Connect with us

В Україні

Найкращий варіант гарантування безпеки – вступ до НАТО

Дата публікації:

Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва спільно з соціологічною службою Центру Разумкова провели загальнонаціональне дослідження, в усіх регіонах України за винятком Криму та окупованих територій Донецької та Луганської областей.

Згідно з дослідженням, політиком 2019 року беззастережно визнано Володимира Зеленського – його назвали у відкритому опитуванні 46% населення. Далі йдуть: Петро Порошенко (7,5%,  минулого року – 16%), Юлія Тимошенко (3%, торік – 12%), Дмитро Разумков (3%), Юрій Бойко (3%, торік – 4%), Віктор Медведчук (2%). 24% громадян не назвали жодної кандидатури (у 2018 р. – 25%).

Головною політичною подією 2019 року в Україні беззаперечно було визнано вибори – парламентські та президентські  (цю подію назвали 58% громадян), причому подію визнано позитивною. Далі йдуть: звільнення полонених (8%), нормандська зустріч (5%), отримання Томосу (2%), розведення військ на Донбасі (2%), впровадження ринку землі (2%). Жодної події не змогли назвати 16% (минулого року – 12%).

Загалом ситуація в країні у 2019 році, на думку 29%, змінилася на гірше, на думку 14% – на краще, а більшість – 47% – вважає, що ситуація не змінилася. Наприкінці 2018 року оцінки були значно гіршими:  67% вважали, що ситуація змінилася на гірше, 5% – на краще і 22% – що не змінилася.

Більшість населення вважає, що найкращим варіантом гарантування безпеки для України був би вступ до НАТО – так вважає 51% громадян (46% у 2018 р., 38,5% у 2017 р.), і ще 1,5% сподіваються на військовий союз із США. Позаблоковий статус обстоюють 26% (24% у 2018 р.), а підтримка військового союзу з Росією та іншими країнами СНД становить  5,5% (7% у 2018 р.). Проте у цьому питанні існують істотні регіональні відмінності: членство в НАТО підтримують у Західному (80%) та Центральному (54%) регіонах, а от у Південному (41%) та Східному (42%) регіонах віддають перевагу нейтральному статусу України. Більше того, у Східному регіоні 14% вважають найкращим варіантом гарантування безпеки України військовий союз з Росією та іншими країнами СНД, щоправда, торік тут таких було 20%.

В Україні

Аукціони з продовження договорів оренди: що це таке?

Опубліковано

on

Світлана ПАНАІОТІДІ,
заступниця міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства

Як аукціони з продовження договорів оренди допомагають збільшувати місцеві бюджети. Перші результати нововведення. 

Як відомо, новим законодавством із передачі в оренду державного та комунального майна була запроваджена можливість продовжувати договори оренди на прозорих аукціонах. Це означає, що на відміну від попередньої практики, коли договір продовжувався «автоматично», зараз в інших потенційних орендарів є можливість взяти участь в аукціонах на продовження договорів оренди та шанс орендувати майно за вищою ціною, ніж та, яка була встановлена в попередньому договорі оренди.

Після прийняття всіх нормативних актів, що врегульовують детальну процедуру продовження договору оренди на аукціоні та регламентують дії орендодавця, орендаря та інших потенційних учасників аукціонів, в електронній торговій системі «Прозорро. Продажі» відбулися пробні аукціони. Уже маємо перші результати, які й спробуємо проаналізувати.

Наразі з понад двох тисяч оголошених «орендних» аукціонів було проведено 427. За результатами деяких із них уже й підписано нові угоди, деякі ще на етапі підписання протоколів та договорів.

Як проводяться аукціони на продовження договорів оренди?

Варто звернути увагу, що для того, аби продовжити договір оренди, орендар має звернутися до орендодавця із заявою про продовження договору. Ця заява подається не пізніше, ніж за 3 місяці до закінчення дії договору. Якщо орендар не подасть заяву у визначений строк, то він має звільнити орендоване приміщення. Власне тому то подача заяви про продовження і є обов’язковою для орендаря, якщо він хоче залишитися в своєму приміщенні. До заяви він має додати документи, перелік яких залежить від того, чи має право орендар продовжити договір без проведення аукціону, чи ні?

Як отримати інформацію про аукціон з оренди держмайна

Якщо договір оренди продовжуватиметься через аукціон, то від орендаря не вимагається додавати якісь документи. Якщо він здійснив невід’ємні поліпшення орендованого приміщення й хоче отримати відшкодування їх вартості, то тоді має ще подати документи, які підтверджують вартість цих робіт. За результатами розгляду заяви про продовження орендодавець вносить в електронну торгову систему «Прозорро.Продажі» інформацію про об’єкт, договір оренди щодо якого продовжується, приймає рішення про оголошення аукціону та оголошує аукціон на продовження договору оренди.

