Connect with us

В Україні

Дерегуляція бізнесу: корупція, непрозорість, загроза євроінтеграції (про новий законопроект)

Опубліковано

Єгор Гриник,
біолог, ГО «Українська
природоохоронна група»

До кінця року новоутворена комісія має переглянути всі дозвільні процедури в Україні. Які ризики для зловживань це створює?

Розпочата росією велика війна створює чимало економічних проблем. Це змушує владу шукати шляхи підтримки економіки. Одним із них стала давно очікувана дерегуляція ведення бізнесу — тобто спрощення необхідних для нього процедур чи дозволів.

Дійсно, бізнесу в Україні часто буває важко через численні бюрократичні «кола пекла». Намагаючись покращити ситуацію, уряд (вірогідно за участі бізнес-асоціацій) розробив та подав до Верховної Ради законопроект № 8058, який начебто має нарешті дерегулювати бізнес та «сприяти економічному зростанню». Тільки от за красивою назвою виявилася страшна суть. Що насправді він пропонує?

Читайте також: Звільняються від перевірки органами ДСНС підприємства, застраховані від надзвичайних ситуацій

Представники Офісу Президента та деяких міністерств об’єднаються в спеціальну комісію, в засіданнях якої зможуть брати участь і представники бізнес-асоціацій. Усього за кілька тижнів (до 1 січня 2023 р.) вона має переглянути всі дозволи та процедури для бізнесу майже в усіх сферах, запропонувати ті, які варто прибрати, та скласти вичерпний «перелік інструментів державного регулювання господарської діяльності».

Прибиратиме дозволи чи процедури вказана комісія на власний розсуд, без громадських обговорень. Якщо знадобиться впровадити новий інструмент регулювання, то для цього доведеться скасувати два інших — незалежно від того, чи є в цьому сенс.

Ну, а якщо рішення комісії суперечитимуть чинним законам, то ці закони не працюватимуть. Адже законопроект № 8058 передбачає, що дозвіл чи процедура, яку не схвалила комісія, не матиме чинності — діятимуть лише ті, які є і в законах, і в її рішеннях (так звана «подвійна вимога до чинності»). Таким чином вона зможе по факту змінювати чи скасовувати закони в обхід депутатів Верховної Ради. Тобто незрозуміла «комісія» зможе без жодних обговорень, не повідомляючи громадськість та навіть депутатів, ухвалювати будь-які зміни до підзаконного законодавства, які стосуються майже будь-якої господарської діяльності. Реальний вплив на комісію матимуть лише бізнесасоціації, долучені до її роботи.

Наприклад, дозволити рубати побільше в захисних лісах – легко. Скасувати всі дозволи на поводження з дикими чи червонокнижними тваринами — елементарно. Дозволи на розробку нових родовищ чи іншу діяльність на заповідних територіях — забудьте, вони більше не потрібні. Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферу — авжеж, гроші ж не пахнуть.

Ви навіть не дізнаєтеся завчасно, що якісь дозволи будуть спрощувати або скасовувати. І йдеться не лише про довкілля. Культурна спадщина, земельні питання, надрокористування, водокористування, благоустрій та купа інших сфер також під загрозою.

Не дивно, що Національне агентство з питань запобігання корупції одразу побачило в законопроекті № 8058 низку проблем. Наприклад, те, що вказаний законопроект суперечить Конституції, бо пропонує Кабміну вирішувати питання, за які відповідальні депутати Верховної Ради. До того ж запропонована процедура ухвалення рішень цілковито непрозора, тобто створює значні ризики корупції. Є загроза того, що комісія буде некомпетентною в багатьох можливих сферах.

Читайте також: Про законопроект № 7689: дерегуляція бізнесу чи свавілля і корупційна складова?

Принцип «один новий дозвіл = усунення двох старих» є необґрунтованим та становить загрозу для держави. Можливо, законопроект відповідає європейським практикам? Як не дивно, але євроінтеграційний комітет Верховної Ради вважає, що так. Але насправді — не дуже. Бо численні положення європейського та й взагалі міжнародного законодавства (наприклад, Лісабонський договір чи Орхуська конвенція) прямо зобов’язують владу долучати до ухвалення рішень усі зацікавлені сторони, а не лише бізнес-асоціації. Сумнівно також, що законопроект принесе вигоди бізнесу, точніше, олігархи та великий бізнес виграють. А от чи виграють малі та середні підприємці, які не мають змоги лобіювати свої інтереси в Кабміні та впливати на рішення «комісії», не факт.

Чи є законопроект безальтернативним? Аж ніяк. Ніщо не забороняє Верховній Раді та Кабміну вже зараз переглянути дозвільну систему та спростити те, що можна спростити. Але зараз законодавство вимагає робити це прозоро та публічно — і це явно не подобається певним бізнес-асоціаціям.

Загалом документ виглядає, як рух до наших східних сусідів: непрозорість, потенційна корупція, ігнорування громадськості, явна некомпетентність і так далі. Саме тому понад 20 громадських організацій та ініціатив, серед яких Екодія, WWF-Україна та Українська природоохоронна група, вже звернулися до голів фракцій та комітетів Верховної Ради з вимогою відправити цей законопроект № 8058 на доопрацювання. Чи готові депутати голосувати за таке під час війни?

Чи готові вони добровільно забрати в себе повноваження, переклавши їх на малозрозумілий орган, який відстоюва тиме незрозуміло чиї інтереси — цікаво подивитися. Тим не менше економічний комітет ВРУ вказаний законопроект уже підтримав.

Співавторка: Марія Дячук,
ГО «Центр екологічних ініціатив «Екодія»

Джерело: Юридичний вісник України

Продовжити читання →

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.