Хто має очолити БЕБ і чому це важливо? - LexInform: Правові та юридичні новини, юридична практика, коментарі
Connect with us

В Україні

Хто має очолити БЕБ і чому це важливо?

Дата публікації:

Тарас ЗАГОРОДНІЙ,
керуючий партнер Національної антикризової групи

У створюваного Бюро економічної безпеки не буде в запасі місяців чи років, аби запустити повноцінну роботу. На повну потужність доведеться виходити одразу. Тому управління таким органом — робота не для «білих комірців» з корпоративного сектору, а для фахівців з великим досвідом правоохоронної діяльності у сфері захисту економічної безпеки держави. 

LEX.ЮРИСТ

Сучасна онлайн-платформа для юриста.
Оновлення щоденно.

ДОКЛАДНІШЕ

Хто відбиратиме кандидатуру керівника БЕБ?

Як відомо, Верховна Рада України на засіданні 1 червня, призначивши двох представників до комісії з відбору акандидатури директора Бюро економічної безпеки (за квотою комітету з питань фінансів, податкової та митної політики), зробила черговий крок на шляху до формування нової структури, покликаної протидіяти правопорушенням, що посягають на функціонування економіки держави. За два тижні до цього Указом Президента від 18 травня до складу комісії були делеговані три представники за квотою РНБО. Загалом же склад комісії повинен бути доповнений ще чотирма особами: трьома представниками від Кабміну та одним від комітету парламенту, до сфери відання якого належать питання діяльності правоохоронних органів. Кандидатуру останнього народні обранці підтримали — не було достатньої кількості голосів.

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

Відтак наразі основні списи в публічній полеміці ламаються довкола питання кадрового, тобто того, хто відбиратиме керівника БЕБ, чиєю людиною буде саме той обраний, чим, власне, ще до моменту створення дискредитується сама майбутня структура. У цьому зв’язку вважаю доречним висвітлити окремі новели, які пропонує законодавець в якості директив для діяльності бюро. А виходячи із засобів та пріоритетів роботи відомства, можна буде говорити про якості, які повинен мати керівник, не тавруючи його одразу політичними ярликами.

У буденному розумінні правоохоронний орган — це підрозділи оперативно-розшукової діяльності та досудового розслідування. Водночас, коли ми говоримо про зміни, які відбуваються у нашому буденному житті, зокрема в частині цифровізації, дистанційної роботи, хмарних сервісів, транскордонності, потрібно розуміти, що змінюються й способи, механізми вчинення злочинів, так само як і їх суб’єкти.

Завдання нової інституції

Іноді, оперативне блокування операції електронними засобами краще упереджує настання негативних наслідків для економіки, шкоди публічним фінансам від діяльності правопорушників та є більш ефективним, ніж фізичне проведення обшуку за місцем реєстрації, проживання чи арешт порожніх рахунків. Власне, до ключових завдань діяльності бюро відноситься виявлення зон ризиків у сфері економіки шляхом аналізу структурованих і неструктурованих даних. Даючи визначення поняттю «кримінальний аналіз», законодавець зазначає, що це інформаційноаналітична діяльність, спрямована на встановлення взаємозв’язків між даними про злочинну діяльність та іншими даними, потенційно з ними пов’язаними, їх оцінювання та інтерпретацію, прогнозування розвитку досліджуваних подій з метою їх використання для виявлення, припинення та розслідування кримінальних правопорушень, що посягають на функціонування економіки держави. Непросте визначення, яке складно повторити та ще складніше запам’ятати, не втративши суті.

Утім, якщо спробувати побутово описати складові цього поняття, то можна дозволити собі узагальнення, що так чи інакше, інформація про фінансові операції, з якою працюють сьогодні працівники ДФС, а з часом працюватимуть і працівники БЕБ, є уніфікованою за певною формою та кодифікованою за відповідними критеріями інформацією про суми, товари та суб’єктів. Транзакції мають схожу форму відображення. Водночас, за кожним із цих показників у реальному житті є чи повинні бути працівники, виробництва, потужності з переробки, зберігання, логістичні центри, маркетингові, рекламні, трейдингові послуги тощо. У кожній з цих складових можливі десятки різноманітних правопорушень, які в своїй сукупності формують те, що ми звикли називати «тінню», тобто тим, що не потрапляє під сферу публічних фінансів та оподаткування, чи мінімізує їх реальний розмір.

