Чи стануть українські приватні детективи ефективними? | LexInform: Правові та юридичні новини, юридична практика, коментарі
Connect with us

Законодавство

Чи стануть українські приватні детективи ефективними?

Дата публікації:

Василь ФЕДИТНИК, адвокат, партнер Адвокатського об’єднання Legal Strategy

У лютому 2020 р. у Верховній Раді зареєстровано законопроект № 3010 «Про приватну детективну діяльність».

LEX.ЮРИСТ

Сучасна онлайн-платформа для юриста.
Оновлення щоденно.

ДОКЛАДНІШЕ

У разі його прийняття даний закон може дати істотний поштовх для створення та діяльності професійних приватних розслідувачів. Однак поки що законопроект містить низку недоліків, які можливо усунути під час розгляду ініціативи законодавцями.

Зокрема, ним встановлюються вимоги до бажаючих стати приватним детективом. Таким може бути фізична особа, яка володіє державною мовою, має громадянство України, повну вищу юридичну освіту або вищу освіту за спеціальністю «правоохорон на діяльність», стаж роботи в галузі права або правоохоронної діяльності 3 роки.

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

Вимоги цілком, як на перший погляд, логічні, але виходить так, що право здійснювати приватну детективну діяльність отримають не лише колишні правоохоронці, а ще й, наприклад, юрисконсульти підприємств, секретарі судових засідань, судові розпорядники та інші подібні категорії працівників. Звісно ж, колишні слідчі чи оперативники будуть на ринку детективних послуг більш конкурентними, ніж їхні колеги, які такого досвіду не мають.

Згідно із законопроектом детективи в багатьох аспектах будуть наділені правами, аналогічними повноваженням адвоката. Наприклад, вони отримають право звертатися із запитами до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, підприємств, установ, організацій, громадських об’єднань, а також до фізичних осіб; за згодою підприємств, установ, організацій у визначеному обсязі ознайомлюватися на підприємствах, в установах, організаціях з необхідними для здійснення приватної детективної (розшукової) діяльності документами та матеріалами, крім тих, що містять інформацію з обмеженим доступом; отримувати на договірній основі письмові висновки й усні консультації фахівців та експертів з питань, що потребують спе ціальних знань. Крім того, детективи отримають такі «специфічні» права, як, наприклад, можливість проводити зовнішній огляд споруд, приміщень, інших об’єктів, доступ до яких не обмежений, чи здійснювати кіно- і фотозйомку, відео- та аудіозапис у службових приміщеннях за письмовою згодою осіб, стосовно яких вони здійснюються. Але це може робити взагалі будь-яка особа.

А ось реально корисних прав, як-от доступ до детальної інформації про безвісти зниклих осіб чи викрадених творів мистецтва, не передбачено. Хоча сам інститут приватних детективів цікавий тим, що може більш ретельно, ніж перевантажені правоохоронні органи, займатися певною справою. Наприклад, шукати зниклу дитину за зверненням її батьків.

Єдина хоч трохи цікава норма — це право здійснювати зовнішнє спостереження. Але лише на відкритій місцевості, у громадських місцях та на транспорті за рішенням уповноважених осіб у порядку, передбаченому Кримінальним процесуальним кодексом України. Та, вірогідно, цей порядок буде дуже жорсткий.

Основне, що викликає сумнів взагалі в доцільності цього законопроекту — це відсутність норми про право на збір доказів. Відповідно до КПК, збирання доказів може здійснюється сторонами кримінального провадження, потерпілим, представником юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження. Це має право робити адвокат, але не приватний детектив.

Тож, чи буде інформація, зібрана детективом, доказом у кримінальному провадженні? У випадку прийняття законопроекту № 3010 у запропонованому вигляді — ні. Навіть якщо сторона захисту чи потерпілий звертатимуться до приватного детектива, відомості, одержані ним, не зможуть визнаватись доказами.

Адже детектив не відноситься до переліку суб’єктів, визначених статтею 93 КПК, які мають право збирати докази в рамках кримінального процесу. Цю проблему потрібно вирішувати, вносячи зміни до відповідної статті КПК.

