Законодавство
Безбар’єрні маршрути охоплять вулиці, транспорт та житловий фонд

Набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2025 р. № 1007, якою визначено механізм створення безбар’єрних маршрутів у населених пунктах.
Метою створення безбар’єрних маршрутів є забезпечення доступності, комфорту та безпеки самостійного пересування маломобільних груп населення (зокрема, осіб з інвалідністю, осіб похилого віку, осіб з дитячими візками та інших категорій фізичних осіб), їх доступу до інфраструктури.
Затвердженим Порядком, зокрема передбачено, що безбар’єрний маршрут – організований транспортно-пішохідний шлях з об’єктами фізичного оточення, забезпеченими засобами доступності, зручності, інформативності та безпеки для маломобільних груп населення, а у випадку неможливості забезпечити такі засоби у повному обсязі – елементами розумного пристосування. Безбар’єрним вважається маршрут, на якому безбар’єрними є усі пішохідні шляхи та не менше ніж 75 відсотків об’єктів.
Читайте також: Факт призначення державою пенсії по інвалідності не може впливати на факт призначення судом аліментів або виключати його
До безбар’єрного маршруту включаються об’єкти фізичного оточення, а саме:
– вулично-дорожньої мережі – вулиці, дороги та інші проїзди, тротуари, пішохідні та велосипедні доріжки, пішохідні переходи, автостоянки тощо;
– об’єкти благоустрою відповідно до ст. 13 Закону України «Про благоустрій населених пунктів»;
– об’єкти транспорту та транспортної інфраструктури – транспорт загального користування (залізничний, морський, річковий, автомобільний і авіаційний, а також міський електротранспорт, у тому числі метрополітен), зупинки маршрутного транспорту, залізничні вокзали та залізничні станції з пасажирською інфраструктурою, автовокзали та автостанції, порти та причали, точки надання послуг придорожнього сервісу;
– об’єкти житлового фонду, зокрема багатоквартирні будинки, готелі, гуртожитки та інші об’єкти житлового призначення;
– будівлі державних органів та органів місцевого самоврядування, комунальних установ, центрів надання адміністративних послуг, закладів освіти, закладів охорони здоров’я, закладів культури, закладів соціального захисту населення, будівель та споруд спортивної інфраструктури та інші громадські будівлі;
– будівлі та споруди закладів торгівлі, аптек, закладів громадського харчування, банківських установ, поштових відділень, кінотеатрів, концертних залів та інші об’єкти нежитлового призначення.
До безбар’єрного маршруту включаються об’єкти державної, комунальної та приватної власності (за згодою управителя об’єкта).
Під час створення та утримання безбар’єрних маршрутів у населених пунктах забезпечуються:
– безбар’єрність об’єктів фізичного оточення з дотриманням вимог будівельних норм та державних стандартів щодо доступності під час планування, будівництва та модернізації інфраструктури;
– регулярний моніторинг експлуатаційного стану безбар’єрних маршрутів та підтримання їх у належному стані;
– залучення громадськості та управителів об’єктів до процесу планування безбар’єрних маршрутів для врахування потреб маломобільних груп населення.
Міністерствам, іншим центральним та місцевим органам виконавчої влади доручено сприяти створенню безбар’єрних маршрутів у населених пунктах шляхом надання організаційної, методичної та іншої допомоги, зокрема в облаштуванні безбар’єрного доступу до об’єктів, які належать до їх сфери управління.
Органам місцевого самоврядування рекомендовано сприяти створенню безбар’єрних маршрутів у населених пунктах.
Міністерство розвитку громад та територій має у двомісячний строк розробити та затвердити методичні рекомендації щодо створення безбар’єрних маршрутів у населених пунктах.
Також зверніть увагу на Правові позиції Верховного Суду щодо кримінальних правопорушень, пов’язаних з війною, та збірник Воєнний стан. Всі нормативні матеріали, алгоритми дій, роз’яснення, корисні ресурси.