Тому, коли ми говоримо про складний організм економічних відносин, протидіяти йому повинні люди, які володіють знаннями спеціалізованими, системними та комплексними. Такими людьми, за визначенням статті 21 закону «Про БЕБ», повинні стати особи, основним завданням яких буде здійснення кримінального аналізу, що передбачає необхідність володіння спеціальними знаннями та навичками у сфері економіки і кримінального аналізу.

У травні, в одному з інтерв’ю голова Державної фіскальної служби України Вадим Мельник зазначив, що у зв’язку з прийняттям закону «Про БЕБ» є чіткі дедлайни для початку роботи бюро. Після того, як за процедурою добору будуть укомплектовані 30% посад у штатному розкладі БЕБ, воно розпочне свою роботу. Але очевидно, що й після початку своєї діяльності, бюро продовжить набирати особовий склад, організовувати свої матеріально-технічні, аналітичні, кримінальні процесуальні напрями роботи. Водночас діяльність ДФС припиниться і ця служба буде ліквідована.

За таких умов у ті короткі терміни, які залишилися, створення та запуск Бюро економічної безпеки, без використання аналітичних, оперативних та процесуальних напрацювань Державної фіскальної служби неможливі. Це, в тому числі, випливає з характеру роботи працівників ДФС, з їх безпосередньої спеціалізації, знань та вмінь, якими вони володіють не лише теоретично, але й застосовують на практиці.

Сьогодні фіскали активно використовують у своїй роботі систему моніторингу відповідності податкових накладних/ розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків. Крім того, АС «Податковий блок», яка містить інформацію про платників податків та про звітність і платежі, які ними здійснюються, податкові аудити теж потребує навичок для роботи з нею. Не варто забувати, що в осяжній перспективі до питань, які потребуватимуть максимальної уваги, додадуться й операції із земельними масивами, моніторинг кінцевих володільців, обтяжень, застав тощо. Це також вимагатиме роботи з великими масивами інформації про платників податків, як резидентів так і нерезидентів, обміну інформацією з колегами з аналогічних іноземних відомств.

Дещо про депутатські меседжі

У формуючі меседжі представників парламенту про зведення за декілька років до нуля «тіні», тобто тих 40-50 відсотків економічних відносин, які фактично існують, однак чомусь не беруть участі в наповненні бюджету, чи виконують свої податкові зобов’язання не повною мірою, з точки зору оптимізму, — зігрівають. Водночас, швидке зниження цієї частки можливе тоді, коли повноваження використовують уміло як на рівні працівників, так і на рівні керівництва, яке знає куди скеровувати енергію своїх підлеглих.

Лояльність тому, хто забезпечує собі імунітет на посаді, незалежно від того, в Україні цей «хтось», чи за її межами, не є запорукою результату, який задовольнить суспільний інтерес. «Прорвані труби», поціновувачі заміського відпочинку за чужий рахунок, «свої» люди в новітній історії це довели.

Поєднання правоохоронних та економіко-аналітичних функцій за замовчуванням не передбачає управління Бюро економічної безпеки ні фахівцем із розслідування злочинів, що посягає на життя та здоров’я, ні виключно «білим комірцем» із юридичної практики, яка обслуговувала корпоративний сектор, якщо в минулому така людина не набула практичного досвіду правоохоронної діяльності. На мою думку, очолити Бюро економічної безпеки має фахівець із великим досвідом правоохоронної діяльності саме в сфері захисту економічної безпеки держави. Адже закон «про БЕБ» визначає правоохоронну функцію як основну функцію бюро.

Замість післяслова

Опонентів по відношенню до нового органу вистачає. Мотиви їх абсолютно різні, як із точки зору загроз їх фінансовій діяльності, так і з точки зору ризику, що його очолить «неправильна» для них особа. Тому такі опоненти готові дискредитувати БЕБ ще на стадії його створення, використовуючи популістські гасла про «монстрів», «маски шоу», про «тиск на бізнес», людей, «заплямованих минулим». Результати цього прогнозовані. Якщо відсіють тих, хто володіє знаннями, вмінням не презентації малювати, а безпосередньо працювати, ці люди поповнять ряди аж ніяк не безробітних, а тих, хто знаючи як організована система державного контролю, успішно консультуватиме щодо того, як її обходити, чим точно не сприятиме зміцненню економічної безпеки держави. Водночас таких людей не варто звинувачувати. Якщо від їх послуг держава відмовиться, не варто скаржитися на те, що процес роботи не перетворюється на результат у вигляді судових рішень, які б забезпечували покарання винних та відновлення справедливості. У той самий час відсіювачі самі на держслужбу якось не особливо прагнуть, «наглядові ради» все ж для них цікавіші.

