Connect with us

В Україні

Судова реформа: оновити не можна зупинити

Дата публікації:

Сергій КЛЄЦ,
адвокат, правозахисник,
керуючий партнер юридичної компанії Questa Group

Щоб реформувати в Україні судову систему, варто одразу оновити аж три органи — адвокатуру, правоохоронну систему та власне суди, адже вони працюють спільно. Сам же суддівський корпус має отримати незалежність і діяти самоврядно. 

Недовіра до органів судової влади є однією з причин, чому Україну минають іноземні інвестори. Шкодить це й вітчизняному бізнесу. Нагадаємо, реформу своєї судової системи Україна почала ще в 2016 році. На папері проект виглядав добре, однак його втілення успіху поки що не принесло. Передусім це сталося через те, що отримавши повноваження, кожна влада прагнула контролювати суд й наповнювати Вищу раду правосуддя та Вищу кваліфікаційну комісію — установи, які відбирають або звільняють суддів, угодними для себе фахівцями.

Це — помилка, адже щоб збудувати належну судову систему, якій довірятимуть і наші громадяни й іноземні інвестори, її варто передусім зробити незалежною. А вона стане такою лише якщо регулюватиме себе сама. І для цього судді повинні самі обирати людей, які їх оцінюватимуть, — так, як це нині зроблено в українській адвокатурі, де діє адвокатське самоврядування.

Підписуйтесь на LexInform в Telegram. Найважливіші юридичні новини

Нині в Україні бракує суддів (вакантними є близько двох тисяч суддівських посад). Як наслідок, багато справ, навіть тих, що підпадають під адміністративну юрисдикцію, розглядаються по 3–4 , а іноді й 6 років. Це створює для країни ризики, адже втративши доступ до правосуддя, громадяни та бізнес можуть почати вирішувати свої спори по-вуличному, а не так, як це прописано в законодавстві. Наслідком цього стане наше повернення в атмосферу 1990-х років.

Причиною нестачі суддів є не лише неналежне фінансове забезпечення системи. Основна причина — в тому, що наприкінці 2019 року було припинено повноваження Вищої кваліфікаційної комісії суддів, яка цих фахівців добирає, і за півтора року, що минули відтоді, нову комісію так і не сформували. Законопроекти, які б мали запустити роботу цієї установи, не отримують схвалення, бо їх по черзі блокують Вища рада правосуддя, Венеційська комісія або Конституційний Суд.

Чи потрібно зупиняти реформу? В жодному разі, розпочате варто довести до фіналу, досконале воно, чи ні, і вже потім, у контексті отриманого результату, продовжувати реформу далі з певним її коригуванням.

Щодо самої судової реформи. У ній, якої би галузі це не стосувалося, важливий системний підхід. Якщо ведемо мову про реформу судової всієї цієї системи, то не можна змінити суд, не змінивши прокуратуру й не налагодивши взаємодії між судом, прокуратурою та адвокатурою. Нині ж у нас прокурор не поважає адвоката, той йому платить взаємністю, а разом вони ненавидять суддю. Чому? Бо в них немає взаємодії, адже адвокат керується своїм законом, а прокурор — своїм, як, зрештою, й будь-який інший орган правоохоронної системи — і МВС, і НАБУ, і ДБР — цих відомств нині створено багато, ікожен вважає себе найважливішим.

Для успішної реалізації судової реформи потрібно встановити чіткі й зрозумілі правила гри. Зокрема, законодавство має описувати й норми роботи суддів, гарантувати їхню незалежність, та те, яке забезпечення, соціальне та фінансове вони отримають сьогодні та згодом, коли прийде час іти на пенсію.

Назвати нині суд в Україні незалежним дуже складно — діє телефонне право, на суд і його апарат тиснуть усі — чиновники, політики, правоохоронці… Звідти в нас і правосуддя, і покарання — вибіркові, а коли захист скаржиться на слідчого чи суддю, таку скаргу дуже рідко належно розглядають. Щоб це виправити, усі три інституції — адвокатура, прокуратура й суди повинні взаємодіяти між собою як єдиний організм, і в оновленому законодавстві має бути чітко прописано, що має право робити сторона звинувачення, що — захист, а що — суд. А в нас мало того, що закони, які регулюють громадянські правовідносини, між собою не відповідні, то ще й коли стикаєшся із судочинством, починається хаос.

Крім реформи суду й прокуратури, щоб ці реформи подіяли, треба ще й працювати зі ставленням громадян до судової та правоохоронної систем. Адже в суспільстві щодо них укорінені негативні стереотипи, якщо суддя, то обов’язково хабарник разом із прокурором, а адвокат їм у цьому допомагає. А це не так, далеко не всі правоохоронці, адвокати та судді недоброчесні.

Реформа судочинства є матірю всіх реформ у країні. Лише вона здатна закласти в нас основу для багатьох інших реформ і покращень.

Джерело: Юридичний вісник України

В Україні

Алгоритм дій приватного нотаріуса, в якого змінився нотаріальний округ через зміною адміністративно-територіального поділу

Опубліковано

on

Департамент нотаріату та державної реєстрації Міністерства юстиції України навів алгоритм дій приватного нотаріуса, в якого змінився нотаріальний округ, у зв’язку зі зміною адміністративно-територіального поділу України:

1️) подання до відповідного територіального органу Міністерства юстиції України заяви про реєстрацію приватної нотаріальної діяльності, у якій зазначається назва утвореного району (в паперовій або електронній формі), до заяви додаються дві фотокартки розміром 3 х 4 см;

2️) отримання нового реєстраційного посвідчення;

3️) виготовлення нової печатки приватного нотаріуса;

Підписуйтесь на LexInform в Telegram. Найважливіші юридичні новини

4️) передача старої печатки до відповідного територіального органу Міністерства юстиції України протягом одного місяця з дня реєстрації приватної нотаріальної діяльності у новому нотаріальному окрузі;

5️) приведення вивіски у відповідність до вимог законодавства (зазначення нового нотаріального округу);

6️) повідомлення Державної служби фінансового моніторингу про зміну інформації, яка була подана суб’єктом первинного фінансового моніторингу (нотаріусом) для взяття його на облік.