Перед публікацією оголошення про проведення аукціону орендодавець визначає стартову орендну плату, яка за законодавством не може бути нижчою за останню місячну орендну плату, встановлену договором, що продовжується. Тобто фактично стартова орендна плата встановлюється зазвичай на рівні останнього місячного показника. Це означає, що апріорі аукціони на продовжен ­ ня договорів оренди не можуть бути збитковими для держави та територіальних громад, оскільки ціна за результатами аукціону не буде меншою за останню місячну орендну плату.

Які результати аукціонів

Як згадувалося раніше, вже проведено понад 420 аукціонів на продовження договорів оренди. Як засвідчує публічний модуль аналітики «Прозорро.Продажі», в середньому стартова орендна плата під час цих аукціонів виросла в півтора раза. А є 7 аукціонів, де стартова орендна плата збільшилася в 10 і більше разів. Однозначно, це перемога, оскільки ціна стала ринковою. За результатами аукціонів на продовження договорів оренди вже підписано близько 190 нових договорів.

Ціна за новими договорами після проведення аукціонів на продовження договорів оренди збільшилася з 600 до 840 тисяч грн, тобто на 40%. Тому можна впевнено стверджувати, що аукціони виконують свою роль наповнення державного та місцевого бюджетів. З іншого боку, дуже чітко помітний вплив конкуренції на результати торгів. Так, у 63% аукціонів на продовження договору оренди ціна залишилася на рівні стартової місячної орендної плати й не збільшилася взагалі. Переважно через те, що цей об’єкт нікого, окрім поточного орендаря, не зацікавив.

Але, як уже зазначалося, були й інші випадки. Так, у 23-х аукціонах було два учасники і більше, у зв’язку з чим чинним орендарям потрібно було змагатися за свої об’єкти. Нові орендарі підвищили ціну в середньому в 3,2 раза. У 20 аукціонах чинні орендарі погодилися сплачувати нову ринкову орендну плату, сформовану за результатами аукціону, а в трьох — відмовилися.

Як бачимо, система дозволяє і новим орендарям орендувати майно, якщо вони пропонують орендну плату, більшу за ту, яка була в попередньому договорі. Та й чинні орендатори також не бояться боротися за об’єкти і платити ринкову ціну. Все чесно та прозоро.

Звичайно, не минулося без «зрад» та проблем під час проведення таких аукціонів. Так, 46 аукціонів визнані такими, що не відбулися. Це випадки, коли на аукціон не прийшов жоден учасник, зокрема, навіть чинні орендарі змінили свої наміри й не взяли участі у цих аукціонах. На щастя, відповідно до положень законодавства, орендодавець буде оголошувати повторний аукціон щодо передачі в оренду майна, причому стартова орендна плата залишиться в такому ж розмірі, який був встановлений на аукціоні на продовження договору оренди.

Для того, аби вирішити зазначені проблеми та для уникнення зловживань, законодавці встановили запобіжники в постанові Кабінету Міністрів України від 3 червня 2020 р. № 483 «Деякі питання оренди державного та комунального майна». Зокрема, чинний орендар має переважне право на продовження договору оренди. Щоб скористатися цим своїм правом, він обов’язково бере участь в аукціоні. За результатами проведення аукціону ЕТС «Прозорро.Продажі» визначає найвищу цінову пропозицію за лот, після цього чинний орендар має право погодитися сплачувати найвищу цінову пропозицію шляхом подання письмової заяви про таку згоду разом із підписаним протоколом аукціону. Тоді він визнається переможцем аукціону та укладає додаткову угоду про продовження договору оренди майна.

Разом із тим, якщо чинний орендар не має фінансових ресурсів на те, аби платити найвищу орендну плату за об’єкт, то він має право подати попередню згоду на сплату другої за розміром цінової пропозиції. Ця попередня згода має запобігати ситуації, коли переможець навмисно (штучно) підвищує орендну плату на аукціоні для виселення свого конкурента — чинного орендаря. Якщо ж чинний орендар не погоджується сплачувати найбільшу орендну плату або другу найбільшу орендну плату, то він втрачає своє переважне право.

У тому випадку, якщо переможець аукціону та другий його учасник занадто підвищили ціну, щоб зірвати конкурс, та не підписали договір, то оголошується повторний аукціон на продовження договору оренди на тих же умовах, що й попередній аукціон. Це також дозволяє уникнути зловживань учасників аукціону, пов’язаних зі штучним підвищенням ціни для виселення чинного орендаря. Такий механізм використання переважного права має на меті надання додаткових можливостей чинному орендарю для захисту свого права на орендоване майно.