Зрілість соціуму визначається тоді, коли він виривається з полону ілюзій та починає мислити раціонально. Поки цієї раціональності нам не позичають, а власну ми розгубили.

Джерело: Юридичний вісник України

В Україні

Розмитнити онлайн можна буде легкові автомобілі, мотоцикли, скутери

Опубліковано

on

От

Мінцифри запускає експериментальний проект розмитнення транспортних засобів за кілька кліків через «Дію».

Читайте також: Розмитнити авто можна буде в «Дії»

LEX.ЮРИСТ

Сучасна онлайн-платформа для юриста.
Оновлення щоденно.

ДОКЛАДНІШЕ

Відповідно можна буде:

– здійснити митне оформлення шляхом подання попередньої митної декларації, загальної декларації прибуття в усній формі;

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

– подати документи в електронній формі в «Дії»;

– сплатити митні платежі в «Дії» протягом 10 днів;

– завершити митне оформлення автоматично.

Читайте також: Водійське посвідчення доставлятимуть поштою або кур’єром

Для впровадження проекту була вибрана одна з найпоширеніших категорій транспортних засобів, які найчастіше ввозяться на митну територію України, – 8703 – легкові автомобілі, мотоцикли, скутери тощо.

В рамках експериментального проекту буде внесено відповідні зміни до Митного та Податкового кодексів України, що дасть змогу розмитнювати через «Дію» й інші види транспорту.

Нагадаємо, Кабінет Міністрів дав старт реалізації відповідному експериментального проекту

Читати далі

В Україні

Новий порядок організації інклюзивного навчання в школах з 2022 р.

Опубліковано

on

От

Кабінет Міністрів затвердив новий Порядок організації інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти, який набере чинності з 1 січня 2022 р.

«Для забезпечення рівного доступу до якісної освіти за найкращими світовими стандартами  у школах почнуть впроваджуватися рівні підтримки відповідно до індивідуальних потреб та можливостей учнів з особливими освітніми потребами. Такий диференційований підхід змінює філософію надання освітніх послуг дітям з ООП на індивідуальну модель підтримки, командне визначення освітньої траєкторії, тісну взаємодію з сервісами інклюзивно-ресурсних центрів, а згодом і фінансування за принципом «за реальною потребою». Це позитивно вплине на підвищення якості інклюзивного навчання осіб з особливими освітніми потребами в закладах загальної середньої освіти та допоможе школам покращити процес організації та якість такого навчання», – прокоментував Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет.

LEX.ЮРИСТ

Сучасна онлайн-платформа для юриста.
Оновлення щоденно.

ДОКЛАДНІШЕ

Читайте також: МОН підключило Систему автоматизації інклюзивно-ресурсних центрів

За його словами, умови для здобуття освіти на рівні з іншими здобувачами освіти створюють органи державної влади, органи місцевого самоврядування та заклади освіти шляхом:

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram
  • належного фінансового, кадрового, матеріально-технічного, методичного забезпечення закладів освіти;
  • підвезення учнів до закладів освіти і у зворотному напрямку;
  • забезпечення доступності території закладів освіти, будівель, споруд та приміщень для учнів, а також універсального дизайну закладів освіти;
  • забезпечення необхідними допоміжними засобами для навчання, що дають змогу опанувати освітню програму;
  • облаштування та обладнання ресурсної кімнати та медіатеки;
  • залучення фахівців (з-поміж працівників закладу освіти та/або додатково залучених фахівців) для надання корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних послуг (допомоги) відповідно до потреб учнів;
  • забезпечення доступу учнів до інтернету, а також за потреби до термінального та спеціального допоміжного обладнання.

Читайте також: Залишки субвенції 2019 р. на кабінети інклюзивно-ресурсних центрів можна використати у 2021 р.

