Ризикові законодавчі ініціативи для адвокатури - LexInform: Правові та юридичні новини, юридична практика, коментарі
Connect with us

Законодавство

Ризикові законодавчі ініціативи для адвокатури

Дата публікації:

Антон ДІДЕНКО,
адвокат, експерт із законодавства
у сфері здійснення судочинства

Про законопроект № 6205 «Щодо посилення авторитету адвокатури» та його ризики.

Не рахуючи окремих технічних змін, ключовими пропозиціями вказаного законопроекту є наступні:

а) не може претендувати на отримання статусу адвоката особа, яка протягом останніх трьох років безперервно працювала на посаді судді, прокурора, слідчого, дізнавача, працівника підрозділу, який здійснює оперативно-розшукову діяльність, працівника пенітенціарної служби, нотаріуса, державного або приватного виконавця, арбітражного керуючого, на державній службі або службі в органах місцевого самоврядування, на іншій посаді, на якій одночасне здійснення адвокатської діяльності заборонено законом;

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

Читайте також: Посилення авторитету адвокатури чи «закручування гайок»?

б) передбачається нова підстава для припинення права на зайняття адвокатською діяльністю — зупинення такого права протягом семи років підряд;

в) несумісною з діяльністю адвоката є судова, експертна, правоохоронна та оперативно-розшукова діяльність.

Також супутніми законопроектами пропонується внести зміни в КК України та КПК щодо такого харакатеру: передача підслідності щодо злочинів, вчинених адвокатами, до Державного бюро розслідувань (за виключенням кримінальних проваджень, підслідних НАБУ); вручення повідомлення про підозру адвокату здійснюватиметься виключно Генеральним прокурором або його заступником; передбачається внесення змін до статті 27 КК України, якими пропонується закріпити те, що не вважатиметься співучастю надання адвокатом правової допомоги особі, яка вчинила злочин, з правових питань її діяльності.

Хто саме виграє від прийняття цього законопроекту?

Як відомо, внесення змін у закон не є кінцевою метою, а лише інструментом досягнення певних позитивних змін у суспільстві — вирішення певної проблеми або заповнення прогалини в правовому регулюванні. Є очевидним, що прийняття будь-яких змін щодо регулювання діяльності адвокатури (як і інших специфічних саморегулівних інституцій) потребує широкого обговорення — залучення до цього процесу органів адвокатського самоврядування, спільноти адвокатів, а також суддів, правозахисних організацій та прокурорів. Виключно в інклюзивній співпраці всіх зацікавлених інституцій можливо напрацювати ті зміни, які є об’єктивно необхідними.

Читайте також: Громадяни України на тимчасово окупованій території отримали право на безоплатного адвоката

Водночас пояснювальна записка до проекту закону свідчить про те, що до його створення такі інституції не залучилися. Тобто ми маємо справу не з певною напрацьованою позицією, а лише із суб’єктивним баченням змін його авторами, з яких лише два є практикуючими правниками.

Про «обвинувальний ухил» у мисленні

Чи існують фактичні підстави для обмеження доступу до адвокатської професії колишніх прокурорів, суддів, нотаріусів, державних службовців? Слід відзначити, що наявність (як на думку авторів проекту) «обвинувального ухилу» в мисленні не може бути достатнім аргументом. Як відомо, в силу вимог закону суддя повинен бути неупередженим (ст. 9 Закону «Про судоустрій і статус суддів» та «Бангалорські принципи поведінки суддів»). Законодавче ж закріплення того, що українські судді, нібито, такій вимозі не відповідають, виглядає певною мірою суперечливо та непослідовно. Слід також відзначити й те, що далеко не всі судді спеціалізуються на розгляді кримінальних справ. Тож незрозуміло, про який саме «обвинувальний ухил» ідеться у випадку суддів-цивілістів або господарників?

Не менш контраверсійним є й твердження про «обвинувальний ухил» нотаріуса, державного або приватного виконавця чи арбітражного керуючого.

Крім того, виникає ще одна доволі суттєва проблема. Хоча й за загальним правилом закон не має зворотної дії, законопроект не врегульовує, як саме бути з тими особами, які отримали право на зайняття адвокатською діяльністю раніше та не відповідатимуть цим новим запропонованим вимогам? Також у законопроекті стверджується, що не може претендувати на отримання статусу адвоката особа, яка протягом останнього року до отримання свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю вчинила дії, що порушують правила адвокатської етики, права адвокатів, перешкоджають законній адвокатській діяльності, принижують авторитет адвокатури. Водночас незрозуміло, хто саме та в який спосіб встановлюватиме наявність цих ознак у попередній діяльності особи, яка претендує на статус адвоката.

Читайте також: ВГО «Асоціація адвокатів України» звертається із заявою про неприпустимість посягань на незалежність адвокатури України

Підстава для припинення права на зайняття адвокатською діяльністю — зупинення права на заняття такою діяльністю протягом семи років підряд. Безумовно, адвокатура як інституція зацікавлена в зміцненні професійного рівня її членів. Водночас незрозуміло, навіщо потрібні такі жорсткі міри, якщо об’єктивно можна обмежитися обов’язком підвищення кваліфікації після поновлення права або ж періодом здійснення діяльності під зовнішнім контролем та керівництвом.

Про підслідність злочинів, вчинених адвокатами

Передача підслідності щодо злочинів, вчинених адвокатами, до Державного бюро розслідувань. У цій частині законопроект викликає найбільше застережень, адже широко відомо, що саме ДБР серед усіх правоохоронних органів має чи не найсуттєвіші нарікання в частині неупередженості. Навпаки, передача підслідності саме ДБР може призвести до спроб тиску на представників адвокатської професії та переслідування тих адвокатів, що перейшли дорогу представникам влади. Крім того, ідеологією створення ДБР було досудове розслідування злочинів, вчинених представниками влади, до яких адвокати, безумовно, не відносяться.

