Звуження авторських прав, або Що не так із законопроектом № 5655? - LexInform: Правові та юридичні новини, юридична практика, коментарі
Connect with us

Законодавство

Звуження авторських прав, або Що не так із законопроектом № 5655?

Дата публікації:

Іван ЮНАКОВ,
архітектор, народний депутат України

Основна проблема, з якою зіштовхнулася реформа містобудування, — це незбалансованість обов’язків і прав сторін.

Як я вже писав раніше, містобудування в Україні — це суцільна проблема, причому для всіх сторін: громадян, держави, архітекторів, забудовників, інвесторів. Реформа однозначно потрібна. І в самому законопроекті, що її запускає, є безліч корисних змін: наприклад, діджиталізація галузі — створення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва (ЄДЕССБ). Саме діджиталізація допоможе зробити всі процеси максимально прозорими. Коли відповідальність на папері не працює, на допомогу приходить електронна система — Єдиний державний реєстр будівництва, де діє захищений цифровий підпис. І кожен чітко бачить, хто що підписує і за що відповідає. У разі будь-яких проблем можна буде легко зрозуміти, хто винен. І втекти від відповідальності вже не вийде.

Суперечливі моменти

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

Водночас законопроект містить і чимало суперечливих положень, які варто доопрацювати. По-перше, він передбачає звуження авторського права архітектора. Чим це загрожує на практиці? Проектування об’єкта поділяється на кілька стадій. Спочатку — стадія «Проект». Генпроектувальник розробляє його за технічним завданням, узгодженим із замовником. Потім передає проект і ще раз узгоджує його із замовником та компетентними органами. Також на цій стадії проводять експертизу, завіряють кошторис, ціну об’єкта. За результатами організовують тендери на генпідрядника. Коли казначейство перераховує кошти замовнику, якщо замовлення бюджетне, розпочинається стадія «Робоча документація», за якою генпідрядник і будує об’єкт.

Читайте також: Суд не може зобов’язати орган містобудування і архітектури надати заявнику містобудівні умови та обмеження

У чинному законі передбачено, що автор стадії «Проект» має виняткове право на авторський нагляд і розроблення наступних стадій, що є цілком логічним. Хто придумав, той і втілює або бере участь, має авторський супровід і несе відповідальність. Що ж пропонується в новому законопроекті? Після передання проектної документації стадії «Проект» замовнику (наприклад, директору державної установи) майнові права автора проекту мають перейти до замовника, й він може вносити будь-які зміни без погодження з автором. Передання виконується після узгодження стадії «Проект», проходження експертизи та кошторису. Після цього етапу замовник може змінити архітектора й будувати все, що захоче, прикриваючись «кишеньковими» проектувальниками генпідрядної компанії.

Як результат — до проекту можуть вносити зміни, щоб зменшити фактичну вартість будівництва. Звісно, цей «залишок» неабияк цікавить замовника та чиновників, бо може сягати великої суми. Якщо ж авторський нагляд здійснює архітектор-автор проекту, то він, власне, виконує функцію запобіжника від ситуацій, коли замовник здешевлює проект заради власної вигоди. Такий авторський нагляд не дуже вигідний замовнику та його «кишеньковій» генпідрядній компанії. До речі, генпідрядники, які цінують свою репутацію, часто не хочуть грати за такими правилами. Саме тому норму законопроекту, що звужує права архітектора, потрібно переглянути.

Ще один важливий аспект звуження авторських прав — фінансовий. Згідно з чинним законодавством, якщо архітектор переміг у тендері, розробив проект, пройшов із проектною документацією експертизу та передав її замовнику для подальшого отримання дозволу на будівництво — він починає готуватися до розроблення робочих креслень. Для успішного функціонування та розвитку проектної компанії (взагалі будь-якої компанії) вона мусить мати прогнозоване завантаження та фінансування на рік-два. Адже в такій компанії працюють десятки, а іноді й сотні людей. Звісно, що вони — компанії дбають про власну репутацію, працюють у межах законів, намагаються зробити якісний продукт. Результат будівництва — це біографія авторського колективу. Але не всім така реальність підходить.

Читайте також: Весь адмінзбір у сфері містобудування має зараховуватися до місцевих бюджетів -АМУ

Якщо забудовник чи замовник зможе позбавити архітектора авторського права, він просто найматиме іншого, зручного проектувальника, можливо, навіть інженера або підрядну організацію, яка здійснюватиме будівництво й «безкоштовно» розробить потрібне креслення. До проекту додадуть «зручні» правки та коригування, від чого може постраждати якість та естетика.

Звісно, ніхто не стверджує, що всі проектні компанії все роблять ідеально. Під час своєї архітектурної практики я неодноразово стикався з неякісними проектами та їхніми авторами, було багато проблем з переданням авторських прав. Якщо не виходить знайти консенсус й автор не хоче віддавати права чи переробляти виконане, такі випадки треба виносити на обговорення в професійну спільноту. І там вирішувати, що робити. Якщо автор починає шантажувати замовника цим правом, можливо, варто в односторонньому порядку заплатити йому визначену фіксовану ціну, скажімо, ціну стадії «Проект» чи окремого розділу архітектури.

