Законодавство
Новий вид парламентського контролю може становити ризик надмірного втручання
Конституційний Суд України визнав законопроект «Про внесення змін до статей 85 та 101 Конституції України (щодо уповноважених Верховної Ради України)» № 1016 таким, що не відповідає вимогам ч. 1 ст. 157 Конституції України та відповідає вимогам ч. 2 ст. 157, ст. 158 Конституції України.
Із Законопроектом можна ознайомитись за посиланням.
Надаючи висновок щодо відповідності Законопроекту вимогам ч. 1 ст. 157 Конституції України, Конституційний Суд України оцінив кожне окреме положення Законопроекту у взаємозв’язку з іншими його положеннями.
У Висновку вказується, що запропоновані Законопроектом зміни до ст.ст. 85 та 101 Конституції України передбачають запровадження нового виду парламентського контролю, який може вийти за межі контролю за додержанням конституційних прав і свобод людини і громадянина та потенційно може становити ризик надмірного втручання парламенту через уповноважених за додержанням Конституції України і законів у різні сфери суспільних відносин без дотримання балансу приватних і публічних інтересів, зокрема у підприємницьку діяльність, у діяльність інститутів громадянського суспільства, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, а отже, – може призвести до порушення та обмеження прав і свобод людини і громадянина.
Запровадження нового виду парламентського контролю через інститут уповноважених Верховної Ради України «за додержанням Конституції України і законів в окремих сферах» може призвести до звуження сфери діяльності та обмеження повноважень Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, а також до обмеження права кожного звертатися за захистом своїх прав до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини згідно з ч. 3 ст. 55 Конституції України.
Конституційний Суд України констатував, що запропоновані у Законопроекті зміни до ст.ст. 85 та 101 Конституції України не спрямовані на ліквідацію незалежності чи на порушення територіальної цілісності України, однак вони не узгоджуються із конституційними принципами верховенства права та поділу державної влади, засадами демократичної, правової держави та у разі запровадження загрожуватимуть правам і свободам людини і громадянина, а отже, є такими, що не відповідають ч. 1 ст. 157 Конституції України.
Конституційний Суд України вказав, що на час надання ним цього висновку рішення про введення в Україні або в окремих її місцевостях воєнного або надзвичайного стану за процедурою, визначеною Конституцією України, не ухвалено, тому юридичних підстав, які б унеможливлювали внесення змін до Конституції України, немає, а отже Законопроект відповідає вимогам ч. 2 ст. 157 Конституції України.
Верховна Рада України протягом року Законопроект не розглядала та протягом строку своїх повноважень не змінювала положення ст. 85 Конституції України, а отже, Законопроект відповідає вимогам ст. 158 Конституції України.
Висновок Конституційного Суду України є обов’язковим, остаточним та таким, що не може бути оскаржено.
З повним текстом висновку можна ознайомитися за цим посиланням.
You must be logged in to post a comment Login