Забезпечення економічної безпеки країни - LexInform: Правові та юридичні новини, юридична практика, коментарі
Connect with us

В Україні

Забезпечення економічної безпеки країни

Дата публікації:

Володимир ТКАЧЕНКО,
начальник Головного управління боротьби з фінансовими злочинами ДФС України

Про реформу системи БЕБ і наші очікування від усього цього

У 2020—2021 роках в країні нарешті почалася реформа системи забезпечення економічної безпеки. Найважливішим її пунктом стало ухвалення Закону «Про Бюро економічної безпеки України» на початку цього року. Водночас із запуском БЕБ буде ліквідована Державна фіскальна служба, яка після реорганізації, коли зі складу ДФС були виділені податкова та митна служби, виконує функції податкової міліції. Фактично запуск БЕБ означає фундаментальне переналаштування роботи з протидії економічним правопорушенням в Україні. Але по все це по черзі.

Читайте також: Премії працівникам Бюро економічної безпеки не мають перевищувати 30 % окладу

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

Усі останні роки на адресу податкової міліції періодично звучали звинувачення у здійсненні силового тиску на підприємницьке середовище. Дійсно, проблема тиску на бізнес і сьогодні залишається однією з найгостріших для України, стримуючи інвестиційну активність та підвищуючи трансакційні витрати в масштабах національної економіки. У владних та бізнесових колах та в експертному середовищі вже давно визнавали, що модель правоохоронної роботи, яка базується на жорсткому фіскальному тиску на суб’єктів господарювання, вичерпала себе й шукали механізми розв’язання даної проблеми та покращення бізнес-клімату в країні. Так, у 2019 році, з початку роботи Верховної Ради IX скликання, було зареєстровано законопроект «Про Бюро фінансових розслідувань», проте його так і не було винесено на розгляд до сесійної зали. Зрештою, у 2021 році законодавець, виходячи з необхідності кардинально змінити парадигму взаємовідносин між владою та бізнесом, прийняв рішення про створення БЕБ. Нерідко в мережі зустрічаються спекуляції та стереотипи щодо майбутньої роботи бюро, тому розберемо детальніше.

Запуск БЕБ ознаменує те, що функцію розслідування економічних злочинів втрачають правоохоронці в особі Національної поліції, ДБР, СБУ, а податкова міліція взагалі ліквідується. Вказані функції концентруються у Бюро економічної безпеки, а основним принципом роботи органу стане превенція економічних правопорушень завдяки аналітиці, а не реагування на їх наслідки постфактум. Тобто вектор роботи БЕБ буде задавати аналітик, який надаватиме на тактичному рівні рекомендації детективам, здійснюватиме кримінальний аналіз і фінансову розвідку, а на стратегічному — готуватиме для органів державної влади рекомендації та пропозиції із вдосконалення законодавчої бази та регуляторного середовища.

Читайте також: Утворено 23 управління Бюро економічної безпеки

Конкретний приклад. Скажімо, існує схема ухилення від оподаткування суб’єктами господарювання, якою користується 100 підприємств. Якщо раніше правоохоронці приходили з обшуками до всіх 100 підприємств, то БЕБ збиратиме докази в безконтактний спосіб та ліквідовуватиме саме схему, не влаштовуючи обшуки й не блокуючи діяльність суб’єктів господарювання. Відповідно, інституційні засади роботи БЕБ створюють механізми захисту легального бізнесу від силового тиску. Крім того, аналітична функція БЕБ буде спрямована на викорінення подібних кримінальних проявів як системи, тому бюро розроблятиме для державних інституцій висновки про необхідність усунення законодавчих прогалин, існування яких призводить до можливості створення та застосування на практиці схем ухилення від сплати податків.

Саме таку модель роботи із забезпечення економічної безпеки застосовують у найбільш розвинутих країнах світу. Зазначу, що на БЕБ буде покладена також функція мінімізації проявів транскордонної економічної злочинності (контрабанда, відмивання грошей, кіберзлочинність), тому Бюро економічної безпеки перебуватиме в тісній співпраці з міжнародними партнерами, що дасть змогу підвищувати кваліфікацію співробітників БЕБ та переймати досвід колег з-за кордону. Важливою складовою стане також налагодження постійного обміну інформацією між Бюро економічної безпеки та Європолом і відповідними структурами сусідніх країн, які протидіють фінансово-економічним правопорушенням.

Читайте також: Кримінальні справи Державної фіскальної служби передають Бюро економічної безпеки

Як планується, запрацювати БЕБ має вже наприкінці листопада. До цього часу, окрім необхідності прийняти ряд законодавчих актів (зокрема, законопроекту № 3959-1), потрібно провести конкурси із зайняття щонайменше 30% вакантних посад у центральному апараті бюро, що дозволить одночасно запустити аналітичну та правоохоронну функцію БЕБ. Вимоги до потенційних претендентів на зайняття вакантних посад у БЕБ за конкурсною процедурою уже відомі, проте, на мою думку, «кістяк» бюро мають складати кадри, які мають досвід протидії правопорушенням у сфері економіки та фінансів. На жаль, в Україні мали місце випадки, коли новостворені державні органи комплектувалися переважно кадрами без відповідного досвіду роботи, що потім вимагало часу та бюджетних ресурсів для виправлення допущених помилок. На БЕБ покладаються великі сподівання бізнесу та громадськості, а тому потрібно ретельно проаналізувати досвід запуску держорганів «з нуля» в попередні роки.

