Законодавство
Статус дитини, постраждалої внаслідок воєнних дій чи торгівлі людьми можна буде отримати в Дії
Набрав чинності Указ Президента України від 24 листопада 2025 р. № 859/2025, яким Кабінету Міністрів України доручено забезпечити:
1) невідкладне розроблення з урахуванням найкращого національного та міжнародного досвіду, зокрема положень Європейської гарантії для дітей, схваленої рекомендацією Ради (ЄС) 2021/1004 від 14 червня 2021 р., та затвердити Національний план дій щодо захисту прав та забезпечення найкращих інтересів дитини в Україні на період до 2030 р.;
2) невідкладне вирішення питання щодо звільнення від сплати консульського збору України за оформлення посвідчення особи на повернення в Україну стосовно дітей, які повертаються в Україну як депортовані, примусово переміщені діти або як діти, які перебували під ризиком депортації, примусового переміщення, внаслідок збройної агресії російської федерації проти України та стосовно осіб, які на момент настання відповідних обставин не досягли віку 18 років;
3) упровадження дієвих механізмів пошуку та повернення на підконтрольну Україні територію дітей, депортованих, примусово переміщених внаслідок збройної агресії російської федерації проти України, дітей, які перебувають під ризиком депортації, примусового переміщення внаслідок збройної агресії російської федерації проти України, у тому числі стосовно дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із числа дітей;
4) належне функціонування Реєстру відомостей щодо дітей, депортованих або примусово переміщених у зв’язку із збройною агресією російської федерації проти України, удосконалення заходів стосовно верифікації відомостей щодо дітей;
5) упровадження ефективного механізму безпечного звернення з повідомленням про порушення прав дитини, про бажання повернення на підконтрольну Україні територію осіб, у тому числі дітей, депортованих, примусово переміщених внаслідок збройної агресії російської федерації проти України, дітей, які перебувають під ризиком депортації, примусового переміщення внаслідок збройної агресії російської федерації проти України, осіб із числа дітей;
6) моніторинг додержання прав дітей, які тимчасово переміщені (евакуйовані) з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, територій можливих бойових дій або тимчасово окупованих російською федерацією територій України, повернутих на підконтрольну Україні територію дітей, які були депортовані, примусово переміщені внаслідок збройної агресії російської федерації проти України, у тому числі дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з інвалідністю, дітей з особливими освітніми потребами;
7) вироблення дієвих інструментів щодо забезпечення реалізації доступу до дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського виховання, які були переміщені за кордон з метою евакуації під час дії воєнного стану в Україні, заходів для повернення таких дітей в Україну, їх возз’єднання з сім’єю або влаштування в сімейні форми виховання, усиновлення;
8) можливість подання заяви про надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, а також заяви про отримання дитиною статусу особи, яка постраждала від торгівлі людьми, в електронній формі засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, зокрема з використанням мобільного додатка Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Дія);
9) удосконалення регулювання і провадження діяльності щодо розроблення та реалізації індивідуального плану заходів із повернення депортованої або примусово переміщеної дитини внаслідок збройної агресії російської федерації проти України, плану заходів із забезпечення супроводу та реінтеграції депортованої або примусово переміщеної дитини, дитини, яка перебувала під ризиком депортації або примусового переміщення, внаслідок збройної агресії російської федерації проти України, зокрема, щодо осіб із числа таких дітей, а також дітей, які були переміщені за кордон з метою евакуації під час дії воєнного стану в Україні;
10) упровадження ефективних системних програм з адаптації, реабілітації та реінтеграції дітей, повернутих із депортації, примусового переміщення внаслідок збройної агресії російської федерації проти України, дітей, які перебували під ризиком депортації, примусового переміщення внаслідок збройної агресії російської федерації проти України, дітей, які були переміщені за кордон з метою евакуації під час дії воєнного стану в Україні, зокрема дітей з інвалідністю, дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, а також соціальної адаптації та реабілітації дітей, які перебувають у сфері діяльності юстиції, з урахуванням кращих національних та іноземних відповідних програм і практик;
11) організацію надання інформаційної/консультативної підтримки з питання можливості подання батьками, іншими законними представниками дітей, а також визначеними особами відповідних заяв про репарації до Міжнародного реєстру збитків, завданих агресією російської федерації проти України;
12) підтримку ініціатив із проведення інформаційних кампаній, спрямованих на забезпечення права кожної дитини в Україні на зростання в сімейному оточенні, активізацію усиновлення, взяття під опіку, піклування дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, а також влаштування дітей, які залишилися без батьківського піклування, поширення практики патронату та наставництва над такими дітьми;
13) вирішення в установленому порядку питань щодо:
Читайте також: Повернення в Україну викрадених рф дітей
– реалізації заходів стосовно посилення інституційної спроможності з формування та реалізації державної політики у сфері захисту прав дитини, чіткого розмежування повноважень державних і місцевих органів влади у зазначеній сфері та посилення кадрового потенціалу відповідних органів, забезпечення функціонування мережі надавачів соціальних послуг відповідно до реальних потреб надання соціальних послуг сім’ям, дітям і молоді;
– удосконалення фінансування послуг для дітей та сімей з дітьми, зокрема з надання соціального супроводу сімей, у яких виховуються діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, послуг раннього втручання, супроводу під час інклюзивного навчання, денного догляду дітей з інвалідністю, соціального супроводу сімей/осіб, які перебувають у складних життєвих обставинах, соціальної інтеграції дітей та осіб до 23 років, які мають досвід альтернативного догляду і виховання, підтриманого проживання молодих осіб з інвалідністю;
– перегляду розмірів державної соціальної допомоги на дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, допомоги на дітей, над якими встановлено опіку/піклування;
– вироблення шляхів фінансового забезпечення заходів, передбачених цим Указом, за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, коштів міжнародних фінансових організацій, інвесторів, міжнародної технічної та/або поворотної чи безповоротної фінансової допомоги, репарацій або інших стягнень з російської федерації, інших джерел, не заборонених законодавством України;
14) розроблення і внесення на розгляд Верховної Ради України законопроектів, спрямованих на:
– актуалізацію та систематизацію нормативно-правових актів у сфері охорони дитинства, їх гармонізації з європейськими стандартами нормативно-правового регулювання у сфері забезпечення і захисту прав дітей, у тому числі щодо прав дітей з інвалідністю, удосконалення механізмів реагування на загрози життю і здоров’ю дітей, прийняття рішень про влаштування дитини, утворення та функціонування сімейних форм виховання дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, а також дітей, які залишилися без батьківського піклування;
– забезпечення ефективного, з урахуванням міжнародних стандартів правосуддя, дружнього до дітей, розслідування злочинів стосовно дітей, вчинених у зв’язку зі збройною агресією російської федерації проти України, у тому числі незаконного переміщення або депортації дитини, невиправданої затримки репатріації дитини, вербування або використання дитини для участі у збройному конфлікті, воєнних (бойових) діях, а також фактів щодо зміни імені дитини, її громадянства України, національної і громадянської ідентичності, незаконного усиновлення, взяття під опіку/піклування громадянами російської федерації, інших держав, притягнення до відповідальності винних осіб;
15) інформування раз на пів року про стан виконання цього Указу.
Нагадаємо, гарантування прав дитини координуватиме нова Національна рада
Також зверніть увагу на Правові позиції Верховного Суду щодо кримінальних правопорушень, пов’язаних з війною, та збірник Воєнний стан. Всі нормативні матеріали, алгоритми дій, роз’яснення, корисні ресурси.







