В Україні
Розділяй і володарюй: навіщо “Слуги” “обрізають” МВС
Новому міністру внутрішніх справ Денису Монастирському окреслили першочергове завдання — розділити відомство та вивести Національну гвардію України, Державну прикордонну та, ймовірно, Державну міграційну служби із системи МВС. При цьому НГУ планують підпорядкувати безпосередньо Президентові.
Ідея віддати Нацгвардію особисто главі держави — не нова. Володимир Зеленський ще в серпні 2019 року подав у парламент відповідний законопроект як невідкладний. Однак Арсену Авакову вдалося відбитися — не без допомоги голови профільного Комітету з питань правоохоронної діяльності – того ж Дениса Монастирського.
Читайте також: На Банковій обговорюють можливе звільнення Авакова
Завдання для нового очільника МВС
Через декілька днів після звільнення Арсена Авакова та призначення очільником МВС Дениса Монастирського в «Слузі народу» почали «нарізати» йому завдання. Так, в ефірі каналу «Україна 24» голова фракції «СН» Давид Арахамія заявив, що одним з головних завдань Монастирського стане поділ МВС. «У нас як у правлячої коаліції є план інституційний, що такі великі міністерства треба розбивати на кілька інстанцій. Нацгвардія повинна бути роз’єднана з поліцією і прикордонна служба також. Одне з таких головних завдань, які будуть стояти перед міністром — зробити поділ цих частин», — сказав Арахамія.
Депутат додав, що Нацгвардію та прикордонну службу точно заберуть із МВС. А щодо Міграційної служби — питання відкрите. Водночас Арахамія визнав, що саме екс-міністр Арсен Аваков був проти такого поділу, і «ця дискусія триває вже два роки».
Новий міністр внутрішніх справ Денис Монастирський поки що не коментує таких планів. Виступаючи в Раді перед призначенням, він був достатньо обережним, згадавши лише, що «Національна гвардія — це одна з опор української державності і внутрішньої стабільності». «Нацгвардія важлива, надважлива державна інституція, оскільки вона нарівні з поліцією бере участь в охороні громадського порядку та забезпеченні публічної безпеки. Саме тому законодавство, міністр внутрішніх справ координує зусилля поліції та Нацгвардії для забезпечення спільного спокою та безпеки», — у цих словах не пролунало навіть натяку на майбутній розподіл міністерства.
Історія «з бородою»
Нині МВС координує роботу таких окремих центральних органів виконавчої влади (ЦОВВ) як то Національна поліція, Державна служба знадзвичайних ситуацій, Державна міграційна служба, Державна прикордонна служба та Національна гвардія України. Усі ці ЦОВВ мають своїх очільників і формально є самостійними. Але координація їхньої роботи та представництво в Кабміні були за міністром внутрішніх справ.
У команді Зеленського з першого дня у владі говорили про необхідність вивести з системи МВС майже 300-тисячну «армію» всіх ЦОВВ — попри те, що сам Президент називав Авакова одним з найефективніших міністрів. Однак ще 29 серпня 2019-го Володимир Зеленський подав до Верховної Ради як невідкладний законопроект No 1007 про підпорядкування Національної гвардії безпосередньо главі держави. Після появи такого документу глава МВС Арсен Аваков, нібито, навіть погрожував звільненням.
Уже у вересні того самого року на той час керівник Офісу Президента Андрій Богдан озвучив більш «м’яку» модель, запропонувавши розділити Національну гвардію на три частини — під керівництвом Міністерства внутрішніх справ, Міноборони та Президента. У відповідь у МВС офіційно попередили, що таке рішення розвалить Нацгвардію. Там пояснювали, що гвардійці і так перебувають у президентській вертикалі: «Для будь-якого українського військового Президент, який за Конституцією Верховний головнокомандувач ЗСУ, є вищим керівником… Нацгвардія логічно та природно перебуває в структурі МВС саме тому, що несе правоохоронну функцію в тому числі. Загалом 14 із 19 функцій, які покладені законом на Нацгвардію, є правоохоронними за своєю суттю», — наголошували в міністерстві.
В оточенні Арсена Авакова говорили, що Нацгвардія в складі МВС — це ефективна модель, руйнування якої принесе значно більше шкоди, аніж користі. Додаючи, що ця ідея продиктована політикою та конкретними планами — посилити вплив Президента та його офісу на правоохоронну систему. Парламентський «десант» Авакова теж вирішив іти в «законодавчу атаку». Так, у 2020 році було зареєстровано законопроект, яким пропонували надати Нацгвардії повноваження затримувати цивільних правопорушників, складати протоколи, проводити особисті огляди та здійснювати інші невластиві військовим функції. Проте у травні того самого року цей проект закону депутати провалили. Не вистачило голосів навіть скерувати на доопрацювання.
Після звільнення Богдана та за нового керівництва в ОП не полишили планів розгляду Радою законопроекту No 1007 про пряме підпорядкування Нацгвардії главі держави. За інформацією ЗМІ в профільному комітеті з правоохоронної діяльності ВРУ з 2020 року його двічі намагалися включити в порядок денний. Уперше — в червні минулого року, вдруге — на початку цього року. Тоді ж очільник комітету Денис Монастирський запевняв, що в остаточному варіанті порядку денного питання так і не з’явилося. Але тепер, після звільнення Авакова, все може змінитися.