Також важливо розуміти, що ціна майбутнього об’єкту розраховується на стадії, що розроблена на 40–60%. Тобто стадія «Проект» містить не всі вузли та специфікації. Очевидно, що неможливо зробити якісний кошторис із неповного проекту. Саме тому фактична ціна об’єкту часто більша від заявленої. І цим часто користуються бюджетні замовники, витрачаючи гроші платників податків. Якби кошторис розробляли на стадії «Робоча документація», було б значно менше корупції в бюджетному будівництві.

Саме тому реформа має встановити прозорі правила, визначити права та відповідальність всіх учасників процесу. Але поки що вона не містить відповідальності міністерства, його підрозділів та окремих учасників ринку. Якщо згідно із законопроектом архітектора позбавляють прав, бо він може не влаштовувати державного замовника, тоді запитання: де відповідальність цього замовника за технічне завдання, де відповідальність за вибір того чи іншого архітектора, де відповідальність за узгоджений проект? Тобто на першому етапі, де відбувається найскладніша та найвідповідальніша робота, архітектор влаштовує замовника, а коли розпочинається процес витрачання бюджетних коштів, перестає влаштовувати? Дивна логіка.

Про типові проекти і типове будівництво

Зі звуження авторських прав архітектора випливає ще одне слабке місце законопроекту — типове будівництво. Якщо майнові авторські права переходять до держави або іншого замовника, це дає можливість повторного використання проекту без надання згоди автора. Чи захищає це архітекторів та інститут авторства взагалі? Це добре чи погано для міст? Приміром, у регіонах дійсно не вистачає якісних проектувальників і типове будівництво іноді має сенс. Водночас хтось має враховувати місцеві особливості — рельєф, геологію та навіть специфіку життя і потреб громади.

Читайте також:  Нагляд за будівельними виробами вестиме Державна інспекція архітектури та містобудування

Типові будівлі — це пострадянський спадок, знеособлення, заперечення унікальності та інклюзії. Усі мають бути однакові. Це — нічне жахіття будь-якого громадянина та архітектора. Пам’ятаєте радянський фільм «Іронія долі»? Повірте, американець чи європеєць не зрозуміє його комічності та абсурдності. Типові споруди — це типові люди. Неабияк зручно для тоталітарних режимів, де громадянин — це ресурс, а не індивідуальність.

Типове будівництво — це не інноваційний шлях уперед, а крок назад. Масова архітектура, що стоїть на конвеєрі та продукує однакові будівлі, навряд чи зацікавить туристів і допоможе сформувати бренд міста, регіону і країни. Тут ідеться не про економію коштів, а про щось значно важливіше для розбудови сучасної конкурентної держави.

Але є й інший бік проблеми. В Україні не вистачає якісних архітекторів та проектних компаній. Також часто бракує часу, особливо в межах швидкої децентралізації, коли потрібно звести багато нових шкіл, садочків, лікарень. Саме тому хочуть використовувати вдалі типові проекти. Але навіщо авторів позбавляти їхніх прав? Чому не можна реалізовувати повторно проект, запросивши автора? Все одно треба робити прив’язку «типового» об’єкту до нової ситуації (геологія, рельєф тощо). Так нехай автор це й робить. І паралельно він може додати деяких естетичних відмінностей у проект.

Також ми маємо усвідомити, що бюджетні кошти, спрямовані на послуги в будівництві, особливо в проектуванні, майже всі повертаються в бюджет, насичуючи економіку. Унікальність кожного об’єкту дозволить підвищити рівень проєктування, надасть змогу розвиватися професії та зробить наші міста привабливими. А ще — це гарний заклик до «Doing business!»

Замість висновку

Як вирішити дану проблему? Я запропонував прибрати із законопроекту обов’язковий перехід майнових авторських прав при бюджетному замовленні. Натомість необхідно передбачити погодження з автором проекту змін до проектної документації, погодження з автором колективу авторського нагляду та нагляду за розробленням робочої документації. Це — гарантія безпеки, можливість зменшити корупцію та шанс залучити до держсектору професійних сучасних архітекторів.

Джерело: Юридичний вісник України

Законодавство

Паперові лікарняні видаватимуть у чотирьох випадках

Опубліковано

on

От

Міністерство охорони здоров’я розробило проект наказу «Про внесення змін до деяких наказів МОЗ», згідно з яким до 1 травня 2022 р. лікарі зможуть виписувати паперові лікарняні, якщо:

– потрібно продовжити чи закрити листок непрацездатності, який було видано в паперовій формі до 1 жовтня 2021 р.;

Читайте також: Лікарі отримуватимуть не менше 20000 гривень заробітної плати

– сплив строк (сім днів), протягом якого лікар може внести зміни до медичного висновку про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я (у такому випадку рішення про видачу листка непрацездатності приймає лікарсько-консультативна комісія закладу охорони здоров’я, а за її відсутності – головний лікар закладу);

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

– відбувається усиновлення дитини протягом двох місяців з дати її народження, зазначеної у свідоцтві про народження (листок непрацездатності видається на підставі рішення суду про усиновлення та свідоцтва про народження);

– виникли технічні проблеми з передачею даних, що призводить до неможливості формування електронного листка непрацездатності протягом семи днів з дати створення медичного висновку про тимчасову непрацездатність до усунення таких проблем.

