В Україні
МОН уводить вербальні оцінки для учнів 1-4 класів
Міністерство освіти і науки оприлюднило методичні рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти.
Згідно з ними однією з ключових змін в оцінюванні є підхід до вираження оцінки. На заміну узагальненій бальній оцінці навчальних досягнень учнів з предмета/курсу запропоновано використовувати вербальну оцінку окремих результатів навчання учня/учениці з предмета вивчення, інтегрованого курсу, яка крім оцінювального судження про досягнення може ще називати і рівень результату навчання.
Читайте також: Особливості переведення учнів на наступний рік навчання в наукових ліцеях
Рекомендації запроваджують поняття вербальної оцінки (оцінювальне судження) та рівневої оцінки (оцінювальне судження із зазначенням рівня результату), які можна виражати як усно, так і письмово. Рівень результату навчання рекомендовано визначати з урахуванням динаміки його досягнення та позначати буквами – «початковий» (П), «середній» (С), «достатній» (Д), «високий» (В).
Результати оцінювання особистісних надбань учнів у 1-4 класах рекомендовано виражати вербальною оцінкою, об’єктивних результатів навчання у 1-2 класах – вербальною оцінкою, у 3-4 класах – або вербальною, або рівневою оцінкою за вибором закладу.
Рекомендації містять також Орієнтовну рамку оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів, яка дозволяє забезпечити об’єктивність і точність результату оцінювання і покликана допомогти формувати оцінювальні судження та визначати рівень результату навчання.
Водночас заклад може розробляти і фіксувати загальні положення щодо оцінювання результатів навчання учнів у освітній програмі та конкретизувати їх у частині положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти. Особливості організації оцінювання в певному класі можуть ініціюватися вчителем і бути затвердженими на засіданні педагогічної ради закладу.
Наголошується, що оцінка є конфіденційною інформацією, доступною лише для учня/учениці та його/її батьків (або осіб, що їх замінюють).
Читайте також: Професійні кваліфікації, здобуті в інших країнах, визнаватиме кваліфікаційний центр
Відповідно до Державного стандарту початкової освіти, отримання даних, їх аналіз та формулювання суджень про результати навчання учнів здійснюють у процесі:
– формувального оцінювання, мета якого – відстеження особистісного розвитку учнів й опанування навчального досвіду;
– підсумкового оцінювання, мета якого – співвіднести навчальні досягнення учнів з обов’язковими/очікуваними результатами навчання, визначеними Держстандартом або освітньою програмою.
Формувальне оцінювання розпочинається з перших днів навчання у школі і триває постійно. Для ефективності формувального оцінювання рекомендовано дотримуватись алгоритму діяльності вчителя під час його організації:
– формулювання об’єктивних і зрозумілих для учнів навчальних цілей;
– визначення разом з учнями критеріїв оцінювання;
– формування суб’єктної позиції учнів у процесі оцінювання;
– створення умов для формування вміння учнів аналізувати власну навчальну діяльність (рефлексія);
– коригування спільно з учнями підходів до навчання з урахуванням результатів оцінювання.
Читайте також: Особливості вступу дітей загиблих захисників України на вакантні місця держзамовлення роз’яснив МОН
Об’єктом підсумкового оцінювання є результати навчання учнів за рік. Під час такого оцінювання рекомендовано зіставляти навчальні досягнення учнів з очікуваними результатами навчання, визначеними в освітніх програмах закладів з урахуванням Орієнтовної рамки оцінювання.
Основою для підсумкового оцінювання можуть бути результати виконання тематичних діагностувальних робіт, записи оцінювальних суджень про результати навчання, зафіксовані на носіях зворотного зв’язку з батьками, спостереження вчителя у процесі формувального оцінювання. Підсумкову оцінку за рік рекомендовано визначати з урахуванням динаміки досягнення того чи іншого результату навчання.
Нагадаємо, роботодавці зможуть перевіряти документи про кваліфікацію працівників у реєстрі.