Плани на осінь
Після призначення Монастирського міністром внутрішніх справ у комітеті Ради з правоохоронної діяльності звільнилася місце голови. За інформацією деяких джерел у комітеті, наразі розглядають дві ймовірні кандидатури на цю посаду. А саме призначення буде восени, коли розпочнеться нова сесія ВРУ й черговий політичний сезон.
«Це — Олександр Бакумов (голова підкомітету з питань кримінального законодавства та протидії злочинності комітету з питань правоохоронної діяльності (його прізвище також називали серед кандидатів на посаду голови МВС, — ред.), а також Сергій Іонушас (зараз заступник голови комітету, — ред.). Від того, хто стане новим керівником комітету, залежатиме дуже багато, зокрема і сценарій розподілу МВС. В ОПУ хочуть більше Іонушаса, бо він — «кварталівський» (на офіційному сайті «Укрпатенту» Іонушас значиться патентним повіреним Володимира Зеленського, реєстрував такі його торговельні марки, як «Слуга народу», «Країна У», «Квартал 95», «Студія «Квартал 95», «Ліга Сміху», «Чисто news» та інші, — ред.). Бакумова ж вважають людиною Авакова», — розповів один із членів комітету.
Ще один співрозмовник у провладній фракції додав, що «на Банковій давно хочуть розділити «монстра» і зроблять це». «Проблем із проходженням законопроекту про розподіл на комітеті не буде — за будь-якого нового голови. Зірвати плани може лише «війна з олігархами». Якщо це «основне нарізне сполучення деталі» рване, то взагалі нічого «проходити» на комітетах не буде. Якщо ж ні, то МВС розділять на «удільні князівства», — вважає депутат.
Натомість його колега по фракції Олександр Бакумов заявив свого часу, що питання позбавлення МВС координаційних функцій щодо згаданих ЦОВВ ще потрібно вивчати.
«Говорити зараз, що щось від чогось будуть відокремлювати — це неправильно. Ані Національна гвардія, ані Прикордонна служба не входять до складу МВС. МВС лише координує діяльність центральних органів виконавчої влади, включаючи НГУ, прикордонників, Службу надзвичайних ситуацій, Міграційну службу і так далі. Насправді в нас хибне уявлення про МВС як «монстра». Згадані ЦОВВ і так самостійні, мають своїх очільників, які несуть персональну відповідальність. Якщо ж ми говоримо про те, щоб прибрати координацію, питання треба вивчати. Звісно, це потенційно можливо, однак ми повинні зважити: що буде корисного від того, якщо ми заберемо цю координацію, — зазначив він. — Координацію втратити не можна. Бо якщо ми дамо свободу кожному органу, то це поставить питання ефективної роботи та публічної безпеки. Якщо говорити про надання більшої самостійності, можливо, давайте це розглядати».
Депутат наголосив, що Нацгвардія і Прикордонна служба як військові формування в принципі й так підпорядковані Верховному головнокомандувачу — Президентові України. Головне, на думку Олександра Бакумова — не допустити втрати ефективності цих органів: «Бо кожен із них — і прикордонники, і Нацгвардія — виконують правоохоронну функцію. Одні — на кордоні, під час оперативно-розшукових заходів, інші — це більше безпека та правопорядок. Якщо ми знайдемо раціональні зерна, що треба зовсім виокремити ці ЦОВВ з координації, підкреслюю, виключно координації, бо жодного прямого підпорядкування немає, ми повинні детально проаналізувати: що в результаті ми отримаємо після ухвалення цих рішень».
Читайте також: Сім років міністра Авакова — від Печерських пагорбів до столиці Слобожанщини?
Його колега, перший заступник голови цього комітету, член фракції «Голосу» Андрій Осадчук також вважає, що дане питання потрібно добре вивчити. «Наша система МВС досить масивна, але постає питання: відокремлення будь-якої складової покращить чи погіршить ефективність її роботи? Думаю, однозначної відповіді точно немає», — зазначив він. Натомість з ідеєю перепідпорядкувати Нацгвардію Президенту, то тут, на думку депутата, все досить очевидно: «Не може глава держави керувати Нацгвардією за будь-яких умов. Я вважаю, це прямо суперечить Конституції. Мене наразі більше хвилює якість лідерства в усіх підрозділах МВС, аніж формальна структура».
Разом із тим у «Голосі» не всі погоджуються з такою позицією. Зокрема, представниця правоохоронного комітету Олександра Устінова схвально оцінює ініціативу розподілу МВС. «Це питання (про виведення ЦОВВ, — ред.) намагалися поставити на розгляд комітету неодноразово. Але одразу виникли скандали та крик! Зрозуміло, Аваков був завжди проти — бо це фактично була його маленька «армія». Тепер, після призначення Д. Монастирського, думаю, є всі шанси провести це рішення через наш комітет, — переконана вона. — Раніше розклад сил був таким: третина — люди Авакова, ще третина — Президента, а решта — ті, кому все одно. Якщо це буде подано як ідею Президента, це зроблять. Я особисто такий крок теж підтримую».
Замість післяслова
Додамо також, що наші співрозмовники з оточення Авакова назвали такі плани (вивести Нацгвардію та прикордонників з-під координації МВС) «катастрофою для безпеки країни». «Ми намагалися ці «наполеонівські» плани стримати. Тепер вони їх втілять у життя. Нехай потім спробують втримати вулицю, кордон і мир. Розділяй і володарюй в умовах продовження війни з Росією — це не просто помилка, це буде катастрофою», — резюмував наш співрозмовник.
Анна СТЕШЕНКО, журналіст
Джерело: Юридичний вісник України