Законодавство
Розділення ДФС: погано це чи добре?
Перед новим роком Кабм ін схвалив із доопрацюванням постанову про реорганізацію ДФС і запропонував поділ на Державну податкову та ержавну митну служби. Що це буде?
Скільки разів змінювали назви підрозділів, які відповідають за митні та податкові питання в Україні – це питання риторичне. Але зміст та обов’язки, а також результати, які ми бачимо, від назви цих структур не залежать. За нашу відносно недовгу історію незалежності ми вже чимало експериментували з назвами цих підрозділів, наприклад: ДПС України, Міністерство доходів і зборів, ДФС України, зараз окремі Митна та Податкова служби.
Але суть незмінна та обов’язки лишаються аналогічними. Питання лише в тому, що нові реконструкції, перебудування та створення нових структур займуть час, кошти та сили держави. Та головне, що все це відбуватиметься в рік виборів, тож незрозуміло, чи встигне влада перебудувати й закінчити реформу, яка поки що не розпочалася.
Що підказує досвід?
Історія в інших країнах не завжди зрозуміла і чітка. Та сама Польща, яка зовсім нещодавно провела реформу податкової та митної служби, вагалася (на думку митників, вони не мають відношення до податків, адже їхня задача – безпека та захист). Але незважаючи на супротив митної служби Польщі, наразі вони мають чудовий результат.
У нас картина трохи інша. В Україні ці дві служби і справді мають дотичні зобов’язання. Є приклади країн, які об’єднують ці дві служби, що, навпаки, спрощує їм життя, бо так дійсно простіше розподілити обов’язки та розібратися зі сферами відповідальності. Тож правильної відповіді на запитання: як краще – окремо чи разом немає. Тому й алгоритм для України ми повинні відпрацювати самостійно і він має бути індивідуальним для нас.
Що ж планується зараз?
Як ми вже зазначали, Кабмін схвалив постанову про реорганізацію ДФС і запропонував поділ на Державну податкову та Державну митну служби, хоча раніше про це питання взагалі ніхто й не згадував. На думку уряду, такий поділ і така нова реформа ДФС створять основу для демілітаризації податкових органів, поліпшить якість послуг, які надаються платникам податків, підвищить прозорість та підзвітність роботи цих органів. Але урядовці розуміють, що це досить великий об’єм роботи, який необхідно провести для того, аби все запрацювало якісно й швидко, при тому без загроз і шкоди (зокрема матеріальної) як для бізнесу, так і для інших платників податків.
На сьогодні це дуже важливе питання, бо в умовах, коли бізнес бореться за прихід інвестицій, намагається справити враження стабільності й надати інвесторам гарантії того, що все в порядку, такий поворот – це не лише, м’яко кажучи, негарно, а й просто незрозуміло. І скоріш за все це відверне не лише потенційних інвесторів, а й тих, хто вже має бізнес в Україні, бо в умовах невизначеності працювати хочуть далеко не всі.
Поки що такої «дорожньої карти», як покроково відбуватиметься перебудова, немає, але точно відомо, що обидві служби будуть створені як окремі центральні органи виконавчої влади, координовані Кабміном через міністра фінансів. Реорганізована податкова міліція увійде до складу Державної податкової служби.
Конкурс на керівників обох служб Кабмін має намір провести протягом трьох місяців після затвердження урядової постанови, тобто навесні 2019-го.
Але як у реальності це відбудеться, які матиме наслідки та чи варто було робити таку перебудову саме зараз, нікому не зрозуміло. Поки що, на щастя, все працює стабільно і в звичайному режимі.
Джерело: Юридичний вісник України
You must be logged in to post a comment Login