Неможливість визнання адвоката співучасником злочину. У цій частині норми, які, нібито, посилюють гарантії адвокатської діяльності, є ілюзорними. Надання адвокатом правової допомоги особі, яка вчинила злочин, апріорі не може бути визнано співучастю в злочині, оскільки не належить до жодної з визначених законом форм співучасті в злочині. За таких умов дана ініціатива є звичайним популізмом, покликаним відволікти увагу від інших ініціатив цього проекту.

Як післямова

За наведених умов головні ініціативи даного законопроекту не узгоджуються із суспільними реаліями. Окремі з них, як-то передача кримінальних проваджень щодо адвокатів до Державного бюро розслідувань, навпаки, можуть призвести до посилення тиску на адвокатів.

Джерело: Юридичний вісник України

Advertisement

Законодавство

Офіцери з кіберзахисту з’являться в органах державної влади та на об’єктах критичної інфраструктури

Опубліковано

on

От

За підсумками засідання Ради національної безпеки й оборони було ухвалено рішення щодо невідкладного внесення законодавчих змін для узаконення процедури BugBounty.

Як пояснив Голова Держспецзв’язку Юрій Щиголь, для цього буде внесено зміни до ст.ст. 361 та 361-1 Кримінального кодексу України. Передбачено також запровадження в органах державної влади та на об’єктах критичної інформаційної інфраструктури посад офіцерів із кіберзахисту, яким підпорядковуватимуться служби захисту інформації.

Читайте також: Стандарти кібергігієни нотаріуса

Окрім того, пропонується:

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

– створення інструментів фінансового стимулювання співробітників державних органів, що виконують завдання із адміністрування ІТ-систем;

– посилення відповідальності посадових осіб за невиконання вимог із кіберзахисту в органах державної влади та на об’єктах критичної інформаційної інфраструктури;

– закріплення комплексу заходів із виявлення вразливостей і недоліків у налаштуванні інформаційних систем, в яких обробляються державні інформаційні ресурси;

– надання повноважень впроваджувати вимоги з кібербезпеки до підрядних організацій, які працюють з органами державної влади;

– надання повноважень від органів державної влади та об’єктів критичної інфраструктури вимагати усунення критичних вразливостей із подальшим звітуванням, а також встановлення відповідальності за порушення або невиконання вказаних вимог.

Нагадаємо, 17 посад сфери безпеки інформації та кіберзахисту додано до класифікатора професій

Читати далі

Законодавство

Нові розміри пенсій та соціальних виплат з 1 березня

Опубліковано

on

От

Міністерство соціальної політики підготувало проект постанови, якою пропонується з 1 березня 2022 року:

1) проіндексувати на 14 %:

– страхові пенсії, призначені до 2019 року (сума підвищення буде не менше 100 грн, а середній розмір підвищення складе біля 500 грн);

– пенсії військовим (середній розмір підвищення складе 700 грн);

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

– мінімальні розміри пенсій по інвалідності внаслідок аварії на ЧАЕС (середній розмір підвищення складе 400 грн) та інші пенсії особам з інвалідністю з числа ліквідаторів аварії на ЧАЕС;

2) встановити доплату особам, на яких не поширюється порядок індексації пенсій, у сумі 135 грн на місяць;

Читайте також: Заява педагогічного працівника пенсійного віку про надання відпустки свідчить про його намір та згоду на продовження трудових відносин, а не звільнення

3) підвищити мінімальну пенсійну виплату особам з інвалідністю І групи та особам з повним страховим стажем (30/35 років) з 2 200 до 2 300 грн, а для непрацюючих пенсіонерів з числа одержувачів мінімальних пенсій, які не мають повного стажу, збільшити на 166 грн до 2 100 грн;

4) збільшити розмір державної допомоги на:

– 400 грн (з 1 700 грн до 2 100 грн) для одержувачів допомоги на кожну дитину, яка виховується у багатодітній сім’ї;

– 166 грн (з 1934 грн до 2 100 грн) для одержувачів державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства і дітям з інвалідністю, а також особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю, які одержують державну соціальну допомогу;

5) визначити індексацію на 14% розмірів щомісячних компенсаційних виплат до пенсії літніх людей, після якої виплати складуть для:

– осіб віком 75 – 80 років – 456 грн;

– осіб віком 80 + – 570 грн.

Нагадаємо, покупці об’єктів великої приватизації платитимуть внески в недержавні пенсійні фонди

Читати далі

Законодавство

Перехідний період потребує «олюднення»

Опубліковано

on

От

Кабінет Міністрів відкликав проект Закону «Про основи державної політики перехідного періоду» у зв’язку з необхідністю його доопрацювання відповідно до висновку Європейської комісії «За демократію через право» (Венеційської комісії).

Читайте також: «Венеційка» рекомендує…

«Якщо документ лишиться у тому вигляді, в якому він є сьогодні – неможливо буде його розширити, аби забезпечити національні інтереси України, і людиноцентричність, як вказували наші міжнародні партнери, і Венеційська комісія зокрема. Змін мають зазнати певні положення, які, в першу чергу, будуть спрямовані на більше «олюднення» законопроекту», – прокоментувала Віце-прем’єр-міністр України – Міністр з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій Ірина Верещук, додавши, що Міністерство доопрацює положення, що стосуються прав і свобод громадян.

Нагадаємо, визначено правові засоби реінтеграції окупованих територій Донецької та Луганської областей

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram
Читати далі

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

В тренді

© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2022
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.

Вже йдете? Перш ніж Ви підете ...

Запрошуємо до нашого каналу Telegram

Не варто пропускати жодної актуальної новини ;)
close-link