Законодавство
Вищий антикорупційний суд допоміг визначитися з охороною судів
Набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Закону України “Про судоустрій і статус суддів” у зв’язку з прийняттям Закону України “Про Вищий антикорупційний суд”» від 12 липня 2018 р. № 2509-VIII.
Змін внесено чимало.
До критеріїв, за якими розподіляються справи між суддями (ч. 5 ст. 15 Закону) додано ще один:
«У судах, місцезнаходженням яких є декілька населених пунктів, при розподілі справ враховується розташування робочих місць суддів у відповідних населених пунктах, а також критерії, встановлені законом для визначення юрисдикції суду» (тут і далі виділ. – ред.).
Частини 4-7 статті 31 (види і склад вищих спеціалізованих судів) замінено шістьма новими частинами, якими, зокрема, уточнено, що: апеляційна палата вищого спеціалізованого суду діє у його складі на засадах інституційної, організаційної, кадрової та фінансової автономії.
Також визначено повноваження голови апеляційної палати, які раніше не регламентувалися. Згідно з новою частиною 7 Закону, голова:
- здійснює повноваження, передбачені пунктами 1 – 3 частини шостої цієї статті;
- представляє апеляційну палату з питань її діяльності перед органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами;
- інформує збори суддів вищого спеціалізованого суду та Верховний Суд про результати узагальнення судової практики;
- сприяє виконанню вимог щодо підтримання кваліфікації суддів палати, підвищення їхнього професійного рівня;
- контролює ефективність діяльності самостійного структурного підрозділу, що здійснює організаційне забезпечення роботи апеляційної палати, вносить пропозиції про призначення на посаду керівника цього підрозділу та погоджує його звільнення з посади, вносить подання про заохочення або накладення на нього дисциплінарного стягнення відповідно до законодавства, погоджує проект положення про такий структурний підрозділ та зміни до цього положення;
- погоджує проект кошторису вищого спеціалізованого суду в частині фінансування діяльності апеляційної палати, а також погоджує використання бюджетних коштів, передбачених на утримання апеляційної палати;
- повідомляє Вищу кваліфікаційну комісію суддів України та Державну судову адміністрацію України, а також через веб-портал судової влади про вакантні посади суддів у суді у триденний строк з дня їх утворення;
- здійснює інші повноваження, визначені законом.
У новій редакції викладено статтю 74 (проведення спеціальної перевірки щодо кандидата на посаду судді).
Відтепер, у разі проведення перевірки відомостей шляхом безпосереднього доступу до автоматизованих інформаційних і довідкових систем, реєстрів та банків даних, держателем (адміністратором) яких є державні органи або органи місцевого самоврядування, запити до відповідних органів не надсилаються.
Вилучено положення про те, що в разі одержання інформації, що може свідчити про невідповідність кандидата на посаду судді установленим вимогам, ВККС розглядає її на своєму засіданні із запрошенням такого кандидата. Кандидат на посаду судді має право ознайомитися з цією інформацією, надати відповідні пояснення, спростувати та заперечити її.
Але найбільше нового нормативного матеріалу, внесеного Законом № 2509-VIII, не пов’язано із Законом “Про Вищий антикорупційний суд”, а присвячено охороні судів – проблемі, яка цього року не раз ставала предметом суспільної уваги і конфліктів у верхніх шарах владної атмосфери.
Статтю 160 Закону «Про судоустрій і статус суддів» (Забезпечення охорони та підтримання громадського порядку в судах) замінено цілою новою главою 4 (Служба судової охорони), в якій, зокрема, визначено, що:
- служба судової охорони підзвітна Вищій раді правосуддя та підконтрольна Державній судовій адміністрації України (ч. 2 ст. 161),
- центральний орган управління Служби судової охорони є юридичною особою, має печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, самостійний баланс та рахунки в органах Державної казначейської служби України (ч. 5 ст. 161),
- службі судової охорони та її співробітникам для здійснення покладених на них повноважень надається право (ст. 162): від осіб, які входять до приміщень суду, органів та установ системи правосуддя, вимагати пред’явлення документа, що посвідчує особу (п. 1 ч. 2); здійснювати поверхневу перевірку осіб, які входять до приміщень суду (п. 2 ч.); не допускати громадян до окремих приміщень суду, … тимчасово обмежувати фактичне володіння річчю (п. 4 ч. 2); застосовувати зброю, заходи фізичного впливу та спеціальні засоби в порядку та випадках, визначених законами України “Про Національну поліцію” та “Про охоронну діяльність” (п. 10 ч. 2).
Встановлені також спеціальні звання від рядового до генерала Служби судової охорони, строки вислуги та стандарти соціального забезпечення працівників Служби.
Леонід Лазебний,
журналіст
You must be logged in to post a comment Login