WP_Post Object ( [ID] => 78685 [post_author] => 8 [post_date] => 2022-12-27 15:34:11 [post_date_gmt] => 2022-12-27 13:34:11 [post_content] => А яку позицію з цього приводу займає Генеральний прокурор?
Олексій Баганець заступник Генерального прокурора (2000–2002, 2005–2006, 2014–2015 рр.), віце-президент Світового конгресу українських юристів, член Науково-консультативної ради при ДБР, адвокат, кандидат юридичних наук, заслужений юрист України
У продовження обговорення «вкинутих» у публічний простір, начебто, від імені НАЗК пропозицій щодо необхідності внесення змін до законодавства про прокуратуру з метою подальшого її так званого «реформування», я пропоную поговорити і про позицію з цього приводу нового Генерального прокурора Андрія Костіна, який, у свою чергу, 17 листопада поточного року також повідомив про початок нової комплексної реформи, але не стільки прокуратури, як усіх органів правопорядку.

Читайте також: Завершено розслідування щодо екс-заступника прокурора Львівщини

Загалом по темі

І хоча будь-які реформи в Україні за ці останні 8 років уже повністю себе дискредитували й нічого, окрім шкоди, державі і суспільству не принесли, більшість меседжів нового керівника Офісу Генерального прокурора (хоча сама назва центрального апарату органів прокуратури мені вкрай не подобається, бо асоціюється з абревіатурою, вибачте, якоїсь комерційної структури) викликали в мене схвалення (як не дивно), бо несуть в собі здоровий глузд і головне – дають хоч якусь надію на покращення діяльності нашої держави в протидії злочинності та корупції, а тим більше – передбачають в основі роботи правоохоронців, у першу чергу, забезпечення інтересів потерпілих та захист прав і свобод громадян, про що його, як мінімум, троє попередників навіть не згадували, а не те, щоб виконували. Нехай нинішнім Генеральним прокурором і не конкретизований зміст запропонованої ним нової системи «управління органами правопорядку» (я ж постійно, вже скільки років підряд, наголошую саме на відновленні не попередньої старої, а вдосконаленої системи правоохоронних органів на чолі із Генеральним прокурором та підпорядкованими йому прокурорами, бо нічого іншого, більш прийнятного й реально позитивного, так і не було впроваджено в практику діяльності наших правоохоронців за ці останні 8 років «реформ»), але імпонує те, що метою створення саме такого функціоналу декларується покращення результатів їх роботи. Погоджуюсь я й підтримую також озвучену паном Костіним ідею оцінювання роботи правоохоронців (я думаю, що він мав на увазі саме органи досудового розслідування і прокуратури) за вироками судів, що неминуче допоможе відмовитися від домінуючого нині в нашій державі суцільного обману через різного роду піар-компанії у вигляді різноманітних «масок-шоу», в тому числі й масових обшуків, затримань окремих посадовців з, начебто, «полічним», повідомлень у ЗМІ та на прес-конференціях про кількість «задокументованих» (а в переважній більшості – просто зареєстрованих в ЄРДР) правоохоронцями «резонансних» злочинів та «викритих корупціонерів» на підставі отримання, в основному, неперевіреної інформації, вручення не повною мірою обґрунтованих підозр тощо, що в сукупності із іншими чинниками якнайшвидше допоможе впровадити в життя в Україні саме європейські принципи верховенства права, в першу чергу, презумпцію невинуватості. Підтримую Андрія Костіна я і в тому, що одним із пріорітетів органів правопорядку повинно бути формування політики, ще раз підкреслюю, запобігання злочинам, тобто, простіше кажучи, профілактики злочинності, чим наші правоохоронні органи вже років 8 взагалі не займалися і навіть не знають сьогодні такої методики, бо цього не передбачали, вибачте, нав’язані нам з-за кордону «реформи», які, в свою чергу, свідомо ігнорували або через незнання криміногенної обстановки в Україні не враховували високий рівень криміналізації нашого суспільства.

Щодо взаємодії правоохоронних органів

Цілком прийнятною є й пропозиція Генерального прокурора щодо вдосконалення взаємодії правоохоронних органів, в першу чергу, з метою посилення боротьби зі злочинністю й корупцією, тим більше сьогодні, в умовах війни, коли без такого узгодження дій із виявлення, збирання, перевірки і, тим більше, оцінки доказів вчинених агресором воєнних злочинів в Україні добитися позитивних результатів на цьому напрямку практично неможливо. А головним способом досягнення такої мети і є вдосконалення та покращення ефективності координаційної діяльності органів прокуратури, яка законом і передбачена, але на практиці фактично не здійснюється. Для її успішної реалізації дійсно необхідно доповнити діюче законодавство, надавши прокурорам право реагувати на бездіяльність органів правопорядку в протидії злочинності та корупції, а тим більше – на порушення ними законів, прав та свобод громадян, без чого здійснення прокуратурою таких повноважень просто нереальне.