Підсумовуючи, варто зазначити, що за великим рахунком права детективів мало чим відрізнятимуться від прав пересічних громадян. Лише в категорії запитів вони прирівнюються до повноважень адвокатів.

Звичайно, детективи будуть занесені до спеціального реєстру, отримають відповідне свідоцтво та можливість укладати договір про надання приватних детективних (розшукових) послуг. Але все це жодним чином не впливає на реальну ефективність їхньої роботи. Наприклад, пересічному громадянину ніщо не забороняє оглядати будівлі, громадські місця, парки, фотографувати їх, здійснювати відеозйомку або спостерігати за транспортом.

Таким чином, запропонований проект не надає детективам будь-якого ефективного чи нового інструменту збирання доказів. Загалом ідея запровадження добра, особливо враховуючи завантаження правоохоронних органів кримінальними справами. Однак для того, щоб детективи стали дійсно ефективними, документ потребує суттєвого доопрацювання.

Джерело: Юридичний вісник України

Законодавство

Розблокувати інновації в галузі захисту рослин закликає бізнес

Опубліковано

on

От

Агрохімічний комітет Європейської Бізнес Асоціації звернувся до Президента України з проханням прискорити підписання прийнятого Верховною Радою Закону «Про внесення змін до статті 4 Закону України «Про пестициди та агрохімікати» щодо ввезення пестицидів на митну територію України» (законопроект № 2289), прийняття якого обумовлено нагальною потребою розблокувати наукові дослідження та державні випробування інноваційних засобів захисту рослин, які залишаються заблокованими вже більше п’яти років поспіль.

Читайте також: Україна може перетвориться на полігон з випробовування незареєстрованих хімічних речовин

LEX.ЮРИСТ

Сучасна онлайн-платформа для юриста.
Оновлення щоденно.

ДОКЛАДНІШЕ

Так, враховуючи особливості осінньої посівної та необхідність дотримання усіх встановлених законодавством процедур щодо ввезення та застосування зразків інноваційних ЗЗР для державних випробувань, надзвичайно важливо, щоб Закон почав застосовуватись до вересня цього року.

Нагадаємо, підтвердження закордонної реєстрації пестицидів стане непотрібним.

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

У коротко- та середньостроковій перспективі очікується державна реєстрація та постачання на ринок України цілої низки інноваційних ЗЗР, які сприятимуть підвищенню урожайності, покращенню якості збіжжя та зниженню пестицидного навантаження на ґрунти та урожай, що, у свою чергу, позитивно вплине на конкурентоспроможність українського збіжжя як на внутрішніх, так і на зовнішніх ринках.

Читати далі

Законодавство

До 8 рокі позбавлення волі за подання недостовірних даних при реєстрації лікарських засобів

Опубліковано

on

От

У Верховній Раді України зареєстровано проект Закону «Про внесення змін до Кримінального кодексу України та Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо удосконалення відповідальності за порушення встановленого порядку доклінічного вивчення, клінічних випробувань і державної реєстрації/перереєстрації лікарських засобів» № 5815.

Читайте також: До 23 800 грн штрафу за продаж лікарських засобів малолітнім

LEX.ЮРИСТ

Сучасна онлайн-платформа для юриста.
Оновлення щоденно.

ДОКЛАДНІШЕ

Зокрема новими ст.ст. 45-2, 45-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення пропонується встановити, що умисне порушення встановленого порядку доклінічного вивчення, клінічних випробувань лікарських засобів, – тягне за собою накладення штрафу у розмірі трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Читайте також: Держреєстр лікарських засобів уніфікують

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

Умисне порушення встановленого порядку державної реєстрації (перереєстрації) лікарських засобів, – тягне за собою накладення штрафу у розмірі трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Нагадаємо, реклама лікарських засобів не має містити перебільшень.

