Connect with us

Законодавство

Тривалі строки притягнення суддів до відповідальності уможливлюють вплив на них – ВРП

Дата публікації:

На офіційному веб-сайті Вищої ради правосуддя оприлюднено текст рішення Вищої ради правосуддя № 53/0/15-20 про надання консультативного висновку до проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (щодо притягнення до дисциплінарної відповідальності судді, який виніс рішення з порушенням меж застосування обмежень прав)» № 2469.

Про те, що цим законопроектом уводиться Нова підстава для звільнення судді, ми вже писали.

Вища рада правосуддя, розглянувши запропоновані законопроектом зміни та враховуючи позицію Національної школи суддів України щодо нього, вважає його прийняття недоцільним з огляду на таке.

Статтею 126 Конституції України визначено, що незалежність і недоторканність судді гарантуються Конституцією і законами України. Вплив на суддю у будь-який спосіб забороняється. Цією статтею передбачено чіткі підстави для звільнення судді, перелік яких є вичерпним.

Закони України «Про судоустрій і статус суддів» та «Про Вищу раду правосуддя» визначають підстави та процедуру притягнення суддів до дисциплінарної відповідальності та є достатніми для розгляду питань щодо справедливої та пропорційної їхній провині дисциплінарної відповідальності.

Венеціанська комісія дійшла висновку, що відповідальність суддів є допустимою лише за умови свідомого (умисного або з огляду на грубу недбалість) вчинення відповідного проступку. Тому відповідальність суддів, спричинена негативним рішенням Європейського суду з прав людини, повинна ґрунтуватися виключно на висновку національного суду про наявність умислу або грубої недбалості в діях судді.

Рішення Європейського суду з прав людини не може використовуватися як єдина підстава для відповідальності суддів (Висновок Венеціанської комісії amicus curiae brief для Конституційного Суду Республіки Молдова про право регресу держави до суддів від 13 червня 2016 р. № СDL-AD(2016)015, п. 77 (а), (в).

Тобто передбачається необхідність дослідження обставин вчиненого порушення.

У запропонованому законопроекті визнане рішенням Європейського суду з прав людини порушення ст. 18 Конвенції є безумовною підставою для притягнення судді до дисциплінарної відповідальності, що не відповідає міжнародним стандартам у відповідній сфері.

При цьому, згідно з ч. 3 ст. 126 Конституції України суддю не може бути притягнуто до відповідальності за ухвалене ним судове рішення, за винятком вчинення злочину або дисциплінарного проступку.

Згідно зі ст. 106 Закону «Про судоустрій і статус суддів» скасування або зміна судового рішення не має наслідком дисциплінарну відповідальність судді, крім випадків, коли скасоване або змінене рішення ухвалено внаслідок умисного порушення норм права чи неналежного ставлення до службових обов’язків.

Щодо збільшення строків притягнення до дисциплінарної відповідальності, запропонованих суб’єктом законодавчої ініціативи, у консультативному висновку наголошено, що така позиція становить серйозну загрозу принципу юридичної визначеності та незалежності суддів, що гарантований Конституцією України.

Держава з метою охорони незалежності і недоторканості суддів встановлює на законодавчому рівні спеціальні гарантії, які стосуються не тільки особливого порядку призначення, обрання і звільнення суддів, а й притягнення їх до відповідальності, адже встановлення тривалих строків для притягнення суддів до дисциплінарної відповідальності створює передумови для впливу на суддів.

Ознайомитись з повним текстом рішення ВРП № 53/0/15-20 можна за цим посиланням.

Законодавство

Ухвалено карантинні особливості перевірки банків

Опубліковано

on

Набрала чинності постанова Правління Національного банку України «Про особливості проведення інспекційних перевірок під час карантину» від 2 березня 2021 р. № 23.

Відповідно до постанови керівник інспекційної групи під час карантину зобов’язаний координувати роботу членів інспекційної групи таким чином, щоб забезпечити:

1) дотримання членами інспекційної групи під час здійснення перевірки в приміщенні об’єкта перевірки необхідних запобіжних заходів (використання індивідуальних засобів захисту та антисептиків, дотримання соціальної дистанції);

2) мінімально необхідну одночасну присутність членів інспекційної групи в приміщенні об’єкта перевірки;

3) обмін інформацією та документами з об’єктом перевірки з використанням інформаційно-комунікаційних технологій у режимі реального часу або шляхом надсилання захищеними каналами зв’язку;

4) проведення зустрічей та інтерв’ю в режимі відеоконференцій.