Порядком передбачено, що за наявності в закладі освіти кількох класів із здобувачами освіти одного року навчання учні розподіляються пропорційно між такими класами з урахуванням обсягу тимчасової або постійної підтримки учнів з ООП (усі рівні підтримки):

  • не більше одного учня, який потребує четвертого чи п’ятого рівня підтримки;
  • не більше двох учнів, які потребують третього рівня підтримки;
  • не більше трьох учнів, які потребують другого рівня підтримки.

Якщо в учнів виникають незначні, поодинокі труднощі, які можна подолати зусиллями закладу освіти, їм може надаватися підтримка першого рівня, а якщо зусиль закладу освіти буде недостатньо, батькам буде рекомендовано звернутися до інклюзивно-ресурсного центру для проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку особи з метою визначення її особливих освітніх потреб.

Центр визначатиме, підтримки якого рівня під час освітнього процесу може бути надано такому учню. Зокрема другий рівень надається учням, які мають труднощі ІІ ступеня прояву (труднощі легкого ступеня прояву), третій – надається учням, які мають труднощі ІІІ ступеня прояву (труднощі помірного ступеня прояву). Відповідно, четвертий – особам з ООП, які мають труднощі тяжкого ступеня прояву, а учням із найважчими ступенями прояву надається п’ятий рівень.

Учні, які потребують першого рівня підтримки, розподіляються між класами без урахування кількості таких осіб.

До з’єднаного класу (класу-комплекту) учні зараховуються без урахування кількості таких осіб.

За наявності в населеному пункті одного закладу освіти учні розподіляються між класами такого закладу освіти без урахування кількості таких осіб.

Нагадаємо, надбавки не менше 25% встановлені педагогам інклюзивно-ресурсних центрів.

Читати далі

В Україні

Нові карантинні обмеження для закладів освіти з 20 вересня

Опубліковано

on

От

На Урядовому порталі оприлюднено зміни до постанов Кабінету Міністрів від 9 грудня 2020 р. № 1236 і від 29 червня 2021 р. № 677, що набирають чинності з 20 вересня 2021 р.

Читайте також: Нові карантинні обмеження з 20 вересня

LEX.ЮРИСТ

Сучасна онлайн-платформа для юриста.
Оновлення щоденно.

ДОКЛАДНІШЕ

Міністерство освіти і науки інформує, що згідно зі змінами у разі введення жовтого рівня епідемічної небезпеки відвідування закладів освіти здобувачами освіти буде дозволено за умови наявності не менше як у 80% працівників закладу освіти документа, що підтверджує отримання повного курсу вакцинації, чи міжнародного, внутрішнього або іноземного сертифіката. Сертифікат може підтверджувати:

  • вакцинацію від COVID-19 однією дозою дводозної вакцини (жовті сертифікати);
  • вакцинацію від COVID-19 повним курсом однодозної чи дводозної вакцини (зелені сертифікати);
  • негативний результат тестування методом полімеразної ланцюгової реакції;
  • одужання особи від зазначеної хвороби.

Читайте також: Вакциновані в Україні іноземці можуть отримати міжнародний COVID-сертифікат

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

У разі введення червоного рівня епідемічної небезпеки відвідування закладів освіти здобувачами освіти буде дозволено, якщо 100% працівників закладу освіти матимуть документ, що підтверджує отримання повного курсу вакцинації, чи міжнародний, внутрішній або іноземний сертифікат. Сертифікат може підтверджувати:

  • вакцинацію від COVID-19 повним курсом однодозної чи дводозної вакцини (зелені сертифікати);
  • негативний результат тестування методом полімеразної ланцюгової реакції;
  • одужання особи від зазначеної хвороби.

Строк чинності COVID-сертифікатів, що підтверджують вакцинацію від COVID-19 однією дозою вакцини (жовті сертифікати) від дати введення дози становитиме 120 днів, двома дозами (зелений сертифікат) – 365 днів.

COVID-сертифікат, що підтверджує негативний результат тестування методом полімеразної ланцюгової реакції, діятиме 72 години. Термін дії сертифіката про одужання від COVID-19 становитиме 180 днів.

Нагадаємо, Україна переходить до жовтої епідемічної зони.

Читати далі

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

В тренді

© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2021
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.

Вже йдете? Перш ніж Ви підете ...

Запрошуємо до нашого каналу Telegram

Не варто пропускати жодної актуальної новини ;)
close-link