Законодавство
Уряд планує остаточно позбавити споживачів пільги зі сплати судового збору
На сайті Верховної Ради з’явився текст законопроекту «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» № 8607, внесеного Кабміном.
Метою розробки цього документу названо приведення низки законодавчих актів України у відповідність із Законом № 2147-VIII.
Нагадаємо, що відповідно до Закон № 2147-VIII від 3 жовтня 2017 р. «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів», починаючи з 15 грудня 2017 р. судочинство здійснюється за новими процесуальними кодексами, а єдиною касаційною інстанцією став новий Верховний Суд.
Отже, проектом внесено цілу низку змін до згаданих нормативно-правових актів і не тільки. Зокрема, розширюється коло осіб, які мають право подати заяву про поновлення цивільної дієздатності фізичної особи, надається право особам, які використовують жестову мову, скористатись послугами сурдоперекладача під час розгляду кримінальної справи в суді, встановлюється процедура отримання копій судових рішень з Єдиного реєстру і т. ін.
Але посеред змін, які мають відношення до Закону № 2147-VIII, чимало таких, що його стосуються опосередковано, але спрямовані на впровадження певних нормативних змін, які зазвичай і вводять законами з неконкретною назвою «Про внесення змін до деяких законодавчих актів».
Приміром запропоновано виключити ч. 3 ст. 22 Закону «Про захист прав споживачів» про те, що споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, пов`язаними з порушенням їхніх прав. Таким чином уряд, імовірно, хоче підвести риску під неоднаковим застосуванням цієї норми, якою одні суди керуються, а інші – ні. Чомусь – на користь не споживачів, а порушників їхніх прав.
Та найбільше уваги приділили ініціатори законопроекту (третину усього його тексту) змінам до Закону України «Про безоплатну правову допомогу».
Приміром, згідно зі змінами до ст. 14 право на безоплатну вторинну правничу допомогу можна буде реалізувати лише 6 разів на рік, та не більше ніж за шістьома дорученнями/наказами про надання безоплатної вторинної правничої допомоги.
Закон доповнюється статтею 26-1, що встановлює не лише права, а й обов’язки суб’єктів права на безоплатну правову допомогу, зокрема – здійснити всі необхідні витрати у своїй справі (судовий збір, поштові витрати, витрати на оплату досліджень, експертиз тощо) та повідомити про наявність інфекційної хвороби.
Новою редакцією статті 23 Закону додається підстав припинення надання безоплатної правничої допомоги (тепер їх аж 12 замість 4-х), зокрема вона припиняється у разі якщо:
- особа зловживає правом на безоплатну вторинну правничу допомогу;
- особа, оголошена в розшук у кримінальному провадженні;
- вимоги особи про захист, представництво інтересів або складення процесуальних документів є неправомірними;
- особа не виконує обов’язки суб’єктів права на безоплатну вторинну правничу допомогу, визначені частиною другою статті 26-1;
- результат, досягнення якого бажає суб’єкт права на безоплатну вторинну правничу допомогу, або засоби досягнення, на яких він наполягає, є протиправними або вимоги такого суб’єкта виходять за межі повноважень суб’єкта надання безоплатної вторинної правничої допомоги.
Однак не всіх причетних судочинства очікує «скорочення» прав і можливостей, передбачених Законопроектом № 8607, – частину 4 статті 21 Закону «Про Вищу раду правосуддя» доповнять абзацом: «Член Вищої ради правосуддя на час перебування на посаді має гарантії недоторканності, установлені законом для суддів» (виділено – ред.), а згідно з оновленою частиною 3 статті 21 членам ВРП надаватиметься відпустка та допомога на здоровлення як суддям – за статтею 136 Закону України «Про судоустрій і статус суддів».
Леонід Лазебний,
журналіст
You must be logged in to post a comment Login