Connect with us

Законодавство

Реєстрація місця проживання онлайн

Опубліковано

Станіслав Куценко, начальник Головного територіального управління юстиції

Сімнадцятого жовтня у Верховній Раді України відбулася презентація і реєстрація проекту Закону «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні».

Очікується, що цей законопроект значно спростить взаємодію громадян з органами держвлади. Зараз в Україні люди мають зареєструвати своє місце проживання (отримати так звану прописку) протягом 30 календарних днів після зняття з реєстрації та прибуття до нового місця проживання. За підрахунками Офісу реформи адміністративних послуг, більше 10 млн українців не можуть скористатися послугою реєстрації через обтяжливі процедури. Як наслідок — понад 63% дітей проживають без прописки. Крім того, громадяни змушені звертатися за послугами посередників, які за винагороду (від 3 тис. грн) реєструють місце проживання в потрібній місцевості.

Згідно з проектом закону, для реєстрації або зняття з реєстрації подаватиметься лише одна заява; жодні документи та погодження тепер не потрібні; внесення відміток до паспортів про місце проживання буде не обов’язковим і здійснюватиметься тільки за бажанням особи.

Оскільки сучасний ритм життя диктує нові вимоги, серед громадян все більш затребувані стають онлайн-послуги, зокрема, щодо можливості отримання реєстраційних послуг дистанційно на мою особисту сторінку у «Фейсбуці» написала полтавчанка Оксана. Вона планує переїхати до міста Києва, придбати житло і, відповідно, зареєструвати своє місце проживання. Проте режим роботи та двоє малолітніх дітей не дають можливості прийти особисто до ЦНАП і провести процедуру реєстрації місця проживання. Дізнавшись про поданий законопроект «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні», її зацікавили деталі та нюанси реалізації нововведень.

Насамперед хочу зазначити, що проектом закону скасовується паперовий документообіг, виключається необхідність надання довідки про склад сім’ї та місце проживання. Це пояснюється тим, що органи обмінюватимуться інформацією без залучення особи. Відтак не буде дублювання реєстрації в різних реєстрах територіальних громад, а також інформація про місце проживання відповідатиме дійсності на момент її запиту.

Як це працюватиме?

Розглянемо, які необхідно зробити дії, аби зареєструвати своє місце проживання покроково.

Крок перший. Потрібно заповнити коротку форму, в якій надати:

  • контактні дані — всього лише e-mail та телефон;
  • стару та нову адреси реєстрації;
  • якщо виникне така необхідність, то додаткові дані
  • попереднє ПІБ та дані для тих, хто перебуває на військовому обліку;
  • вказати дату та час, коли вам буде зручно прийти до органу реєстрації;
  • завантажити копію документа, який є основою для реєстрації: свідоцтво про право власності, договір найму (оренди) або інші документи.

Вже після введення вищевказаних даних заявка буде прийнята в обробку, а ви в свою чергу, отримаєте на e-mail підтвердження.

Крок другий. Співробітник органу реєстрації після обробки вашої заявки надсилає підтвердження про те, що на вас чекають у відповідний час із переліком документів.

Крок третій. В органі реєстрації ви підписуєте всі необхідні документи, аби завершити даний процес. Потім у паспортному документі засвідчується печаткою нове місце реєстрації.

Крім того, зручним є те, що за відсутності можливості з’явитись в обраний час можна скасувати свою заявку.

Чи буде набуття або позбавлення прав власності на житло (та інше майно) лише за фактом реєстрації? Ні, відповідно до законопроекту це не буде підставою. При виникненні спорів жодне судове рішення не може базуватися лише на факті реєстрації або зняття з такої місця проживання для:

  • підтвердження законності проживання або користування житлом;
  • вселення або виселення з житла;
  • підтвердження факту проживання або непроживання в житлі;
  • нарахування плати за житлово-комунальні послуги;
  • підтвердження факту оренди житла чи будь-якого платного користування житлом;
  • встановлення чи скасування прав та обов’язків для інших осіб, які проживають у житлі.

За допомогою цього нововведення в законі можна оперативно отримати інформацію про кількість зареєстрованих або знятих із реєстрації осіб у певному населеному пункті. Це дозволить краще проаналізувати тенденцію відхилень від звичайного рівня прибуття або вибуття з населеного пункту осіб.

Як здійснюватиметься контроль за тим, коли, наприклад, за однією і тією ж адресою зареєстровано багато осіб? Буде впроваджений механізм тимчасового блокування реєстрації особи та підтвердження факту проживання в разі реєстрації більше ніж трьох сімей. Декларативний принцип реєстрації місця проживання поступово скасує паперовий документообіг та необхідність у наданні громадянами довідки про проживання або склад сім’ї. Така практика вже поширена в багатьох розвинених країнах, таких, як Нідерланди, Німеччина, Латвія та ряд штатів Америки.

Джерело: Юридичний вісник України

Продовжити читання →
Натисніть, щоб прокоментувати

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.