Прописка в «Дії» – діджиталізація, але не реформа - LexInform: Правові та юридичні новини, юридична практика, коментарі
Connect with us

Законодавство

Прописка в «Дії» – діджиталізація, але не реформа

Дата публікації:

Тетяна ПЕЧОНЧИК,
голова Центру прав людини ZMINA

Як відомо, Верховна Рада проголосувала в першому читанні законопроект № 5463 про оцифрування послуги реєстрації місця проживання. Планується, що «прописку» можна буде змінювати через додаток «Дія». 

Безумовно, цифровізація адмінпослуг — це важливо, однак прийняття цього закону не забезпечить реформування системи реєстрації місця проживання. По суті це переведення в онлайн-формат старої й незручної системи прописки, успадкованої з радянських часів.

Читайте також: Зміну місця реєстрації особи переведуть в онлайн

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

Ця історія почалася в 2019 році, коли Президент Володимир Зеленський видав указ № 647/2019 «Про деякі заходи із забезпечення надання якісних публічних послуг», де доручив опрацювати «питання щодо запровадження реєстрації місця проживання за декларативним принципом».

Законопроект і справді було розроблено Мінцифри і Державною міграційною службою (ДМС), він був зареєстрований у парламенті групою народних депутатів. Утім, всупереч указу Володимира Зеленського і публічним заявам міністра цифрової трансформації Михайла Федорова, він не запроваджує декларативну (повідомну) модель реєстрації місця проживання, коли для реєстрації досить повідомлення особи, а зберігає чинну дозвільну систему — коли людина може зареєструвати місце проживання в житлі тільки з дозволу власника.

Соціологічне дослідження, проведене в 2018 році, засвідчило, що в Україні близько семи мільйонів людей живуть не за місцем реєстрації. Більшість із них і далі не матимуть змоги зареєструвати своє фактичне місце мешкання, бо часто вони живуть в орендованому житлі, а власники, з багатьох причин, їм це не дозволяють. При цьому багато років буйним цвітом квітне ринок, на якому безліч фірм продають «прописку» за гроші громадянам, які не мають у власності житла чи змушені мешкати в іншому місті.

На жаль, після запуску онлайн-прописки всі ці проблеми залишаться. Адже якщо ви реєструєте місце проживання навіть онлайн, вам все одно треба буде дозвіл власника житла. При цьому згідно зі згаданим дослідженням, на запитання: «Чи прописали б ви квартиронаймачів, якби здавали власну квартиру в оренду?» — 95% опитаних громадян відповіли негативно. Іншими словами, навіть якщо перевести прописку в «Дію», мільйони громадян в Україні і далі не зможуть зареєструвати своє фактичне місце проживання.

Така система не зручна нікому — ні органам місцевого самоврядування, які не знають, скільки населення фактично проживає у тих чи інших громадах, а відтак не можуть точно розрахувати бюджети (не кажучи вже про перекоси в сплаті певних видів податків, які прив’язані до місця реєстрації), ні самим людям, які не можуть реалізувати ряд своїх прав за місцем фактичного мешкання.

Зазначимо також, що вже 30 років поспіль ніхто не наважився докорінно реформувати систему реєстрації місця проживання. Натомість, оскільки прописка давно вже мало про що свідчить, морально застаріла й не дає уявлення про мобільність населення, від неї намагаються повідв’язувати все, що можна — отримання медичної допомоги (для укладання декларації з лікарем реєстрація не потрібна), голосування на місцевих виборах тощо.

До речі, подібна декларативній моделі реєстрації в Україні запроваджена система обліку переселенців із Криму і Донбасу. Ця система, що існує з 2014 року, передбачає, що внутрішньо переміщена особа (ВПО) береться на облік за адресою проживання, яку особа повідомляє до Управління праці та соціального захисту населення без надання жодних підтверджуючих документів. В подальшому за цією адресою ВПО може мати доступ до всього переліку послуг (від школи до реєстрації ФОП).

