НАЗК придумало як взагалі не перевіряти декларації | LexInform - Правові новини, юридична практика, коментарі
Connect with us

Lexinform™ - платформа важливої правової інформації.

Для правників усіх спеціалізацій - свіжі новини про найважливіші нормативні акти і законопроекти з погляду їх значущості, показові та прецедентні рішення судів, коментарі до цих рішень, юридичний аналіз правових позицій, зокрема – рішень Верховного Суду.

Правові новини охоплюють події в Україні, а також світові юридичні новини, які справляють вплив на нашу правову дійсність, в тому числі – на розвиток вітчизняного законодавства та правової системи в цілому.

Репортажі та фахові звіти про найцікавіші заходи в царині права дадуть можливість не лишити поза увагою жодної значної події, а календар прийдешніх науково-практичних конференцій, форумів, круглих столів, експертних нарад та інших зібрань, присвячених нагальним юридичним проблемам, - допоможе не пропустити майбутніх заходів.

Тут постійно накопичуються варіанти розв’язання складних правових питань, неординарні юридичні висновки, аналітичні матеріали з практики правозастосування, досудового розв’язання спорів, зокрема арбітражу і медіації.

Автори - досвідчені адвокати, знані фахівці з різних галузей права пропонують власне тлумачення норм права та випробувані практичні прийоми, переможні правові аргументи для судового спору.

В Україні

НАЗК придумало як взагалі не перевіряти декларації

Опубліковано

on

Саша ДРІК, голова Ради ГО «Громадський люстраційний комітет», координатор коаліції «Декларації під контролем»

Новий порядок перевірки декларацій НАЗК допомагає корупціонерам, заважає боротьбі з корупцією й обмежує доступ громадян до інформації.

 

Напередодні нового року Національне агентство з питань запобігання корупції змінило свій порядок перевірки е-декларацій. Двадцять першого грудня там прийняли рішення, яке набуло чинності в січні 2019 після реєстрації Мін’юстом.

Причина змін — запуск так званої автом атизованої перевірки. Однак ці зміни нівелюють суть цієї перевірки, оскільки фактично дозволяють НАЗК й надалі в ручному режимі контролювати весь процес.

Згідно з роз’ясненнями автоматична перевірка має полягати в звірці даних декларації між собою, в деклараціях за різні роки і з даними державних реєстрів. Така система дозволила б провести базову перевірку мільйонів декларацій в автоматизованому режимі за лічені дні, якщо не години. І головне — вона була розроблена ще в 2016, але новостворене НАЗК від неї відмовилося, аоби останні два роки перевіряти декларації в ручному режимі. Оскільки міжнародні партнери продовжували вимагати запуск автоматичної перевірки як умову для отримання Україною фінансової підтримки, у вересні 2018 р. НАЗК оголосило, що запустить таку систему щойно буде забезпечена технічна можливість. Цікаво, що «технічна можливість» була забезпечена в день, коли набули чинності зареєстровані Мін’юстом зміни до Порядку повної перевірки.

У чому проблема з рішенням НАЗК?

У ньому фактично закладена можливість взагалі не перевіряти декларацій та як і раніше маніпулювати їх перевірками. Передбачається, що в результаті так званого логічного та арифметичного контролю (набір критеріїв, відповідність кожному з яких додає певних балів), треба набрати 2 000 умовних «балів», щоб декларацію далі перевіряли за реєстрами. При цьому Націо нальне агентство із запобігання корупції опублікувало в офіційному державному віснику всі ці критерії з усіма «балами». З таким же успіхом вони могли сказати: щоб вашу декларацію не перевіряли, заповнюйте її за цими правилами.