Ці запобіжники вже доводять свою ефективність, оскільки проведено вже понад 400 аукціонів з продовження договорів оренди, а на комісію з розгляду скарг стосовно організації та проведення аукціонів щодо передачі в оренду державного та комунального майна було подано лише 3 скарги (на час написання цього матеріалу), що стосуються аукціонів на продовження. Основним завданням цієї комісії, яка працюватиме як постійно діючий колегіальний орган, буде опрацювання всіх скарг та пропозицій, які надійшли від учасників аукціонів, орендодавців, майданчиків, та слідкування за ефективністю процедури передачі державного і комунального майна в оренду.

Отож, аукціони на продовження договорів оренди в системі «Прозорро.Продажі» вже показали перші результати, розвіявши цим самим усі побоювання, які були присутні при запуску реформи. Так, у більше, ніж половині випадків поточні орендарі спокійно продовжують договір на тих самих умовах. Водночас, якщо поточна ціна явно не ринкова, то на аукціони приходять нові гравці й підвищують її до ринкового рівня. А далі — це вже залежить від учасників: чи хтось новий отримає цей орендний контракт чи його збереже поточний орендар на нових умовах. Випадки є й такі, і такі. Як бачимо, нова система працює в форматі win-win для всіх: старі орендарі отримали можливість прозоро продовжувати контракти, нові учасники — мають право доступу до об’єктів, а державні та місцеві бюджети — додаткові надходження.

Джерело: Юридичний вісник України

Читати далі

В Україні

Фінансові установи та компанії, що займаються виключно лізинговою діяльністю, – не одне й те саме

Опубліковано

on

Мінфін затвердив дві Узагальнюючі податкові консультації.

Так, наказом № 22 затверджено Консультацію щодо застосування окремих положень пп. 14.1.159 п. 14.1 ст. 14 та п. 140.2 ст. 140 Податкового кодексу України, які містять посилання на «фінансові установи та компанії, що займаються виключно лізинговою діяльністю», або «фінансові установи та компанії, що провадять виключно лізингову діяльність».

Вона визначає, що застосування словосполучення «для фінансових установ та компаній, що займаються виключно лізинговою діяльністю», «для фінансових установ та компаній, що провадять виключно лізингову діяльність» та «до фінансових установ та компаній, що займаються виключно лізинговою діяльністю» слід розуміти таким чином, що ці словосполучення містять посилання на дві окремі групи суб’єктів:

– фінансові установи;

– компанії, що займаються виключно лізинговою діяльністю.

Наказом № 23 затверджено Консультацію щодо перебування у Реєстрі неприбуткових установ та організацій комунальних некомерційних підприємств, які передають в оренду закріплене за ними майно.

Консультацією надано роз’яснення щодо впливу порядку розрахунків між орендарем, орендодавцем (балансоутримувачем) та власником майна на дотримання комунальним некомерційним підприємством вимоги ст. 133 Податкового кодексу України.

У разі, коли відповідно до договору оренди комунального майна орендар самостійно розподіляє кожний черговий платіж за оренду майна і спрямовує відповідні частини орендної плати безпосередньо комунальному некомерційному підприємству (балансоутримувачу) та до бюджету територіальної громади, а комунальне некомерційне підприємство, в свою чергу, у складі свої доходів для цілей бухгалтерського обліку відображає одержану від орендаря частину орендної плати, яку в повному обсязі використовує для фінансування видатків на своє утримання, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами, такий порядок розрахунків не є розподілом доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників) такого підприємства. При цьому мають дотримуватися інші вимоги пп. 133.4.1 і 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу щодо перебування такого комунального некомерційного підприємства у Реєстрі неприбуткових установ та організацій.

З текстами УПК можна ознайомитись за посиланням.

Читати далі

В Україні

Зберегти чинні норми Єдиної тарифної сітки для працівників бюджетної сфери закликає АМУ

Опубліковано

on

Асоціація міст України звернулася до Прем’єр-міністра України щодо збереження чинних норм Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери.

АМУ наголошує, що наразі слід враховувати важке економічне становище в органах місцевого самоврядування, недовиконання доходів місцевих бюджетів у 2020 р. та аналогічні тенденції на 2021 р., що пов’язано з поширенням на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19.

На переконання АМУ, у 2021 р. не варто розглядати збільшення розміру посадового окладу працівника 1 тарифного розряду, а залишити його у розмірі прожиткового мінімуму для працездатних осіб на 1 січня календарного року, як це визначено постановою Кабінету Міністрів України «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» від 30 серпня 2002 р. № 1298.

Читати далі

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Facebook

TWITTER

Календар юриста

В тренді

© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2020
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.

Telegram