Читайте також: Прокурор, який пред’являє цивільний позов у кримінальному провадженні, має обґрунтувати наявність підстав для представництва інтересів громадянина або держави в суді

Немає в мене заперечень і щодо впровадження озвученої Андрієм Костіним системи оцінки ефективності діяльності органів правопорядку, в основу якої обов’язково потрібно покласти саме стан дотримання ними законів та прав і свобод громадян, про що я постійно наголошую, а також результати розкриття й розслідування злочинів за направленими до суду обвинувальними актами та винесеними судами обвинувальними вироками.

Щодо боротьби зі злочинністю

Я також підтримую нашого Генерального прокурора і в тому, що результати діяльності органів правопорядку по боротьбі із злочинністю та корупцією повинні бути відкритими для суспільства, в першу чергу, через доступні статистичні дані про їх роботу, а не так, як це робилося в останні кілька років, коли не тільки явно незадовільні, а в першу чергу «провальні» показники відверто приховувалися, з чим я особисто постійно стикався під час проведення аналізів стану правопорядку в державі. Погоджуюсь із Генпрокурором і в необхідності забезпечити оперативність здійснення правосуддя, в тому числі й через розширення шляхів позасудового врегулювання, що в нас теж стало серйозною проблемою, в результаті чого розгляд судами, особливо, кримінальних проваджень, тягнеться роками через перезавантаженість суддів та інших причин, в тому числі й тих, які від них не залежать. І насамкінець, я, звісно, підтримую головну ціль таких задекларованих змін у діяльності як органів прокуратури, так і органів правопорядку в цілому, – це реалізація саме євроінтеграційних прагнень України, без здійснення яких нашій державі просто неможливо стати повноправним членом ЄС. Єдине, чого не хотілося б, щоб це були лише слова й обіцянки нового очільника органів прокуратури. Звичайно, час покаже, але вже сам факт оприлюднення ним власної позиції на початку своєї кар’єри вселяє сподівання на краще, а її впровадження в життя однозначно допоможе нам якнайшвидше перемогти у війні, притягнути воєнних злочинців до встановленої законами України та міжнародним законодавством кримінальної відповідальності й зайняти рівноправне місце в європейській сім’ї, бо ми, українці, цього варті.

Слава Україні! Слава Збройним Силам України! Слава добровольцям територіальної оборони!

Джерело: Юридичний вісник України [post_title] => Чергова «реформа» прокуратури [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => chergova-reforma-prokuratury [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2022-12-27 10:33:20 [post_modified_gmt] => 2022-12-27 08:33:20 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://lexinform.com.ua/?p=78685 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) Чергова «реформа» прокуратури - LexInform: Правові та юридичні новини, юридична практика, коментарі
Connect with us

В Україні

Чергова «реформа» прокуратури

Опубліковано

А яку позицію з цього приводу займає Генеральний прокурор?

Олексій Баганець
заступник Генерального прокурора (2000–2002, 2005–2006, 2014–2015 рр.), віце-президент Світового конгресу українських юристів, член Науково-консультативної ради при ДБР, адвокат, кандидат юридичних наук, заслужений юрист України

У продовження обговорення «вкинутих» у публічний простір, начебто, від імені НАЗК пропозицій щодо необхідності внесення змін до законодавства про прокуратуру з метою подальшого її так званого «реформування», я пропоную поговорити і про позицію з цього приводу нового Генерального прокурора Андрія Костіна, який, у свою чергу, 17 листопада поточного року також повідомив про початок нової комплексної реформи, але не стільки прокуратури, як усіх органів правопорядку.

Читайте також: Завершено розслідування щодо екс-заступника прокурора Львівщини

Загалом по темі

І хоча будь-які реформи в Україні за ці останні 8 років уже повністю себе дискредитували й нічого, окрім шкоди, державі і суспільству не принесли, більшість меседжів нового керівника Офісу Генерального прокурора (хоча сама назва центрального апарату органів прокуратури мені вкрай не подобається, бо асоціюється з абревіатурою, вибачте, якоїсь комерційної структури) викликали в мене схвалення (як не дивно), бо несуть в собі здоровий глузд і головне – дають хоч якусь надію на покращення діяльності нашої держави в протидії злочинності та корупції, а тим більше – передбачають в основі роботи правоохоронців, у першу чергу, забезпечення інтересів потерпілих та захист прав і свобод громадян, про що його, як мінімум, троє попередників навіть не згадували, а не те, щоб виконували. Нехай нинішнім Генеральним прокурором і не конкретизований зміст запропонованої ним нової системи «управління органами правопорядку» (я ж постійно, вже скільки років підряд, наголошую саме на відновленні не попередньої старої, а вдосконаленої системи правоохоронних органів на чолі із Генеральним прокурором та підпорядкованими йому прокурорами, бо нічого іншого, більш прийнятного й реально позитивного, так і не було впроваджено в практику діяльності наших правоохоронців за ці останні 8 років «реформ»), але імпонує те, що метою створення саме такого функціоналу декларується покращення результатів їх роботи.

