Connect with us

Законодавство

Ефект лавини: яка економіка податку на виведений капітал?

Опубліковано

Руслан СОБОЛЬ,
голова Асоціації власників малого та середнього бізнесу

Бізнесмени та експерти вже давно ведуть гарячі дискусії щодо того, як запровадження податку на виведений капітал вплине на економіку України. Спробуємо з’ясувати, якими є ризики та переваги такого податку?

Як ми вже зазначили, останнім часом досить багато говориться про таку законодавчу ініціативу як податок на виведений капітал, яким слід замінити податок на прибуток. Це питання викликає масу дискусій, та в законопроекту є як переконані прихильники, так і явні противники. Давайте придивимося до нововведення пильніше.

Наразі у Верховній Раді зареєстровано два законопроекти про податок на виведений капітал. Суть їх у тому, що гроші не обкладаються податками, якщо підприємець їх не вважає прибутком і не виводить із компанії.

У чому різниця? На сьогоднішній день будь-яка копійка, яка потрапляє на розрахунковий рахунок підприємства після всіх адміністративних та виробничих відрахувань, автоматично називається прибутком, з якої сплачується від 18% до 20% податку на прибуток.

А податок на виведений капітал сплачується лише тоді, коли підприємство називає гроші прибутком і виводить їх з підприємства. Разом із тим, гроші, які залишаються всередині господарюючого суб’єкта, є оборотними засобами й оподаткуванню не підлягають.

Особисто мені ця ініціатива дуже подобається, адже те, що ти відправляєш у виробництво, а не віддаєш, дуже стимулює бізнес. Тим не менше нині ведуться гарячі суперечки, як введення податку на виведений капітал вплине на економіку України.

У бюджеті на 2019 рік Кабінет Міністрів заклав у бюджет 1 трлн 75 млн грн податкових надходжень. З них податку на прибуток — 95,5 млрд грн, тобто 9,5% від бюджету. Чи позначиться скасування цього податку на бюджеті? Безумовно, адже майже 10% недоотримання держказною — це дуже багато. Швидше за все, це торкнеться соціального сектору, вплине на зарплату бюджетних категорій.

Але якщо задатися питанням, як можна компенсувати ці кошти, то знайдеться й відповідь. Наприклад, податок на додану вартість ввезених на територію України товарів становить 340 млрд грн. А якщо врахувати нюанси роботи митниці, можна сміливо множити це число на два. Щоб не бути голослівним, пошлюся на дані авторитетного німецького видання Deutsche Welle, згідно з якими протягом минулого року тільки на одеській митниці було щомісяця зафіксовано близько 4 млн доларів недоотримань.

Саме ввізне мито, якщо вірити бюджетним розрахунками, принесе в скарбницю 31 млрд грн, а якщо провести діджиталізацію ввезення продуктів, при якій враховується кожен штрих-код, ці надходження можуть бути в 2–3 рази більше. Тобто тільки на митниці ми з лишком компенсуємо втрати від недоотримання надходжень з податку на прибуток.

Варто зазначити, що податок на виведений капітал сам по собі не буде мати такого позитивного економічного ефекту, якщо одночасно не прийняти закон про так звану нульову декларацію. Це легалізація всіх грошових коштів, які сьогодні не працюють на економіку країни. Такі нульові декларації дозволять кожному українцю заплатити податок, завести гроші в Україну, інвестувавши їх в економіку власної країни.

Якщо ці два законопроекти будуть проголосовані, то ми можемо розраховувати мінімум на 2% в рік до того ВВП, який ми сьогодні маємо — 4 трлн 80 млрд гривень. Тобто 40 млрд грн щорічного приросту в економіку країни, плюс легалізація тих грошей, які сьогодні не працюють, — це ще 1,5–2% ВВП. Це — величезний ресурс, гроші, які можуть і повинні працювати на Україну.

Не варто скидати з рахунків і світову економічну ситуацію. В умовах важкої торгової війни між Китаєм та США загальносвітова економіка переживає рецесію. Й Україна повинна скористатися моментом, стати конкурентною на цьому полі, боротися за світові гроші, залучаючи інвестиції у виробництво та робочий капітал. Це дозволить генерувати товари і послуги з високою доданою вартістю. Тому законодавче введення двох цих податків стане сигналом як для внутрішнього, так і для зовнішнього інвестора — інвестувати в економіку України. І в сукупності вони дадуть воістину лавиноподібний економічний ефект.

Джерело: Юридичний вісник України

Продовжити читання →
Натисніть, щоб прокоментувати

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.