Connect with us

В Україні

НАЗК придумало як взагалі не перевіряти декларації

Саша ДРІК, голова Ради ГО «Громадський люстраційний комітет», координатор коаліції «Декларації під контролем»

Новий порядок перевірки декларацій НАЗК допомагає корупціонерам, заважає боротьбі з корупцією й обмежує доступ громадян до інформації.

 

Напередодні нового року Національне агентство з питань запобігання корупції змінило свій порядок перевірки е-декларацій. Двадцять першого грудня там прийняли рішення, яке набуло чинності в січні 2019 після реєстрації Мін’юстом.

Причина змін — запуск так званої автом атизованої перевірки. Однак ці зміни нівелюють суть цієї перевірки, оскільки фактично дозволяють НАЗК й надалі в ручному режимі контролювати весь процес.

Згідно з роз’ясненнями автоматична перевірка має полягати в звірці даних декларації між собою, в деклараціях за різні роки і з даними державних реєстрів. Така система дозволила б провести базову перевірку мільйонів декларацій в автоматизованому режимі за лічені дні, якщо не години. І головне — вона була розроблена ще в 2016, але новостворене НАЗК від неї відмовилося, аоби останні два роки перевіряти декларації в ручному режимі. Оскільки міжнародні партнери продовжували вимагати запуск автоматичної перевірки як умову для отримання Україною фінансової підтримки, у вересні 2018 р. НАЗК оголосило, що запустить таку систему щойно буде забезпечена технічна можливість. Цікаво, що «технічна можливість» була забезпечена в день, коли набули чинності зареєстровані Мін’юстом зміни до Порядку повної перевірки.

У чому проблема з рішенням НАЗК?

У ньому фактично закладена можливість взагалі не перевіряти декларацій та як і раніше маніпулювати їх перевірками. Передбачається, що в результаті так званого логічного та арифметичного контролю (набір критеріїв, відповідність кожному з яких додає певних балів), треба набрати 2 000 умовних «балів», щоб декларацію далі перевіряли за реєстрами. При цьому Націо нальне агентство із запобігання корупції опублікувало в офіційному державному віснику всі ці критерії з усіма «балами». З таким же успіхом вони могли сказати: щоб вашу декларацію не перевіряли, заповнюйте її за цими правилами.

У документі також конкретно написано, що результати логічного та арифметичного контролю не підлягають опублікуванню й можуть надаватись лише на запит особи, стосовно якої такий контроль було проведено. Тобто результати такої перевірки буде неможливо побачити чи проконтролювати, кого, в якому порядку і з яких підстав перевіряють. При цьому результати такого автоматизованого контролю не поширюються на декларації, які НАЗК вже перевірило. Умовно: виявиться в результаті такої перевірки, що декларації, скажімо, Президента чи прем’єра треба перевіряти — а пізно! Вже всі 3 перевірені, індульгенції підписами скріплені.

Із тексту Порядку також прибрано будь-яке пояснення, як саме мають шукати незаконне збагачення під час перевірки декларацій. Його насправді в НАЗК ніколи й не шукали, хіба там, де «треба було», а тепер ще й узаконили. Нагадаю, що саме незаконне збагачення є однією з двох ключових статей Кримінального кодексу, за якими можна притягнути до відповідальності на основі даних із декларацій. На сьогодні НАБУ розслідує близько півтори сотні справ саме за цими двома статтями, і саме ці розслідування протягом останнього року постійно намагаються заблокувати — через незаконні рішення НАЗК, через парламент і через суди, в тому числі Конституційний Суд України. Саме це намагалися зробити незаконним рішенням, яке НАЗК подарувало корупціонерам на минулий новий рік. Там вони фактично забороняли НАБУ відкривати провадження без їхнього дозволу.

Новим порядком Національне агентство з питань запобігання корупції також суттєво обмежило доступ нам, громадянам, як до інформації про результати перевірок, так і можливості ці перевірки ініціювати. Так, наприклад, результати вже згаданого логічного та арифметичного контролю, які є передумовою для початку повної перевірки, не публікуються й не надаються на запит. А для того, аби НАЗК розпочало перевірку за заявою, тепер треба, щоб надіслана інформація обов’язково підтверджувалися даними з державних реєстрів та баз даних. Враховуючи, що реєстри неповні, доступ до багатьох залишається закритим, ними треба вміти користуватися, а за користування деякими — ще й платити, не кажучи вже про кількість часу, який треба на це витратити, фактично для того, щоб антикорупційне агентство, можливо, провело перевірку, треба стати ненадовго слідчими і за них зробити всю роботу, якою вони ще подумають чи скористатися.