Погоджуюсь я й підтримую також озвучену паном Костіним ідею оцінювання роботи правоохоронців (я думаю, що він мав на увазі саме органи досудового розслідування і прокуратури) за вироками судів, що неминуче допоможе відмовитися від домінуючого нині в нашій державі суцільного обману через різного роду піар-компанії у вигляді різноманітних «масок-шоу», в тому числі й масових обшуків, затримань окремих посадовців з, начебто, «полічним», повідомлень у ЗМІ та на прес-конференціях про кількість «задокументованих» (а в переважній більшості – просто зареєстрованих в ЄРДР) правоохоронцями «резонансних» злочинів та «викритих корупціонерів» на підставі отримання, в основному, неперевіреної інформації, вручення не повною мірою обґрунтованих підозр тощо, що в сукупності із іншими чинниками якнайшвидше допоможе впровадити в життя в Україні саме європейські принципи верховенства права, в першу чергу, презумпцію невинуватості.

Підтримую Андрія Костіна я і в тому, що одним із пріорітетів органів правопорядку повинно бути формування політики, ще раз підкреслюю, запобігання злочинам, тобто, простіше кажучи, профілактики злочинності, чим наші правоохоронні органи вже років 8 взагалі не займалися і навіть не знають сьогодні такої методики, бо цього не передбачали, вибачте, нав’язані нам з-за кордону «реформи», які, в свою чергу, свідомо ігнорували або через незнання криміногенної обстановки в Україні не враховували високий рівень криміналізації нашого суспільства.

Щодо взаємодії правоохоронних органів

Цілком прийнятною є й пропозиція Генерального прокурора щодо вдосконалення взаємодії правоохоронних органів, в першу чергу, з метою посилення боротьби зі злочинністю й корупцією, тим більше сьогодні, в умовах війни, коли без такого узгодження дій із виявлення, збирання, перевірки і, тим більше, оцінки доказів вчинених агресором воєнних злочинів в Україні добитися позитивних результатів на цьому напрямку практично неможливо. А головним способом досягнення такої мети і є вдосконалення та покращення ефективності координаційної діяльності органів прокуратури, яка законом і передбачена, але на практиці фактично не здійснюється. Для її успішної реалізації дійсно необхідно доповнити діюче законодавство, надавши прокурорам право реагувати на бездіяльність органів правопорядку в протидії злочинності та корупції, а тим більше – на порушення ними законів, прав та свобод громадян, без чого здійснення прокуратурою таких повноважень просто нереальне.

Читайте також: Прокурор, який пред’являє цивільний позов у кримінальному провадженні, має обґрунтувати наявність підстав для представництва інтересів громадянина або держави в суді

Немає в мене заперечень і щодо впровадження озвученої Андрієм Костіним системи оцінки ефективності діяльності органів правопорядку, в основу якої обов’язково потрібно покласти саме стан дотримання ними законів та прав і свобод громадян, про що я постійно наголошую, а також результати розкриття й розслідування злочинів за направленими до суду обвинувальними актами та винесеними судами обвинувальними вироками.

Щодо боротьби зі злочинністю

Я також підтримую нашого Генерального прокурора і в тому, що результати діяльності органів правопорядку по боротьбі із злочинністю та корупцією повинні бути відкритими для суспільства, в першу чергу, через доступні статистичні дані про їх роботу, а не так, як це робилося в останні кілька років, коли не тільки явно незадовільні, а в першу чергу «провальні» показники відверто приховувалися, з чим я особисто постійно стикався під час проведення аналізів стану правопорядку в державі.

Погоджуюсь із Генпрокурором і в необхідності забезпечити оперативність здійснення правосуддя, в тому числі й через розширення шляхів позасудового врегулювання, що в нас теж стало серйозною проблемою, в результаті чого розгляд судами, особливо, кримінальних проваджень, тягнеться роками через перезавантаженість суддів та інших причин, в тому числі й тих, які від них не залежать.

І насамкінець, я, звісно, підтримую головну ціль таких задекларованих змін у діяльності як органів прокуратури, так і органів правопорядку в цілому, – це реалізація саме євроінтеграційних прагнень України, без здійснення яких нашій державі просто неможливо стати повноправним членом ЄС.

Єдине, чого не хотілося б, щоб це були лише слова й обіцянки нового очільника органів прокуратури. Звичайно, час покаже, але вже сам факт оприлюднення ним власної позиції на початку своєї кар’єри вселяє сподівання на краще, а її впровадження в життя однозначно допоможе нам якнайшвидше перемогти у війні, притягнути воєнних злочинців до встановленої законами України та міжнародним законодавством кримінальної відповідальності й зайняти рівноправне місце в європейській сім’ї, бо ми, українці, цього варті.

Слава Україні!
Слава Збройним Силам України!
Слава добровольцям територіальної оборони!

Джерело: Юридичний вісник України

Продовжити читання →

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.