Законодавство
10 місяців на незалежну зовнішню оцінку АРМА

Набрав чинності Закон України від 18 червня 2025 р. № 4503-IX щодо посилення інституційної спроможності Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, та вдосконалення механізмів управління активами – див. Перезавантаження АРМА: залучення арбітражних керуючих, незалежна зовнішня оцінка.
При цьому з дня набрання чинності цим Законом:
1) розпочинається формування Комісії з проведення незалежного зовнішнього оцінювання (аудиту) ефективності діяльності Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, у порядку, встановленому ст. 12 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів».
Читайте також: Ухвала слідчого судді про передачу арештованого майна в управління АРМА оскарженню не підлягає
Комісія з проведення незалежного зовнішнього оцінювання (аудиту) ефективності діяльності Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, ухвалює висновок зовнішнього незалежного оцінювання (аудиту) ефективності діяльності Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, протягом 10 місяців з дня набрання чинності цим Законом;
2) повноваження складу Громадської ради при Національному агентстві України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, припиняються достроково. Кабінет Міністрів України вживає заходів щодо формування Ради громадського контролю при Національному агентстві України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, у порядку, встановленому ст. 12 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом.
Також установлено, що:
1) Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, протягом шести місяців з дня набрання чинності цим Законом проводить комплекс заходів, спрямованих на ідентифікацію активів, переданих йому в управління до набрання чинності цим Законом, які станом на день набрання чинності цим Законом не передані в управління управителям, з метою встановлення їхніх характеристик та особливостей, визначення їхньої ринкової вартості, економічного потенціалу та можливості здійснення ефективного управління ними і збереження їхньої економічної вартості.
У разі якщо за результатами ідентифікації активу буде встановлено, що ефективне управління ним та збереження його економічної вартості є неможливим, Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, готує та направляє прокурору, який здійснює процесуальне керівництво у відповідному кримінальному провадженні, обґрунтоване звернення щодо необхідності зміни способу управління активом або вжиття інших заходів щодо арештованого майна відповідно до Кримінального процесуального кодексу України.
У разі якщо за результатами ідентифікації активу буде встановлено, що ефективне управління ним та збереження його економічної вартості є можливим, Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, протягом 40 робочих днів з дня завершення ідентифікації такого активу забезпечує оголошення відбору управителя активом у порядку, визначеному Законом України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів»;
Читайте також: Президент подав законопроект про відновлення незалежності НАБУ та САП
2) Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, протягом 20 робочих днів з дня введення в дію положень ст. 21-3, 21-4 і 21-5 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» оприлюднює оголошення про проведення попередньої кваліфікації учасників для визначення управителів простих активів у порядку, передбаченому ст. 21-3 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів»;
3) з дня набрання чинності цим Законом до дня введення в дію положень ст. 21-3, 21-4 і 21-5 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» передача в управління активів, зазначених у ч. 1 ст. 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», здійснюється визначеним за результатами конкурсу юридичним особам або фізичним особам – підприємцям у порядку, встановленому законодавством про державні (публічні) закупівлі.
Договори управління активами, що були укладені з юридичними особами або фізичними особами – підприємцями до дня введення в дію положень ст. 21-3, 21-4 і 21-5 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», продовжують діяти до їх завершення або дострокового розірвання в порядку, визначеному Законом України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», крім випадків, коли початок дії договору обумовлений настанням відкладальної обставини, яка не настала на день введення в дію положень ст. 21-3, 21-4 і 21-5 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів».
Конкурси щодо відбору управителів активами визнаються такими, що не відбулися, а підписані договори управління активами підлягають достроковому розірванню у разі, якщо на день введення в дію положень ст. 21-3, 21-4 і 21-5 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів»:
– конкурс щодо відбору управителя активами оголошено, але не визначено його переможця;
– договір управління активами з переможцем такого конкурсу не підписано сторонами;
– договір управління активами з переможцем такого конкурсу підписано сторонами, але початок дії договору обумовлений настанням відкладальної обставини, яка не настала.
Читайте також: АРМА у справі УкрСиббанку. Не таке воно просте діло – збереження речових доказів
У випадках, передбачених абзацами третім – шостим цього пункту, Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, протягом 10 робочих днів з дня введення в дію положень ст. 21-3, 21-4 і 21-5 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» відміняє оголошений конкурс щодо відбору управителів активами, достроково розриває підписаний договір управління активами (у разі його підписання) та забезпечує оголошення відбору управителя активом у порядку, визначеному ст. 21-3 або 21-4 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», або здійснює заходи, передбачені ст. 21-1 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів»;
4) до призначення Голови Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, у порядку, передбаченому ст. 5 і 6 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», Кабінет Міністрів України може ухвалити рішення про дострокове припинення повноважень Голови Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, у разі, якщо дії чи бездіяльність Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, призвели до неефективного управління активом, який передано Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, незаконного використання такого активу або в інший спосіб створили загрозу заподіяння збитків державі, а також у разі наявності підстав для припинення державної служби за ініціативою суб’єкта призначення, встановлених Законом України «Про державну службу»;
5) розміри посадових окладів Голови Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, та його заступників, передбачені ст. 13-1 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», застосовуються після призначення Голови Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, у порядку, передбаченому ст. 5 і 6 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів». До такого призначення розміри посадових окладів Голови Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, та його заступників встановлюються на рівні посадових окладів за відповідними посадами у центральному органі виконавчої влади із спеціальним статусом, у якому проведено класифікацію посад державної служби.
Також зверніть увагу на Правові позиції Верховного Суду щодо кримінальних правопорушень, пов’язаних з війною, та збірник Воєнний стан. Всі нормативні матеріали, алгоритми дій, роз’яснення, корисні ресурси.