Законодавство
Декларації суддів перед призначенням підлягатимуть спецперевірці
Комітет Верховної Ради України з питань антикорупційної політики розглянув низку законопроектів на предмет антикорупційної експертизи — відповідності антикорупційному законодавству.
Комітет визнав таким, що відповідає антикорупційному законодавству, та рекомендував Верховній Раді ухвалити за основу проект Закону «Про внесення змін до Закону «Про судоустрій і статус суддів» у зв’язку з прийняттям ЗУ «Про запобігання корупції» (реєстр. № 3448), внесений Кабінетом Міністрів України. Як зазначила голова комітету Анастасія Радіна, цей законопроект є суто технічним і приводить чинний Закон «Про судоустрій і статус суддів» у відповідність з Законом «Про запобігання корупції» в частині антикорупційних обмежень.
У свою чергу, заступник міністра юстиції Олександр Банчук зазначив, що Закон «Про судоустрій і статус суддів» діє з 2016 року, відтоді виникають певні неузгодженості при призначенні кандидатів на посади суддів та членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів. Законопроект передбачає, що е-декларації кандидатів на посаду суддів та членів ВККСУ підлягатимуть спеціальній перевірці відповідно до Закону «Про запобігання корупції», а також містить положення, що кандидат на посаду судді чи члена Вищої кваліфкомісії суддів при призначенні на посаду має повідомити про роботу в цьому органі свого родича, якщо таке має місце.
Антикорупційний комітет також рекомендував комітету із питань правової політики, як головному, внести зміни в статтю 106 Закону «Про судоустрій і статус суддів», замінивши слова «суддя може бути притягнутий до дисциплінарної відповідальності» на «суддя підлягає притягненню до дисциплінарної відповідальності».
Під час розгляду ще одного законопроекту «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (№ 2597) на предмет відповідності антикорупційному законодавству голова комітету Анастасія Радіна висловила думку, що в ньому є потенційні корупційні ризики. Зокрема, в нормі, яка передбачає можливість отримувати суддями державні винагороди. «Це сприймається як потенційна можливість тиску на суддів і надання їм певних невиправданих переваг, оскільки, згідно із законом про державні винагороди, особи, які отримують державні відзнаки, можуть отримувати також певні пільги», — сказала Радіна, зауваживши, що проти призначення державних винагород суддям також виступає Венеціанська комісія. Свою позицію висловив й один із співавторів законопроекту, народний депутат Сергій Демченко. У підсумку комітет ухвалив рішення визнати законопроект № 2597 таким, що відповідає вимогам антикорупційного законодавства, але містить корупційний чинник у частині можливості отримання суддями державних винагород, запропонувавши колегам з профільного комітету виключити цю норму із законопроекту.
Натомість антикорупційний комітет не побачив корупційних ризиків у законопроектах № 2353 (наголосивши на потребі чітко визначити механізм контролю за здійсненням органами місцевого самоврядування габаритно-вагового контролю), № 2779 (із зауваженням щодо врегулювання норм законопроекту із Бюджетним кодексом України), а також 3023 та 3023-1.
За пропозицією народної депутатки Олени Мошенець, антикорупційний комітет прийняв звернення до профільного комітету щодо проекту Закону «Про внутрішній водний транспорт» (№ 11821-д), запропонувавши при підготовці до другого читання встановити рівні умови для всіх компаній, які беруть участь у тендері на днопоглиблювальні роботи, а також запросити на засідання представників Державної служби геології та надр України.
Джерело: Юридичний вісник України