Отже, реєстрація приватної нотаріальної діяльності відбуватиметься без:

  • припинення приватної нотаріальної діяльності в нотаріальному окрузі, що існував до зміни адміністративно-територіального поділу України;
  • формування нової реєстраційної справи;
  • проведення сертифікації приміщення, в якому розташоване робоче місце (контора) приватного нотаріуса;
  • передачі документів нотаріального діловодства до архіву.

Також Департамент звернув увагу нотаріусів на таке:

  • державні нотаріуси державних нотаріальних контор здійснюють нотаріальну діяльність в межах нотаріальних округів, перелік яких затверджено наказом, з дати введення його в дію;
  • приватні нотаріуси здійснюють нотаріальну діяльність в межах нотаріальних округів, перелік яких затверджено наказом, з дати видачі нового реєстраційного посвідчення;
  • приватні нотаріуси, нотаріальна діяльність яких здійснюється в межах районного нотаріального округу, вчиняють нотаріальні дії виключно в межах району, без урахування території міста, а приватні нотаріуси, нотаріальна діяльність яких здійснюється в межах міського нотаріального округу, вчиняють нотаріальні дії виключно в межах міста, без урахування території району;
  • номенклатура справ, реєстр для реєстрації нотаріальних дій, книги, журнали, справи (наряди), інші документи нотаріального діловодства, ведення яких розпочато у поточному діловодному році, продовжується до його завершення без внесення змін у назви справ;
  • територіальні органи Міністерства юстиції України мають повідомити ДП «НАІС» про зміну нотаріального округу приватного нотаріуса та державної нотаріальної контори.

Нагадаємо, наказом Міністерства юстиції України від 31 травня 2021 р. № 1911/5 врегульовано питання реєстрації приватної нотаріальної діяльності нотаріуса при зміні адміністративно-територіального поділу України, а наказом від 7 червня 2021 р. № 2040/5 затверджено новий Перелік нотаріальних округів.

Начальникам міжрегіональних управлінь Міністерства юстиції України надано один місяць на реалізацію заходів, пов’язаних з приведенням у відповідність до наказу назв нотаріальних округів.

Читати далі

В Україні

До вступників з ТОТ під час перетину кордону не застосовуватимуть заходи адміністративного впливу

Опубліковано

on

Адміністрація Державної прикордонної служби України рекомендувала органам охорони державного кордону під час прийняття рішень у справах про адміністративні правопорушення розглядати мету в’їзду на підконтрольну територію для вступу до закладів освіти та супровід вступника (за наявності документального підтвердження) як обставину, що відповідно до ст. 22 КУпАП визначає малозначність вчиненого адміністративного правопорушення та може звільнити особу від адміністративної відповідальності.

Документальним підтвердженням мети в’їзду для вступу до закладів освіти та супроводу вступника, крім іншого, може бути Запрошення на участь у державній підсумковій атестації та/або випробуваннях для вступу через освітні центри «Крим-Україна» та «Донбас-Україна».

Як повідомлялося раніше, цього року, як і минулого, до освітніх центрів «Донбас-Україна» та «Крим-Україна» надходять звернення щодо випадків заборони окупаційною владою перетину КПВВ особам, які проживають на тимчасово окупованих територіях України та виявили бажання навчатися в закладах освіти на території, підконтрольній українській владі. Наразі громадяни України, які перебувають у зонах тимчасової окупації, вимушені перетинати державний кордон України без дотримання встановлених норм, за що чинним законодавством України передбачено певну адміністративну відповідальність.

Нагадаємо, на сайті МОН, у рубриці «Жителям Донбасу та Криму», розміщено інформацію щодо порядку прийому осіб, які проживають на тимчасово окупованих територіях України, до закладів вищої освіти України.

Підписуйтесь на LexInform в Telegram. Найважливіші юридичні новини
Читати далі

В Україні

Лікарні нового формату з’являться у кожній області

Опубліковано

on

Президент Володимир Зеленський ініціював проект зі створення в кожній області України лікарень нового формату, які відповідатимуть найкращим світовим стандартам.

«Лікарні, однаково комфортні як для пацієнта, так і для лікаря. Робота в сучасних закладах, за сучасними методиками, на сучасному обладнанні. Де ніщо не заважає зосередитись на головному: лікувати людей і рятувати життя. Власне, робити те, заради чого молодь пішла в цю професію, а люди з багаторічним досвідом у ній залишаються. Лікар має боротися з хворобою, а не з проблемами побуту, як-от старі ліфти, незручні ліжка, застаріле обладнання чи комунікації», – прокоментував В. Зеленський.

За його словами, проект стартує цьогоріч і почнеться з обласних клінічних і обласних дитячих лікарень, які мають відповідати рівню провідних європейських клінік.

Міністерство охорони здоров’я повідомило, що вже розпочало проводити комплексний аналіз обласних клінічних та дитячих лікарень для формування технічного завдання для розробки проектно-кошторисної документації.

Підписуйтесь на LexInform в Telegram. Найважливіші юридичні новини
Читати далі

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Facebook

TWITTER

Календар юриста

В тренді

© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2021
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.

Telegram