У документі також конкретно написано, що результати логічного та арифметичного контролю не підлягають опублікуванню й можуть надаватись лише на запит особи, стосовно якої такий контроль було проведено. Тобто результати такої перевірки буде неможливо побачити чи проконтролювати, кого, в якому порядку і з яких підстав перевіряють. При цьому результати такого автоматизованого контролю не поширюються на декларації, які НАЗК вже перевірило. Умовно: виявиться в результаті такої перевірки, що декларації, скажімо, Президента чи прем’єра треба перевіряти — а пізно! Вже всі 3 перевірені, індульгенції підписами скріплені.

Із тексту Порядку також прибрано будь-яке пояснення, як саме мають шукати незаконне збагачення під час перевірки декларацій. Його насправді в НАЗК ніколи й не шукали, хіба там, де «треба було», а тепер ще й узаконили. Нагадаю, що саме незаконне збагачення є однією з двох ключових статей Кримінального кодексу, за якими можна притягнути до відповідальності на основі даних із декларацій. На сьогодні НАБУ розслідує близько півтори сотні справ саме за цими двома статтями, і саме ці розслідування протягом останнього року постійно намагаються заблокувати — через незаконні рішення НАЗК, через парламент і через суди, в тому числі Конституційний Суд України. Саме це намагалися зробити незаконним рішенням, яке НАЗК подарувало корупціонерам на минулий новий рік. Там вони фактично забороняли НАБУ відкривати провадження без їхнього дозволу.

Новим порядком Національне агентство з питань запобігання корупції також суттєво обмежило доступ нам, громадянам, як до інформації про результати перевірок, так і можливості ці перевірки ініціювати. Так, наприклад, результати вже згаданого логічного та арифметичного контролю, які є передумовою для початку повної перевірки, не публікуються й не надаються на запит. А для того, аби НАЗК розпочало перевірку за заявою, тепер треба, щоб надіслана інформація обов’язково підтверджувалися даними з державних реєстрів та баз даних. Враховуючи, що реєстри неповні, доступ до багатьох залишається закритим, ними треба вміти користуватися, а за користування деякими — ще й платити, не кажучи вже про кількість часу, який треба на це витратити, фактично для того, щоб антикорупційне агентство, можливо, провело перевірку, треба стати ненадовго слідчими і за них зробити всю роботу, якою вони ще подумають чи скористатися.

***

Наразі ж уся діяльність НАЗК — це суцільна бутафорія, включно з нинішнім запуском автоматизованої перевірки «для галочки» зі збереженням ручного керування. І ніхто й уже давно не сприймає їх серйозно. А дарма. Бо найголовніше, ця бутафорія відбувається на замовлення правлячої «еліти», представленої Президентом, правлячою коаліцією у складі БПП і НФ у парламенті і сформованим ним урядом. Створене ними ж Національне агентство з питань запобігання корупції діє під їхнім ручним управлінням, в їхніх інтересах та за їхньою вказівкою. І найголовніше свідчення того, що всіх усе влаштовує, є те, що парламент, який міг би виправити ситуацію, так і не спромігся прийняти відповідного закону, який там уже два роки як зареєстрований. Там знають цінність контрольованого і політично залежного органу, який може роздавати індульгенції, тому залишають усе як є. Більше того — оплачують це нашими грошима, витрачаючи сотні мільйонів гривень платників податків на НАЗК, яким користуються в своїх цілях. Фактично, вирішують власні питання за наші гроші.

Національне агентство із запобігання корупції треба перезавантажувати, бо всі, хто саботує перезавантаження НАЗК, — підтримують корупцію. За основу треба взяти законопроект, який уже два роки як зареєстрований у парламенті.

Джерело: Юридичний вісник України

Читати далі
Advertisement
Клікніть для коментування

Залишати коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.

В Україні

Суддю звільнено за зловживання самовідводами

Опубліковано

on

9 квітня 2019 р. рішенням Вищої ради правосуддя (ВРП) звільнено з посади суддю Бабушкінського районного суду міста Дніпропетровська Леонова Андрія Анатолійовича.

