В Україні
Митниця як оперативний правоохоронний орган
Вирішення правоохоронних завдань, як відомо, досягається здійсненням запобіжних профілактичних заходів, попередженням та локалізацією митних правопорушень, у першу чергу контрабанди – ст. 201 КК України (недопущення незаконного переміщення через митний кордон України поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю культурних цінностей, отруйних, сильнодіючих, вибухових речовин, радіоактивних матеріалів, зброї або боєприпасів (крім гладкоствольної мисливської зброї або бойових припасів до неї), частин вогнепальної нарізної зброї, а також спеціальних технічних засобів негласного отримання інформації).
Читайте також: Цифровізація митниці. Мінфін схвалив стратегічний план цифровізації служби
Водночас кількість проваджень у справах про порушення митних правил, у справах про контрабанду збільшується. Звісно, що митні органи в межах своєї компетенції представляють інтереси держави в судах під час розгляду справ за позовами юридичних осіб та громадян. Парадокс цієї ситуації полягає в тому, що будучи державним правоохоронним органом, митниця не має можливості здійснювати оперативну та слідчу діяльність. В той же час ЄС очікує від України глибокого розкриття справ про контрабанду з викриттям саме її організаторів, замовників, а не лише виконавців. Приєднання до ЄС передбачає захист державних інтересів й східних кордонів європейської спільноти в цілому. І протидія класичній контрабанді – це лише крок до реальної протидії контрабандному бізнесу, на який «страждає» населення прикордонних територій. Відомо, що протягом минулого року українські митники припинили, зокрема, 298 спроб незаконного переміщення через кордон тютюнових виробів на понад 76 млн грн. Серед предметів правопорушень: майже 10 млн сигарет, 108 тис. електронних цигарок, стіки й рідина до них, а також сигари та тютюн. І це лише мала доля того, що стало відомо митникам. Масштаби контрабандного бізнесу свідчать про наявність промислових схем, які напрацьовані довгими роками. Антидержавним негативним наслідком цього бізнесу є створення стійких транскордонних злочинних угруповань, які на тлі величезної контрабанди отримують могутні фінансові можливості для своєї діяльності та стрімкого негативного розвитку. Всім відомі авторитети в цій сфері діяльності, що експлуатують цілі закони кордону в Закарпатській та Чернівецькій областях. Не так давно пішов у засвіти відомий державник і політик Генадій Москаль. І ця сумна подія навела на роздуми про те, що може зробити воля однієї людини, яка має чіткі державницькі позиції. Саме він багато років забезпечував утримання кордону в цих регіонах недоторканим.
Прагнення України відповідати стандартам законодавства країн ЄС сприяло внесенню змін до КК щодо встановлення кримінальної відповідальності за контрабанду товарів, а також підакцизних товарів. Головним фактором, що обумовлює оперативність цієї роботи, є надання митникам права здійснювати аудіо- та відеоконтроль особи, арешт, огляд кореспонденції, зняття інформації з електронних інформаційних систем тощо. Українські митники не мають у своєму розпорядженні інструментарію розшукових заходів, який би дозволив ефективніше протидіяти фактам контрабанди. Тому взаємодія з митними органами іноземних держав на сьогодні далеко не на належному рівні.
Читайте також: Набрали чинності закони щодо ціноутворення в оборонних закупівлях та онлайн-комунікації з платниками податків
Всесвітня митна організація регулярно нагадує про необхідність включення Державної митної служби України до переліку органів, які здійснюють оперативно-розшукову та слідчу діяльність. І Міжнародний валютний фонд у своєму звіті «Україна: митна реформа в національній фінансовій стратегії» у вересні 2023 року зазначав, що в доповнення до криміналізації товарної контрабанди необхідно переглянути роль та повноваження митної служби. Митниця повинна грати центральну роль у виявленні й переслідуванні контрабанди та інших суттєвих злочинів в митній зоні. Здійснення ОРД і слідства – норма в європейських країнах, що довела свою ефективність. Й Уряд України при розробці Національної стратегії доходів до 2030 року запропонував прийняття закону щодо надання митним органам права здійснювати оперативно-розшукову діяльність та проводити досудове розслідування у справах про контрабанду, а також надання таких повноважень підрозділам внутрішньої безпеки. Адже посилення антикорупційних заходів і розбудова правоохоронної функції митних органів відповідатиме існуючій практиці багатьох європейських країн. Йдучи до ЄС потрібно не лише посилювати відповідальність за контрабанду, але й забезпечувати таку відповідальність відповідним правовим інструментарієм.
Віктор Ковальський
Джерело: Юридичний вісник України