Нагадаємо, якщо невакцинованого працівника відсторонено після початку захворювання, лікарняний оплачується

Читати далі

Законодавство

У ветеринарній медицині контролюватимуть застосування антибіотиків

Опубліковано

on

От

Міністерство економіки наказом № 1177 затвердило:

– Порядок використання протимікробних ветеринарних лікарських засобів у ветеринарній медицині;

– Порядок подання звіту спеціалістами ветеринарної медицини, які застосовують для лікування тварин протимікробні ветеринарні лікарські засоби, про обсяги застосованих ними протимікробних ветеринарних лікарських засобів.

Читайте також: Медзаклади почали обліковувати антимікробні препарати

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

«Протимікробні ветеринарні лікарські засоби – антибіотики, наразі залишаються основними лікарськими засобами боротьби з бактеріальними інфекціями у ветеринарній медицині. Неконтрольоване, надмірне застосування таких ліків у тваринництві призводить до того, що проблема стійкості до протимікробних препаратів є серйозною загрозою для здоров’я людей. Для забезпечення контролю за використанням антибіотиків Мінекономіки розробило відповідний наказ, який є обов’язковим до виконання операторами ринку. Для підготовки до нового регулювання встановлено перехідний період до 21 березня 2023 р., коли наказ вступить у дію», – пояснив заступник Міністра економіки України – Торговий представник України Тарас Качка.

Читати далі

Законодавство

Входження суден у внутрішні водні шляхи контролюватиме МВС

Опубліковано

on

От

Набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 29 лютого 2012 р. № 155 та визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 6 березня 1992 р. № 115» від 19 січня 2022 р. № 40.

Змінами до постанови Кабінету Міністрів України від 29 лютого 2012 р. № 155 «Деякі питання заходження іноземних невійськових суден до річкових портів України» установлено, що:

1) до річкових портів (терміналів) можуть заходити іноземні невійськові судна у разі наявності таких документів:

– свідоцтва судна внутрішнього плавання та кваліфікаційних документів екіпажу, виданих відповідно до Закону України «Про внутрішній водний транспорт» або виданих державами – членами ЄС; або

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

– суднових документів та кваліфікаційних документів екіпажу, що відповідають вимогам Кодексу торговельного мореплавства України; або

– суднових документів та кваліфікаційних документів екіпажу, що відповідають вимогам, встановленим міжнародними договорами України у сфері торговельного мореплавства.

Перевірку зазначених документів здійснює Державна служба морського та річкового транспорту в порту, в якому відкрито пункт пропуску через державний кордон (пункт контролю).

Такі судна можуть заходити до річкових портів (терміналів) з метою здійснення каботажних рейсів у разі, коли їх судновласниками є зареєстровані на території України суб’єкти господарювання;

Читайте також: Судовласники не платитимуть за розведення мостів

2) під час входження у встановлену зону дії Річкової інформаційної служби іноземні невійськові судна подають інформацію до неї відповідно до законодавства.

Доступ до інформації щодо входження іноземних невійськових суден у встановлену зону дії Річкової інформаційної служби надається Державній службі морського та річкового транспорту та органам охорони державного кордону;

3) до річкових портів (терміналів) можуть заходити судна, параметри яких (довжина, ширина, надводний габарит, фактична осадка) та маневрові характеристики відповідають фактичним габаритам суднового ходу та судноплавних гідротехнічних споруд. У разі коли судно не відповідає зазначеним вимогам Державна служба морського та річкового транспорту приймає рішення про разовий перехід такого судна внутрішніми водними шляхами України в порядку, визначеному Міністерством інфраструктури.

Організація контролю за дотриманням обмежень щодо заходження суден на внутрішні водні шляхи, встановлених ч. 3 ст. 45 та ст. 53 Закону України «Про внутрішній водний транспорт», здійснюється, зокрема, шляхом отримання на безоплатній основі допуску та повного доступу до інформації, яка подається суднами до Річкової інформаційної служби, та покладається на Міністерство внутрішніх справ, а моніторинг за його здійсненням проводиться у взаємодії із Службою безпеки.

Водночас, визнано такою, що втратила чинність, постанову Кабінету Міністрів України від 6 березня 1992 р. № 115 «Про відкриття річкових портів України для заходу іноземних невійськових суден».

Нагадаємо, 51 000 штрафу за надмірне навантаження судна внутрішнього плавання

Читати далі

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

В тренді

© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2022
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.

Вже йдете? Перш ніж Ви підете ...

Запрошуємо до нашого каналу Telegram

Не варто пропускати жодної актуальної новини ;)
close-link