Хочеться вірити, що ця історія не закінчиться діджиталізацією існуючої неефективної системи прописки, а наступним кроком стане справжня реформа за повідомним принципом. Коли кожна людина зможе легко і просто повідомляти державі фактичне місце проживання й отримувати поблизу необхідні послуги, а з іншого боку — будуть усунуті всі ризики для власників житла (зокрема, буде відв’язана прописка від комунальних послуг, а власники житла зможуть легко знімати з реєстрації тих, хто в їх нерухомості не мешкає, — без необхідності йти до суду тощо).

Для цього важливо, щоб ті, хто ухвалює закони, зрозуміли, що прописка — це не стільки про адміністративну послугу, скільки про свободу пересування й вільний вибір місця проживання. І про всі інші права, які пов’язані з цим вибором.

Джерело: Юридичний вісник України

Законодавство

Верховна Рада закликає почати спеціальний діалог між Україною та ЄС з питань безпеки та оборони

Опубліковано

on

От

Набрала чинності постанова Верховної Ради України «Про Заяву Верховної Ради України щодо пріоритетних питань інтеграції України до Європейського Союзу» від 8 жовтня 2021 р. № 1806-IX, відповідно до якої Верховна Рада, зокрема:

– підтверджує стратегічний курс України на набуття повноправного членства України в Європейському Союзі, закріплений в Конституції України;

– закликає до визнання перспективи членства України в Європейському Союзі;

– закликає до посилення санкцій проти Російської Федерації у зв’язку з незаконною видачею паспортів громадянина Російської Федерації громадянам України та примусовим залученням українських громадян до участі у виборах в Російській Федерації;

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

Читайте також: Визнати ФСБ та Генштаб ЗС РФ терористичними організаціями пропонує Верховна Рада

– закликає Європейський Парламент та парламенти держав – членів Європейського Союзу запровадити додаткові заходи для подальшої галузевої співпраці та надання підтримки Україні на шляху втілення принципів Європейського зеленого курсу в Україні, а також координації дій сторін з урахуванням оновленого національно визначеного внеску України до Паризької угоди;

– заявляє, що доступ до фінансових ресурсів у рамках реалізації Європейського зеленого курсу має бути каталізатором зменшення розриву в темпах економічного розвитку між Україною і державами – членами Європейського Союзу та закликає Європейську Комісію до активної співпраці з Урядом України у рамках реалізації економічного та інвестиційного плану для Східного партнерства та спільної координації міжнародних інвестицій у зелену трансформацію України;

– закликає до налагодження окремого діалогу між Україною та Європейським Союзом з питань енергетичної безпеки для обговорення стратегічних аспектів енергетичного співробітництва за участю держав – членів Європейського Союзу, що забезпечить платформу для зміцнення загальної європейської енергетичної безпеки та сприятиме сталому прогресу у напрямі зеленого переходу у всій Європі;

– закликає Європейський Парламент невідкладно розглянути на пленарній сесії та вжити заходів для заборони проекту «Північний потік-2» як такого, що суперечить нормам Третього енергетичного пакета Європейського Союзу, принципам Енергетичного співтовариства та несе ризики для енергетичної безпеки Європи;

Читайте також: Посилити міжнародну протидію агресії РФ закликала Верховна Рада

– закликає Європейський Союз до якнайшвидшого початку переговорного процесу з укладення Угоди про оцінку відповідності та прийнятність промислової продукції з Європейського Союзу;

– наголошує на необхідності розпочати спеціальний діалог між Україною та Європейським Союзом з питань безпеки та оборони, що має стати кроком до забезпечення миру та стабільності в Європі, зокрема шляхом залучення України до проектів Програми постійного структурованого співробітництва Європейського Союзу (PESCO) та співробітництва з питань посилення військової мобільності і кібербезпеки;

– закликає до посилення діалогу між Україною та Європейським Союзом у сфері юстиції та внутрішніх справ шляхом розширення співпраці з питань міграційного менеджменту, зокрема через залучення України до механізмів Нового пакту Європейського Союзу з міграції та притулку, а також до співпраці з інтегрованого управління кордонами, протидії шахрайству та торгівлі людьми, боротьби з контрабандою та організованою злочинністю.

