Законодавство
Охорона об’єктів цивільної авіації – за новими правилами
Набрав чинності наказ Державної авіаційної служби України «Про затвердження Авіаційних правил України “Правила охорони повітряних суден та інших важливих об’єктів цивільної авіації, забезпечення контролю доступу до них» від 07 серпня 2019 р. № 1017.
Правила затвердженні з метою удосконалення контролю доступу, захисту повітряних суден та об’єктів у суб’єктах авіаційної діяльності цивільної авіації України та визначають порядок забезпечення безпеки в неконтрольованій зоні, доступу осіб і транспортних засобів, їх перебування в контрольованих зонах, зонах обмеженого доступу, що охороняються, та критичних ділянках зон обмеженого доступу, що охороняються, суб’єктів авіаційної діяльності, а також здійснення захисту активів суб’єктів авіаційної діяльності.
З метою зменшення ймовірності вчинення актів незаконного втручання суб’єкти, які забезпечують авіаційну безпеку, у межах своїх повноважень запроваджують такі заходи авіаційної безпеки, як захист неконтрольованої зони; захист периметру контрольованої зони та зон обмеженого доступу, що охороняються; фізичний захист будівель та приміщень, у тому числі споруд аеровокзалу; контроль доступу; догляд осіб, які не є пасажирами, їх особистих речей та предметів, які проносять такі особи до зони обмеженого доступу, що охороняється, та критичних ділянок таких зон; догляд транспортних засобів, яким надається доступ (право на в’їзд) до контрольованої зони та зони обмеженого доступу, що охороняється; захист повітряних суден та інших активів суб’єктів авіаційної діяльності.
Також, вводиться система перепусток, яка дає змогу ідентифікації особи та спрощення процедур доступу осіб і транспортних засобів на територію суб’єктів авіаційної діяльності.
Керівники суб’єктів авіаційної діяльності на підставі «Авіаційних правил» мають розробити інструкції з організації системи контролю доступу, захисту повітряних суден та інших активів суб’єктів авіаційної діяльності, тобто загальної інфраструктури суб’єкта авіаційної діяльності (аеродром, повітряні судна, системи й обладнання, об’єкти зв’язку, навігації та спостереження, персонал тощо).
Керівники експлуатантів аеродромів, провайдерів аеронавігаційного обслуговування на основі оцінки ризиків та загроз визначають зони, у яких виконуються життєво важливі роботи для безперервного забезпечення безпечної діяльності цивільної авіації. Такі зони визначаються як контрольовані зони та зони обмеженого доступу, що охороняються.
У зонах обмеженого доступу, що охороняються, також визначаються їх критичні частини. Розташування неконтрольованих, контрольованих зон, зон обмеженого доступу, що охороняються, та критичних частин позначається на плані-схемі, яка додається до програми авіаційної безпеки відповідного суб’єкта авіаційної діяльності.
Відповідно до цього наказу втратили чинність:
- наказ Міністерства транспорту України № 412 “Про затвердження Правил проведення спеціального догляду повітряних суден цивільної авіації України”,
- наказ Державної служби України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації № 230 “Про затвердження Правил організації охорони повітряних суден та об’єктів на авіапідприємствах цивільної авіації України”,
- наказ Міністерства транспорту та зв’язку України № 509 “Про затвердження Правил з організації системи контролю доступу в авіаційних суб’єктах цивільної авіації”.