Законодавство
У Раді зареєстровано два законопроекти про перезавантаження БЕБ
У Верховній Раді зареєстровано проекти законів «Про внесення змін до Закону «Про Бюро економічної безпеки України» щодо удосконалення роботи Бюро» (№ 10439) та «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення роботи Бюро економічної безпеки України» (№ 10440), підготовлених Кабміном.
Обидва документи розроблено в рамках реалізації фіскальних структурних реформ, передбачених Меморандумом про економічну та фінансову політику від 24 березня 2023-го та від 19 червня цього ж року, з метою удосконалення правових засад діяльності Бюро економічної безпеки.
Читайте також: Працівники ДБР застосовуватимуть силу, спецзасоби та зброю як поліцейські
За словами Міністра юстиції України Дениса Малюськи, проект закону № 10439 стосується вдосконалення добору керівника БЕБ та переатестацію його заступників. Конкурсна процедура виписана за аналогією з добором директора НАБУ. «Це перший випадок, коли уряд ініціює застосування інструменту переважного голосу міжнародників без тиску міжнародних партнерів», — зазначив міністр. Так, документ передбачає вимоги до членів конкурсної комісії на обрання директора бюро, їх права та обов’язки, порядок прийняття ними рішень. Водночас уточнюються підстави звільнення директора БЕБ. Встановлюється обов’язковість проходження психофізіологічного опитування із застосуванням поліграфа перед призначенням особи на посаду в БЕБ.
Запропоновано визначити положення щодо формування та ухвалення рішення Комісією з проведення зовнішньої незалежної оцінки (аудиту) ефективності діяльності БЕБ, уточнити права і обов’язки її членів та встановити, що фінансування діяльності зазначеної комісії та її членів може здійснюватися шляхом залучення міжнародної технічної допомоги.
Проектом закону також передбачається переатестація усього персоналу бюро, яка має відбутися після закінчення воєнного стану. Передбачено й обов’язкове проходження атестації заступниками директора БЕБ.
Інший законопроект — «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення роботи Бюро економічної безпеки України» (№ 10440) змінює окремі положення КПК із тим, щоб дати змогу зробити роботу Бюро економічної безпеки більш дружньою для бізнесу. Зокрема, пропонується доповнити статтю 41 частиною четвертою, положеннями якої передбачити в кримінальних провадженнях надання підрозділам детективів або оперативно-технічним підрозділам письмових доручень на проведення слідчих (розшукових) дій, за винятком негласних слідчих (розшукових) дій, детективом Бюро економічної безпеки України або прокурором, який здійснює процесуальне керівництво у відповідному кримінальному провадженні.
А стаття 165-та доповнюється частиною п’ятою, положеннями якої передбачено вдосконалення порядку виконання ухвали слідчого судді, суду про тимчасовий доступ до речей і документів суб’єкта підприємницької діяльності, передбачивши, що виконання вказаної ухвали здійснюється в присутності представника Ради бізнес-омбудсмена. Пропонованими змінами передбачено порядок повідомлення Ради бізнес-омбудсмена про здійснення тимчасового доступу до речей і документів, а також права і обов’язки представника Ради бізнес-омбудсмена та наслідки його нез’явлення. Аналогічні зміни пропонується внести до частини першої статті 236 КПК, положення яких стосуються виконання ухвали слідчого судді, суду про дозвіл на обшук іншого володіння суб’єкта підприємницької діяльності, який здійснюється в присутності представника Ради бізнес-омбудсмена.
Читайте також: Підтримку підприємців доручать президентській Раді
Законопроект передбачає внесення змін до статті 216 КПК, якими досудове розслідування кримінальних правопорушень, передбачених статтями 201, 305 КК, що підслідні слідчим органам безпеки, віднесено до підслідності БЕБ. Окрім того, вказується на необхідність внести зміни до статті 214 КПК з метою уточнення деяких повноважень службових осіб, уповноважених на прийняття та реєстрацію заяв і повідомлень про кримінальні правопорушення в органи досудового розслідування. «Ми плануємо розробити та зареєструвати ще кілька ініціатив, які торкнуться більш широкого кола питань кримінального процесу. На нашу думку, такий процес розбалансований. На етапі досудового розслідування баланс можливостей явно на стороні органу розслідування: надмірні та необґрунтовані обшуки, арешти, виїмки, підозри та знищення репутації прес-релізами… На етапі судового розгляду сторона захисту елементарно може затягнути справу на вічність та відволікти неймовірну кількість ресурсів судової системи зловживанням своїми процесуальними правами. І те, й інше ми спробуємо вдосконалити окремими законопроектами. Ми уважно вивчили пропозиції від бізнес-асоціацій з цього приводу, далеко не з усіма з них погоджуємося, але будемо в діалозі, проведемо необхідні обговорення та дискусії», — додав Денис Малюська.
Джерело: Юридичний вісник України