Connect with us

Думка експерта

Чи перестане банкрутство бути схемою?

Опубліковано

Олексій СОБОЛЕВ, керівник ДП ProZorro.Продажі

Підписаний Президентом і оприлюднений нещодавно Кодекс України з процедур банкрутства — чиста перемога. Він ламає можливість проведення непрозорих торгів.

Президентом Петром Порошенко нарешті підписаний і опублікований Кодекс про банкрутство (Кодекс України з процедур банкрутства). Це — иста перемога в тому числі і громадськості? Можу вас запевнити, що це саме так. У його розробці взяли участь всі, хто розумів значення цього законодавчого акту для розвитку економіки, банківської сфери, гарантій прав боржників і кредиторів, процедури стягнення і продажу боргів.

У законі введені не просто нові правила, а інший підхід до реалізації майна банкрута, — обов’язкові електронні аукціони, а це значить, що у кредиторів з’явився реальний шанс повернення хоча б частини боргу. Реальний, бо раніше це була ілюзія, незважаючи на те, що банкрутами підприємства визнавалися, аукціони з продажу майна проходили, але чомусь середній показник повернення по кредитах в Україні не перевищував 8 відсотків. Чи варто було боротися? Звичайно, адже до цього за оцінками експертів сума повернутих боргових зобов’язань в Україні становила всього 3–5 млрд грн на рік.

При тому, що в США, наприклад, цей же показник складає 40–50% від суми вимог. Крім часу, витраченого на процедуру банкрутства (тут ми теж в числі «рекордсменів») — за оцінками експертів Світового банку в Україні на це йшло близько 2,9 року.

Усе це можуть підтвердити банкіри, які продовжують закладати в кредитну ставку ризики неповернення, звідси в нас і кредити для бізнесу під 20–30% річних. Хто ж захоче роздавати гроші під низький відсоток, якщо ти не зможеш їх потім повернути?

Як раніше працювала процедура банкрутства для підприємств?

Після того, як суд визнає компанію банкрутом, збирався комітет кредиторів і призначав арбітражного керуючого. Той намагався вивести підприємство з банкрутства. Якщо не виходило, виставляв його майно на торги, аби роздати отримані гроші кредиторам.

Торги переважно проходили через фізичний аукціон. Потенційні покупці збиралися в кімнаті, піднімали таблички. Такий собі Sotheby’s. Тільки є один нюанс — на такому аукціоні купують лише ті, кого на торги пустили. І ціну на цих аукціонах можуть призначити ту, яка влаштовує покупця. Найчастіше це був сам банкрут через підставних осіб.

Взагалі, фіктивне банкрутство та липові аукціони в Україні були відмінною схемою виходу з тупикової ситуації, коли борги платити не хочеться або є бажання забрати за безцінь цінний актив. У Кодексі про банкрутство ламається сама можливість проведення непрозорих торгів. У ньому передбачено, що держава повинна створити дворівневу прозору систему аукціонів.

Що це значить?

Це означає, що держава, як зазначено в ст. 69 і ст. 71, створює єдину базу всіх аукціонів майна банкрутів (перший рівень) і підключає до цієї бази всі бажаючі веб сайти (торгові майданчики), на яких покупець зможе реєструватися й робити ставки на аукціон (другий рівень). Таким чином, ніхто до закінчення аукціону не буде знати всіх учасників та не зможе маніпулювати допуском, адже можна зареєструватися на різних веб сайтах.

Після завершення аукціону вся інформація про торги стає прозорою: хто брав участь, які ставки робили, яка ціна переможця тощо. Вона буде опублікована через єдину базу й стане доступною всім.

Власне, система ProZorro.Продажі побудована таким чином і вже два роки працює. Завдяки цій системі на відкритих аукціонах продано боргів банків-банкрутів на приблизно 14 млрд грн і понад 1 млрд грн державі принесла мала приватизація, близько 2 млрд грн інших аукціонів.

Коли так можна буде працювати з банкрутством?

Орієнтовно через три місяці буде розроблений Порядок проведення електронних аукціонів. Ми вже запропонували його проект Міністерству юстиції й готові включатися в роботу над створенням необхідних процедур, оскільки бачимо ризики, з якими можемо зіткнутися.

Перший — комерційний конфлікт. Згідно з вимогами ст. 78 кодексу, всі учасники процесу продажів повинні бути розділені і незалежні один від одного: арбітражні керуючі (уповноважені судом проводити процедуру банкрутства), адміністратор електронної системи (забезпечує працездатність і захист системи центральної бази даних і модуля аукціону), оператори електронних майданчиків (посередник між продавцем і покупцем через електронну систему), Міністерство юстиції, як держорган, що формує політику з питань банкрутства.

При проведенні будь-яких аукціонів, адміністратор не може одночасно виконувати функцію електронного майданчика, інакше він націлений на усунення конкуренції та монополізації ринку. Йому немає сенсу підтримувати 50 незалежних електронних торговців, розвивати серед них конкуренцію. Навпаки, його завдання — видалити їх з ринку.

Ще один найважливіший ризик — корупційний. Коли всі учасники процесу продажів перебувають у вертикалі одного міністерства, виникає кругова порука. Тоді можна домовитися про продаж конкретного лота із зацікавленими особами або виключити можливість доступу до аукціону «непотрібних покупців», допомогти комусь стати переможцем.

Цю проблему ми передбачили ще на етапі продажу проблемних активів банків і при малій приватизації держмайна. Фонд гарантування вкладів фізичних осіб продає лоти через систему ProZorro.Продажі, органом управління якого є Міністерство економічного розвитку України (МЕРТ), тримач держмайна — Фонд державного майна України, або муніципалітети також віддали право проведення аукціонів у МЕРТ. Таким чином, виключена сама можливість все «повирішувати» в одному відомстві.

Третій фактор — максимальна прозорість всієї процедури і можливість громадського контролю на кожному етапі. Згідно ч. 3 ст. 69 кодексу всі учасники мають рівні права онлайн доступу. У режимі реального часу можна спостерігати, як проходить аукціон, після проведення процедури дізнатися імена всіх учасників і переможця, а також побачити підписаний протокол. Саме таким чином все це реалізовано в системі ProZorro.Продажі, а відкритий код системи дозволяє перевірити, що ніякого прихованого функціоналу аукціону не існує. Виключена найменша можливість стороннього втручання в хід торгів.

Щомісяця близько 50 підключених конкуруючих майданчиків залучають на наші аукціони покупців приблизно на 1 млрд грн. Процес забезпечений безпрецедентною прозорістю, зазначеної міжнародними нагородами і модулем аналітики світового класу.

У Порядок проведення електронних аукціонів з питань банкрутства, що розробляється, повинні бути виключені всі описані ризики, забезпечений принцип прозорості. Ми готові ділитися власним досвідом і пропонуємо підключитися до розробки та обговорення запропонованих процедур експертам, учасникам ринку і громадським активістам.

Тож повинні отримати публічний онлайн-механізм реалізації майна боржників і гарантії того, що банкрутство перестане бути схемою або фікцією, а перетвориться на цивілізований шлях вирішення фінансових суперечок.

Джерело: Юридичний вісник України

Продовжити читання →
Натисніть, щоб прокоментувати

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.