Законодавство
Хто не зможе оскаржити судове рішення до Великої Палати ВС?
Опубліковано текст постанови про прийняття за основу Верховною Радою законопроекту №1026 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підстав передачі справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду та щодо строків повернення адміністративних справ».
За задумом ініціаторів проекту – він спрямований на вирішення проблеми завантаженості Великої Палати Верховного Суду близькими за змістом справами, які реально не потребують вирішення питання предметної чи суб’єктної юрисдикції, недопущення зловживання учасниками справи правом на оскарження судових рішень з підстав порушення правил предметної чи суб’єктної юрисдикції з метою передачі справи на розгляд Великої Палати, та забезпечення функціонування Великої Палати задля забезпечення єдності судової практики, уніфікації застосування процесуальних норм та розв’язання проблеми накопичення великої кількості справ у судах апеляційної та касаційної інстанцій.
Проект доповнює Господарський процесуальний кодекс України (ст. 302), Цивільний процесуальний кодекс України (ст. 403), Кодекс адміністративного судочинства України (ст. 346) положеннями про те, що передача справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду при оскарженні учасником справи судового рішення з підстав порушення правил предметної чи суб’єктної юрисдикції є неможливою.
Справа не підлягає передачі на розгляд Великої Палати, якщо:
- учасник справи, який оскаржує судове рішення, при розгляді справи в судах першої чи апеляційної інстанції не заявляв про порушення правил предметної чи суб’єктної юрисдикції;
- учасник справи, який оскаржує судове рішення, не обґрунтував порушення судом правил предметної чи суб’єктної юрисдикції наявністю судових рішень Верховного Суду у складі колегії суддів (палати, об’єднаної палати) іншого касаційного суду у справі з подібною підставою та предметом позову у подібних правовідносинах;
- Велика Палата Верховного Суду вже викладала у своїй постанові висновок щодо питання предметної чи суб’єктної юрисдикції спору у подібних правовідносинах.
Також прийнятим законопроектом доповнено положення Кодексу адміністративного судочинства України (ст.ст. 326, 360) в частині строків повернення адміністративних справ після апеляційного та касаційного провадження. Після апеляційного розгляду справу повертатимуть впродовж 5 днів до суду першої інстанції, який її розглядав, а після касаційного розгляду – впродовж 10 до суду першої інстанції, з новою умовою, що інше не випливає із судового рішення суду апеляційної/касаційної інстанції.