Новою редакцією ст. 321-2 КК запропоновано встановити відповідальність за умисну фальсифікація результатів доклінічного вивчення, клінічних випробувань лікарських засобів, а також умисне подання до уповноваженого органу завідомо недостовірних відомостей щодо якості, безпечності чи ефективності лікарських засобів з метою їх державної  реєстрації/перереєстрації, якщо такі дії спричинили смерть потерпілого або інші тяжкі наслідки – у виді обмеженням волі на строк до п’яти років, позбавленням волі на строк від п’яти до восьми років із позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк від двох до трьох років.

Читати далі

Законодавство

Кримінальна відповідальність за помилки в митних деклараціях є неприпустимою

Опубліковано

on

От

Європейська Бізнес Асоціації не підтримує проект Закону «Про внесення змін до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України щодо криміналізації контрабанди товарів та підакцизних товарів, а також недостовірного декларування товарів» № 5420 та наголошує, що з контрабандою, як і будь-яким економічним злочином, слід боротися аналітичними, а не силовими методами, впроваджуючи фіскалізацію ланцюгів постачання замість імітації тотального, але неефективного контролю.

Читайте також: До дванадцяти років позбавлення волі за контрабанду підакцизних товарів

LEX.ЮРИСТ

Сучасна онлайн-платформа для юриста.
Оновлення щоденно.

ДОКЛАДНІШЕ

Так, представники бізнесу абсолютно не підтримують запровадження відповідальності за недостовірне декларування товарів, оскільки положення ст. 201-4 КК допускає можливість притягнення до кримінальної відповідальності навіть за неумисні помилки в митних деклараціях.

Передбачається також притягнення до кримінальної відповідальності лише за дії, спрямовані на незаконне переміщення товарів через митний кордон України поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю. Злочин вважатиметься закінченим незалежно від того, чи були товари незаконно переміщені через митний кордон України чи ні. Такі широкі формулювання в сукупності із відсутністю конкретизації дій, які кваліфікуються як злочинні, що, в свою чергу, потенційно просто розширює підстави для притягнення особи до кримінальної відповідальності.

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

Водночас, залишається незрозумілим, хто може бути притягнений до кримінальної відповідальності за такі злочини – керівник підприємства, декларант, митний брокер, перевізник тощо.

Читайте також: Криміналізація товарної контрабанди

На переконання бізнесу, рівень вартості предметів, що є об’єктами правопорушення, для притягнення до кримінальної відповідальності – 113 500 грн. (для підакцизних товарів – 56 750 грн.) – є необґрунтовано низьким, в той час як санкції – надмірними. При цьому відповідно до ст. 212 КК межа для настання кримінальної відповідальності за ухилення від сплати податків (якими по своїй суті також є і мито, ПДВ на імпорт, акциз) становить 3 405 000 грн несплачених податків. Тому санкції, передбачені у даному проекті, є досить суворими і потребують зменшення.

Також особливу стурбованість викликає той факт, що досудове розслідування вказаних кримінальних правопорушень може здійснюватиметься слідчими податкової міліції, до початку функціонування Бюро економічної безпеки України. Підслідність справ про економічну контрабанду необхідно визначити виключно за новоствореним Бюро економічної безпеки України.

Читайте також: Реанімація криміналізації контрабанди як визнання власного безсилля. Чому президентський законопроект не вирішить ситуацію?

Представники бізнесу наголосили, що до боротьби із «сірим» імпортом доцільно підійти ширше, зокрема запроваджувати ефективні заходи щодо: неможливості реалізації товарів без документів про їх походження (ланцюга поставки) особливо в рамках Інтернет-торгівлі; перешкоджання схемам мінімізації податків («піджаки», «посилки», «перерваний транзит» тощо); забезпечувати інституційний розвиток відповідних органів та підвищувати ефективність їх роботи.

Нагадаємо, повернути кримінальну відповідальність за контрабанду підакцизних товарів закликає АМУ.

Читати далі

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

В тренді

© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2021
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.

Вже йдете? Перш ніж Ви підете ...

Запрошуємо до нашого каналу Telegram

Не варто пропускати жодної актуальної новини ;)
close-link