілям, завданням її утворення та діяльності.
19 червня 2019 р. Велика Палата Верховного Суду розглянула касаційну скаргу у справі № 501/3247/15-а за позовом фізичної особи до виконавчого комітету Іллічівської міської ради Одеської області (далі – Виконком, після перетворення – Міськрада) про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії.
У липні 2015 р. позивач звернувся до суду з позовом, у якому просив визнати протиправним рішення Виконкому від 26 лютого 2015 р. № 44 про затвердження нового складу громадської ради при цьому виконавчому органі та зобов`язати вжити заходів, передбачених законодавством України, з підготовки установчих зборів представників інститутів громадського суспільства з метою формування повного складу громадської ради при Виконкомі.
Постановою Іллічівського міського суду Одеської області, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду, адміністративний позов задоволено, оскільки відповідач не дотримався вимог законодавства при формуванні нового складу громадської ради при виконавчому комітеті.
Міськрада подала касаційну скаргу, яку, окрім іншого, обґрунтувала порушенням судами правил предметної юрисдикції.
Велика Палата Верховного Суду зазначила, що Постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2010 р. № 996 затверджено Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики.
Відповідно вказаного Порядку консультації проводяться з питань, що стосуються суспільно-економічного розвитку держави, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, на підставі орієнтовних планів, складених з урахуванням пропозицій громадських рад, які затверджуються до початку року та оприлюднюються на офіційному веб-сайті органу влади.
При цьому громадські організації можуть ініціювати проведення консультацій з питань, що не включені до орієнтовного плану шляхом надання пропозицій громадській раді або органу виконавчої влади.
Відповідно до п. 8 Типового положення не пізніше ніж за 20 календарних днів до проведення установчих зборів орган в обов`язковому порядку оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті та в інший прийнятний спосіб підготовлене ініціативною групою повідомлення про дату, час, місце, порядок проведення установчих зборів, порядок подання заяв для участі в установчих зборах, відомості про склад ініціативної групи та прізвище, ім`я, електронну адресу та номер телефону відповідальної особи.
За 10 календарних днів до проведення установчих зборів приймання заяв для участі у них припиняється. На підставі поданих заяв ініціативна група складає список учасників установчих зборів, кандидатур до нового складу громадської ради та в разі потреби уточнює місце проведення установчих зборів, про що орган повідомляє на своєму офіційному веб-сайті та в інший прийнятний спосіб.
Проаналізувавши обставини справи, Велика Палата Верховного Суду погодилася з висновками судів попередніх інстанцій про те, що Міськрада як суб`єкт владних повноважень повинна діяти на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку. Однак відповідачем не було дотримано вказаних вимог законодавства з підготовки установчих зборів представників інститутів громадського суспільства щодо формування повного складу громадської ради при Міськраді.
З огляду на наведене Велика Палата Верховного Суду вважає, що цей спір відноситься до юрисдикції адміністративних судів, а посилання Міськради у касаційній скарзі на порушення судами предметної юрисдикції є безпідставними та необґрунтованими.
Підготував Леонід Лазебний
You must be logged in to post a comment Login