Керівник об’єкта перевірки під час проведення інспекційних перевірок у період карантину має:

1) забезпечити дотримання працівниками об’єкта перевірки, які контактують із членами інспекційної групи, необхідних запобіжних заходів (використання індивідуальних засобів захисту та антисептиків, дотримання соціальної дистанції);

2) для ефективної роботи членів інспекційної групи в умовах карантину в разі наявності виробничої/технічної можливості забезпечити:

– віддалений доступ членам інспекційної групи до запитуваних документів та інформації об’єкта перевірки, з урахуванням тих, що містять інформацію з обмеженим доступом, або їх надсилання електронною поштою Національного банку України, або передавання на змінних носіях інформації;

– віддалений доступ членам інспекційної групи до систем автоматизації банку, які використовуються об’єктом перевірки (без права внесення, модифікації, видалення та несанкціонованого копіювання інформації), а також технологічну та консультаційну підтримку з питань функціонування таких систем.

Також визначено, що під час проведення інспекційної перевірки члени інспекційної групи, керівники та працівники об’єкта перевірки мають право:

1) складати та подавати у формі електронного документа, підписаного КЕП відповідної(их) уповноваженої(их) особи(іб), відповідні документи;

2) проводити зустрічі, інтерв’ю членів інспекційної групи з керівниками, працівниками, іншими уповноваженими особами об’єкта перевірки за наявності технічної можливості в режимі відеоконференції, за результатами яких (за потреби) складати протоколи (з фіксацією питань і відповідей), що підписуються учасниками таких зустрічей та інтерв’ю.

Читати далі

Законодавство

Ті, хто має іноземне громадянство, не зможуть працювати у владних органах

Опубліковано

on

Набрав чинності Указ Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 26 лютого 2021 року «Про невідкладні заходи щодо протидії загрозам національній безпеці у сфері громадянства» від 4 березня 2021 р. № 85/2021.

Ним уведено в дію зазначене рішення Ради національної безпеки і оборони, яким Кабінету Міністрів України доручено забезпечити, зокрема:

1) разом із Центральною виборчою комісією і Службою безпеки України проведення у двомісячний строк інвентаризації та змістовного аналізу законодавства України щодо стану унормування питань, пов’язаних з подвійним (множинним) громадянством;

2) за результатами виконання зазначеного завдання разом із Центральною виборчою комісією, Службою безпеки України та розвідувальними органами України розроблення та у шестимісячний строк внесення на розгляд Верховної Ради України проектів законів України про внесення змін до законодавчих актів, якими:

а) передбачити термінологічну уніфікацію та правову визначеність чинних та пропонованих положень стосовно громадян України, які мають (набули) громадянство (підданство) іноземної держави, насамперед у частині визнання встановленим факту наявності (набуття) іноземного громадянства;

б) встановити громадянам України, які мають (набули) громадянство (підданство) іноземної держави або подали документи (проходять процедуру) для набуття громадянства (підданства) іноземної держави, заборону:

– претендувати на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, якими наділені уповноважені особи, зазначені в п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про запобігання корупції», претендувати на зайняття керівних посад на об’єктах державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави;

– мати допуск до державної таємниці;

– бути членом виборчої комісії, офіційним спостерігачем або проводити передвиборну агітацію на загальнодержавних і місцевих виборах;

– бути членом політичної партії;

в) встановити порядок подання громадянами України декларацій про набуття (наявність) громадянства (підданства) іноземної держави;

г) встановити відповідальність за:

– подання недостовірних відомостей у деклараціях про відсутність громадянства (підданства) іноземної держави та неперебування у процесі набуття громадянства (підданства) іноземної держави;

– порушення порядку повідомлення про набуття (наявність) громадянства (підданства) іноземної держави та про подання документів (проходження процедури) для набуття громадянства (підданства) іноземної держави.

Читати далі

Законодавство

Реалізацію проектів розвитку охорони здоров’я на селі продовжено

Опубліковано

on

Набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів, спрямованих на розвиток системи охорони здоров’я у сільській місцевості» від 3 березня 2021 р. № 167.

Згідно зі змінами до Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів, спрямованих на розвиток системи охорони здоров’я у сільській місцевості, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 6 грудня 2017 р. № 983, продовжено на 2021 р. можливість обласним державним адміністраціям здійснювати для цієї мети перерозподіл субвенції між проектами і заходами за погодженням з Мінрегіоном та МОЗ.

Читати далі

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Facebook

TWITTER

Календар юриста

В тренді

© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2020
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.

Telegram