В Україні
НАЗК придумало як взагалі не перевіряти декларації
Новий порядок перевірки декларацій НАЗК допомагає корупціонерам, заважає боротьбі з корупцією й обмежує доступ громадян до інформації.
Напередодні нового року Національне агентство з питань запобігання корупції змінило свій порядок перевірки е-декларацій. Двадцять першого грудня там прийняли рішення, яке набуло чинності в січні 2019 після реєстрації Мін’юстом.
Причина змін — запуск так званої автом атизованої перевірки. Однак ці зміни нівелюють суть цієї перевірки, оскільки фактично дозволяють НАЗК й надалі в ручному режимі контролювати весь процес.
Згідно з роз’ясненнями автоматична перевірка має полягати в звірці даних декларації між собою, в деклараціях за різні роки і з даними державних реєстрів. Така система дозволила б провести базову перевірку мільйонів декларацій в автоматизованому режимі за лічені дні, якщо не години. І головне — вона була розроблена ще в 2016, але новостворене НАЗК від неї відмовилося, аоби останні два роки перевіряти декларації в ручному режимі. Оскільки міжнародні партнери продовжували вимагати запуск автоматичної перевірки як умову для отримання Україною фінансової підтримки, у вересні 2018 р. НАЗК оголосило, що запустить таку систему щойно буде забезпечена технічна можливість. Цікаво, що «технічна можливість» була забезпечена в день, коли набули чинності зареєстровані Мін’юстом зміни до Порядку повної перевірки.
У чому проблема з рішенням НАЗК?
У ньому фактично закладена можливість взагалі не перевіряти декларацій та як і раніше маніпулювати їх перевірками. Передбачається, що в результаті так званого логічного та арифметичного контролю (набір критеріїв, відповідність кожному з яких додає певних балів), треба набрати 2 000 умовних «балів», щоб декларацію далі перевіряли за реєстрами. При цьому Націо нальне агентство із запобігання корупції опублікувало в офіційному державному віснику всі ці критерії з усіма «балами». З таким же успіхом вони могли сказати: щоб вашу декларацію не перевіряли, заповнюйте її за цими правилами.
У документі також конкретно написано, що результати логічного та арифметичного контролю не підлягають опублікуванню й можуть надаватись лише на запит особи, стосовно якої такий контроль було проведено. Тобто результати такої перевірки буде неможливо побачити чи проконтролювати, кого, в якому порядку і з яких підстав перевіряють. При цьому результати такого автоматизованого контролю не поширюються на декларації, які НАЗК вже перевірило. Умовно: виявиться в результаті такої перевірки, що декларації, скажімо, Президента чи прем’єра треба перевіряти — а пізно! Вже всі 3 перевірені, індульгенції підписами скріплені.
Із тексту Порядку також прибрано будь-яке пояснення, як саме мають шукати незаконне збагачення під час перевірки декларацій. Його насправді в НАЗК ніколи й не шукали, хіба там, де «треба було», а тепер ще й узаконили. Нагадаю, що саме незаконне збагачення є однією з двох ключових статей Кримінального кодексу, за якими можна притягнути до відповідальності на основі даних із декларацій. На сьогодні НАБУ розслідує близько півтори сотні справ саме за цими двома статтями, і саме ці розслідування протягом останнього року постійно намагаються заблокувати — через незаконні рішення НАЗК, через парламент і через суди, в тому числі Конституційний Суд України. Саме це намагалися зробити незаконним рішенням, яке НАЗК подарувало корупціонерам на минулий новий рік. Там вони фактично забороняли НАБУ відкривати провадження без їхнього дозволу.
Новим порядком Національне агентство з питань запобігання корупції також суттєво обмежило доступ нам, громадянам, як до інформації про результати перевірок, так і можливості ці перевірки ініціювати. Так, наприклад, результати вже згаданого логічного та арифметичного контролю, які є передумовою для початку повної перевірки, не публікуються й не надаються на запит. А для того, аби НАЗК розпочало перевірку за заявою, тепер треба, щоб надіслана інформація обов’язково підтверджувалися даними з державних реєстрів та баз даних. Враховуючи, що реєстри неповні, доступ до багатьох залишається закритим, ними треба вміти користуватися, а за користування деякими — ще й платити, не кажучи вже про кількість часу, який треба на це витратити, фактично для того, щоб антикорупційне агентство, можливо, провело перевірку, треба стати ненадовго слідчими і за них зробити всю роботу, якою вони ще подумають чи скористатися.
***
Наразі ж уся діяльність НАЗК — це суцільна бутафорія, включно з нинішнім запуском автоматизованої перевірки «для галочки» зі збереженням ручного керування. І ніхто й уже давно не сприймає їх серйозно. А дарма. Бо найголовніше, ця бутафорія відбувається на замовлення правлячої «еліти», представленої Президентом, правлячою коаліцією у складі БПП і НФ у парламенті і сформованим ним урядом. Створене ними ж Національне агентство з питань запобігання корупції діє під їхнім ручним управлінням, в їхніх інтересах та за їхньою вказівкою. І найголовніше свідчення того, що всіх усе влаштовує, є те, що парламент, який міг би виправити ситуацію, так і не спромігся прийняти відповідного закону, який там уже два роки як зареєстрований. Там знають цінність контрольованого і політично залежного органу, який може роздавати індульгенції, тому залишають усе як є. Більше того — оплачують це нашими грошима, витрачаючи сотні мільйонів гривень платників податків на НАЗК, яким користуються в своїх цілях. Фактично, вирішують власні питання за наші гроші.
Національне агентство із запобігання корупції треба перезавантажувати, бо всі, хто саботує перезавантаження НАЗК, — підтримують корупцію. За основу треба взяти законопроект, який уже два роки як зареєстрований у парламенті.
Джерело: Юридичний вісник України
You must be logged in to post a comment Login