Дисциплінарну справу стосовно судді Леонова А. А. відкрито на підставі скарг голови цього райсуду Литвиненка І. Ю. на те, що суддя систематично зловживав правом на самовідвід, умисно та незаконно відмовляв в доступі до правосуддя, ухилявся від виконання обов’язків слідчого судді; уникав автоматизованого розподілу справ, зловживаючи перебуванням у нарадчій кімнаті надміру тривалий час, тощо.

За результатом розгляду скарг Третьою Дисциплінарною палатою (ДП) ВРП було прийнято рішення, що згідно з п. 3 ч. 6 ст. 126 Конституції України та ст. 115 Закону «Про судоустрій і статус суддів» Леонова А. А. може бути звільнено з займаної посади, так як вчинення істотного дисциплінарного проступку, грубе чи систематичне нехтування обов’язками, що є несумісним зі статусом судді, є підставами для цього.

Зокрема Дисциплінарна палата вказала, що підставою для притягнення до відповідальності стали встановлені нею обставини, які свідчили, що суддя заявляв за відсутності належних правових підстав самовідводи у справах з індексом «1-кс», які були передані йому на розгляд за результатами автоматизованого розподілу матеріалів, тобто фактично ухилявся від виконання службових обов’язків.

Переглядаючи справу за скаргою Леонова А. А., Вища рада правосуддя залишила без змін оскаржуване рішення ДП ВРП.

Згодом до Вищої ради надійшло подання Третьої ДП про звільнення судді Бабушкінського районного суду міста Дніпропетровська Леонова А. А., яке було задоволено.

З огляду на наведене Вища рада правосуддя ухвалила звільнити суддю з посади судді Бабушкінського районного суду міста Дніпропетровська на підставі п. 3 ч. 6 ст. 126 Конституції України.

Читати далі

В Україні

Корупція — не найбільша біда українців

Опубліковано

on

Українців, крім війни на сході країни, найбільше непокоять високі тарифи й низькі зарплати, а питання корупції хвилюють лише п’яту частину населення.

 

Про це свідчать результати опитування центру «Социс», проведеного з 5 по 10 березня. Так, війна на сході України непокоїть 61,4% опитаних, високі комунальні тарифи — 55,5%, низький рівень зарплат чи пенсій — 55,2%, зростання цін та інфляція — 30,9%. Ще 22,5% респондентів віднесли до найактуальніших проблем безробіття.

Корупцію в центральній владі вважають важливою проблемою 21,8% опитаних, а корупцію в судах, поліції та прокуратурі — 10,2%. Найменш значимими проблемами українці вважають недоступність якісної освіти (1,8%) та відсутність свободи слова і демократії (0,9%). Водночас 70,5% опитаних вважають ситуацію в Україні напруженою, а 17,2% оцінюють її як вибухонебезпечну. Цікаво, що найбільше «вибухонебезпечність» бачать у центральному регіоні.

Як уточнюється, під час дослідження було опитано 2 000 респондентів віком від 18 років у всіх областях України (без окупованих територій) методом домашнього face-to-face інтерв’ю.

Джерело: Юридичний вісник України

Читати далі

В Україні

Система відеофіксації порушень ПДР запрацює до кінця року

Опубліковано

on

Система автоматичної відеофіксації порушень правил дорожнього руху запрацює в повному обсязі до кінця року.

 

Про це заявив міністр внутрішніх справ України Арсен Аваков. «Майже все зроблено. Нам не вистачає маленьких деталей — однієї постанови Кабміну і однієї поправки до закону в парламенті. Думаю, ще в цьому році ми підключимо камери по всій країні. Спочатку запрацює 30 камер, потім 50, потім 150. Думаю, межа буде 1 000 камер, — сказав А. Аваков.

Джерело: Юридичний вісник України

Читати далі

В тренді

 

Підпишись на нашу розсилку.

Юридичні новини 1 раз на день у твоїй поштовій скринці.