***

Наразі ж уся діяльність НАЗК — це суцільна бутафорія, включно з нинішнім запуском автоматизованої перевірки «для галочки» зі збереженням ручного керування. І ніхто й уже давно не сприймає їх серйозно. А дарма. Бо найголовніше, ця бутафорія відбувається на замовлення правлячої «еліти», представленої Президентом, правлячою коаліцією у складі БПП і НФ у парламенті і сформованим ним урядом. Створене ними ж Національне агентство з питань запобігання корупції діє під їхнім ручним управлінням, в їхніх інтересах та за їхньою вказівкою. І найголовніше свідчення того, що всіх усе влаштовує, є те, що парламент, який міг би виправити ситуацію, так і не спромігся прийняти відповідного закону, який там уже два роки як зареєстрований. Там знають цінність контрольованого і політично залежного органу, який може роздавати індульгенції, тому залишають усе як є. Більше того — оплачують це нашими грошима, витрачаючи сотні мільйонів гривень платників податків на НАЗК, яким користуються в своїх цілях. Фактично, вирішують власні питання за наші гроші.

Національне агентство із запобігання корупції треба перезавантажувати, бо всі, хто саботує перезавантаження НАЗК, — підтримують корупцію. За основу треба взяти законопроект, який уже два роки як зареєстрований у парламенті.

Джерело: Юридичний вісник України

В Україні

Невакциновані учні навчатимуться вдома

Міністерство освіти і науки України, разом з Міністерством охорони здоров’я України попереджають,  що до шкіл та дитсадків не пускатимуть невакцинованих дітей.

Всі батьки до 1 вересня повинні зробити своїм дітям щеплення (це не стосується тих, хто має медичні протипоказання).

Міністерства вказують, що вакцинацію передбачено ст. 15 Закону «Про захист населення від інфекційних хвороб», якою і встановлено обмеження щодо відвідування закладів освіти.

Як пояснюється, норма покликана захистити здоров’я та життя дітей, оскільки епідемічні ситуації проявляються протягом декількох років, а перебування нещеплених дітей в колективах створює ризик виникнення спалахів хвороб для всіх довкола.

Зокрема нагадують про рішення Верховного Суду від 17 квітня 2019 р. у справі № 682/1692/17, яким підтверджено законність недопуску невакцинованих дітей до освітніх закладів.

МОН свого часу надало коментар щодо цього рішення.

Проте, якщо батьки відмовляються здійснювати вакцинацію дитини, вони мають право обрати для неї альтернативну форму навчання, зокрема, дистанційну чи індивідуальну, що не порушує права дитини на доступ до шкільної освіти.

Батькам варто знати, які щеплення повинні бути у дитини та де переглянути календар щеплень.

Читати далі

В Україні

У шкільних кабінетах інформатики з’являться 3D принтери

Міністерство освіти і науки України оприлюднило до громадського обговорення проект наказу «Про затвердження Положення про кабінет інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій закладів загальної середньої освіти».

За проектом заняття у кабінеті інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій (КІІКТ) мають забезпечувати формування в учнів сучасної інформаційної картини світу, опанування основ цифрової грамотності, тощо.

В КІІКТ будуть використовуватися мультимедійні проектори, інтерактивні дошки, інтерактивні панелі, 3D принтери.

Для цього кабінети обов’язково обладнуватимуть засобами аварійного відключення живлення, які спрацьовуватимуть не лише в разі перевищення струму споживання, а також і в разі витоку струму через захисне заземлення.

У КІІКТ будуть обладнувати окремі системи електроживлення 220 В для підключення персональних комп’ютерів, кондиціювання, освітлення, тощо.

При цьому використовуватиметься трипровідна система живлення, в якій заборонятиметься використовувати нульовий робочий провідник в якості нульового захисного провідника.

Системне програмне забезпечення враховуватиме операційну систему зі стійкістю до помилкових некваліфікованих дій користувачів, з підтримкою роботи локальної мережі, що, зокрема, дозволятиме з комп’ютера вчителя спостерігати за роботою учнів, а також керувати їхніми комп’ютерами.

До обладнання кабінету входитимуть апаратно-програмні засоби для виконання обслуговування і ремонту обладнання, перевірки і відновлення функціонування програмних складових.

Зауваження та пропозиції можна надсилати до 6 вересня 2019 р. на е-пошту: [email protected]

Читати далі

В Україні

Податкова амністія

Україна веде переговори із західними партнерами з питання проведення податкової амністії.

«Так, переговори ми ведемо з цього приводу. Питання завжди одне — ставка. По-перше, амністія капіталу повинна дати результат, Бо якщо подивитися на приклади інших країн, зокрема Італії, то вони не надто успішні. Одна з причин — це слабкість самої податкової», — заявив секретар РНБО Олександр Данилюк..

Таким чином, підкреслив посадовець, ключовою умовою проведення податкової амністії є реформування податкової служби. «Другою, звичайно, є ставка, по якій відбуватиметься амністія. Це — політичне питання, насправді. І де ця межа, нам ще треба визначити. І ключове, третє, не повинні підлягати амністії гроші, які зароблені корупційним або якимось кримінальним шляхом», — додав секретар РНБО.

Раніше Володимир Зеленський, також заявляв про підтримку податкової амністії.

Джерело: Юридичний вісник України

Читати далі

В тренді