Загалом створення Бюро економічної безпеки відкриває вікно можливостей для пришвидшення економічного зростання та підвищення ділової активності в Україні. Від запуску БЕБ мають виграти усі зацікавлені сторони: легальний бізнес, для якого будуть мінімізовані ризики діяльності, держава, яка матиме інструмент забезпечення власних інтересів у сфері економічної безпеки, а також суспільство загалом — завдяки зростанню економіки та підвищенню соціальних стандартів. Кредит довіри, наявний наразі у БЕБ, важливо конвертувати у принципово нову систему взаємодії між владою та бізнесом.

Джерело: Юридичний вісник України

В Україні

Новий порядок розслідування експлуатаційних подій на атомних станціях

Опубліковано

on

От

Державна інспекція ядерного регулювання повідомила, що 1 січня 2022 р. набере чинності нове Положення про порядок розслідування та обліку експлуатаційних подій у роботі атомних станцій, яким, зокрема:

– знижено поріг звітності про експлуатаційні події на АЕС;

– уточнено та приведено у відповідність з сучасними міжнародними вимогами основні визначення;

– уточнено ознаки категорій експлуатаційних подій;

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

– встановлено більш чіткі вимоги до оцінки експлуатаційних подій за впливом на безпеку та за міжнародною шкалою ядерних та радіаційних подій INES;

– встановлено загальні вимоги та представлено (у вигляді додатку до нормативного документа) методику виконання кількісної імовірнісної оцінки експлуатаційних подій;

Читайте також: Укренерго отримає кредит на модернізацію 8 підстанцій

– переглянуто вимоги до аналізу експлуатаційних подій, що повторюються;

– деталізовано та уточнено вимоги до звіту з розслідування експлуатаційної події та впровадження коригувальних заходів;

– встановлено порядок звітування про результати аналізу досвіду експлуатації від експлуатаційних і малозначних подій;

– переглянуто та доповнено словник кодів (зокрема розширено коди корінних причин).

Водночас, визнано таким, що втратив чинність наказ Державного комітету ядерного регулювання України від 1 грудня 2004 р. № 184 «Про затвердження Положення про порядок розслідування та обліку порушень в роботі атомних станцій».

«До 1 січня 2022 року експлуатуюча організація атомних станцій України повинна привести у відповідність до нових вимог свої внутрішні нормативні документи щодо розслідувань та ведення обліку експлуатаційних подій у роботі АЕС», – йдеться у повідомлені.

Нагадаємо, плату за доступ до об’єкта електроенергетики розподілятимуть між усіма операторами

Читати далі

В Україні

Компенсацію за ліки, які не в програмі «Доступні ліки», можна отримати в разі добровільного страхування

Опубліковано

on

От

У Рівному, Сумах, Запоріжжі, Одесі, Харкові та Києві впроваджуються пілотні проекти із фармакологічного страхування. Відповідний меморандум, який має відкриту форму, для їхнього запуску підписали у Міністерстві охорони здоров’я.

«Є ліки, що не входять до програми «Доступні ліки», та вартість яких не відшкодовується за програмою реімбурсації, і саме завдяки добровільному страхуванню можна отримати компенсацію на ліки, які призначаються під час амбулаторного лікування», – прокоментував Міністр охорони здоров’я Віктор Ляшко.

Читайте також: Що потрібно знати пацієнту, щоб отримати лікарські засоби безкоштовно

За його словами, для того, щоб взяти участь у проекті, пацієнт має придбати страховий поліс та сповістити про це свого лікаря. Пацієнт сплачуватиме 120 грн на місяць та отримає можливість використати страхову суму у 20 000 грн у разі призначення ліків, що не входять до програми «Доступні ліки», та вартість яких не відшкодовується за програмою реімбурсації.

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

Щоб отримати ліки за страховкою у разі хвороби, пацієнт приходить до лікаря, обстежується, отримує рецепт на ліки. Препарати, які входять в програму фармакологічного страхування, автоматично бронюються в аптеці. Пацієнт отримує повідомлення з інформацією про аптеку, де можна забрати ліки. Оплата ліків страховою компанією відбувається автоматично, без залучення пацієнта або лікаря.

Рецепти виписуються лише на міжнародні некомерційні назви препаратів (МНН), вибір торговельного найменування автоматизований та діє за принципами доступності та ціни, а умови проекту роблять неможливим призначення ліків, які не передбачені клінічними протоколами.

Нагадаємо, в опорних медзакладах, де лікують від COVID-19, вироблятимуть власний кисень.

Читати далі

В Україні

Програми підтримки бізнесу зібрали на одному порталі

Опубліковано

on

От

На порталі «Дія.Бізнес» з’явився новий розділ – «Маркетплейс фінансових можливостей для бізнесу», у якому підприємці можуть обрати для себе необхідну фінансову програму, прочитати детальні умови отримання фінансування та звернутися безпосередньо до банківських та інших установ.

«У розділі зібрана інформація про понад 60 фінансових програм і можливостей для бізнесу. Вже зараз підприємці зможуть знайти для себе інформацію про кредитні програми, лізинг, альтернативне фінансування, державні програми підтримки, грантові програми та інші типи підтримки. Банківські установи та міжнародні донори зможуть долучитися до маркетплейсу та запропонувати свої сервіси й фінансові можливості для бізнесу», – додали у Мінцифри.

Нагадаємо, все про земельну реформу – на одному порталі.

Читати далі

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

В тренді

© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2021
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.

Вже йдете? Перш ніж Ви підете ...

Запрошуємо до нашого каналу Telegram

Не варто пропускати жодної актуальної новини ;)
close-link