Читати далі

Законодавство

Профілактичні щеплення молодший медперсонал робитиме без участі лікаря

Опубліковано

on

Міністерства охорони здоров’я опублікувало для громадського обговорення проект наказу «Про затвердження Змін до Положення про організацію  і проведення профілактичних щеплень, Порядку забезпечення належних умов зберігання, транспортування, приймання та обліку вакцин, анатоксинів та алергену туберкульозного в Україні, Порядку відпуску громадянам вакцин та анатоксинів через аптечну мережу», яким пропонується дозволити медичним працівникам, які мають освітній ступінь фахового молодшого бакалавра за спеціальністю «Медсестринство», в окремих випадках приймати рішення про щеплення без участі лікаря.

До проведення щеплень будуть допущені медсестри та медбрати, які пройдуть спеціальну підготовку з організації й техніки проведення щеплень, а також навчання з надання невідкладної допомоги в разі виникнення невідкладних серйозних реакцій на вакцину. При цьому у пацієнта залишається право вибору – погодитися на консультацію та вакцинацію без залучення лікаря чи звернутися до лікаря перед вакцинацією.

Читайте також: Невакцинованих освітян та держслужбовців відсторонять від роботи без збереження зарплати

Також визначається перелік станів та ситуацій, при яких висновок лікаря про вакцинацію є обов’язковим.

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

Зауваження та пропозиції до проекту приймаються до 10 листопада 2021 р. на електронну адресу: phd.moz.ua@gmail.com.

Нагадаємо, осінні шкільні канікули почнуться достроково – 18 жовтня.

Читати далі

Законодавство

Пенсії держслужбовців, працівників місцевого самоврядування, науковців та журналістів перерахують

Опубліковано

on

У Верховній Раді України зареєстровано проект Постанови «Про звернення до Кабінету Міністрів України щодо вжиття невідкладних заходів для підвищення пенсій» № 6174, відповідно до якої Кабінет Міністрів має забезпечити:

1) врахування у проекті Державного бюджету України на 2022 рік:

  • розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність: з 1 січня 2022 року – 3 616 гривень; з 1 липня – 3 728 гривень; з 1 грудня – 5 500 гривень;
  • видатків на підвищення пенсійних виплат, у тому числі особам з інвалідністю, особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, особам, звільненим з військової служби, та деяким іншим особам;
  • видатків на погашення у повному обсязі протягом 2022 року заборгованості, що утворилася внаслідок невиконання рішень судів України з питань пенсійного забезпечення;
  • видатків на здійснення перерахунку пенсій для державних службовців, працівників органів місцевого самоврядування, наукових працівників, журналістів, а також пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»;

Читайте також: Уряд береться стримувати зростання цін на житлово-комунальні послуги

2) розроблення та внесення на розгляд Верховної Ради України проектів законів щодо:

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram
  • відновлення величини оцінки одного року страхового стажу, який використовується для призначення пенсій, на рівні 1,35%;
  • встановлення мінімальних розмірів пенсій по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання внаслідок Чорнобильської катастрофи, у відповідності до Рішення Конституційного Суду України від 7 квітня 2021 року № 1-р(ІІ)/2021;
  • виконання Рішень Конституційного Суду України стосовно відновлення прав громадян у частині їх пенсійного забезпечення та умов виходу на пенсію;
  • здійснення перерахунку призначених пенсій для державних службовців, працівників органів місцевого самоврядування, наукових працівників та журналістів;

Читайте також: Розміри пенсії за інвалідністю громадянам, постраждалим внаслідок Чорнобильської катастрофи, має визначати законодавець

3) впровадження єдиного механізму обчислення та перерахунку пенсій у разі підвищення розмірів грошового забезпечення особам, які перебувають на службі, для осіб, на яких поширюється чинність Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», а також здійснення у термін не пізніше 31 січня 2022 року такого перерахунку з урахування рішень судів України, прийнятих на користь позивачів – пенсіонерів.

Нагадаємо, 7800 грн – мінімальна пенсія рідним загиблих в АТО/ООС.

Читати далі

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

В тренді

© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2021
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.

Вже йдете? Перш ніж Ви підете ...

Запрошуємо до нашого каналу Telegram

Не варто пропускати жодної актуальної новини ;)
close-link