Події
Адміністративна процедура: нові правила взаємодії між владою і громадянами
У Дніпрі науковці, представники облдержадміністрації, міськрад та ЦНАП обговорили законопроект № 9456 «Про адміністративну процедуру».
Відповідно до Стратегії реформування державного управління одним із ключових законодавчих актів, який має з’явитися, визначено Закон «Про адміністративну процедуру». Й хоча сам законопроект розроблявся майже 20 років, небагато людей знає, для чого він потрібен і як будуть працювати його норми. Семінар-тренінг «Адміністративна процедура: нові правила взаємодії між владою і громадянами» організував Центр політико-правових реформ за участі Громадської мережі публічного права та адміністрації UPLAN. Метою цього заходу є підготовка насамперед науковців та викладачів, а також ключових фахівців юридичних підрозділів органів влади, до перспектив ухвалення цього закону.
«Законопроект про адмінпроцедуру покликаний врегулювати процедурні дії, встановити загальні правила відносин публічної адміністрації і громадян та бізнесу. Проекту всі бояться, оскільки кажуть, що текст дуже важкий. Але в документі міститься багато норм, спрямованих на врегулювання тих питань, про які нічого не сказано в спеціальних законах», — зазначив Олександр Каменчук, керівник експертної групи координації адміністративних послуг та адміністративних процедур директорату публічної адміністрації Секретаріату Кабінету Міністрів України.
На думку експерта, працювати із законом після його прийняття повинні будуть насамперед держслужбовці, службовці органів місцевого самоврядування. А громадяни лише отримають додаткові можливості реалізації і захисту своїх прав. Крім того, вони й надалі будуть користуватися правилами закону про адмінпослуги, бо їх зазвичай цікавить питання доступності і комфорту отримання послуг.
Більшість прав, свобод і обов’язків людини реалізується у відносинах з органами виконавчої влади, місцевого самоврядування й іншими суб’єктами, які здійснюють управлінські функції, тобто те, що ми називаємо публічною адміністрацією. Тому важливо розробити і прийняти такі правила, аби публічна адміністрація зважала на потреби людей. «Хотілося б, щоб був закон, який прописаний так, аби служіння адміністративного органу людині було реальністю. А для цього треба адміністрацію зв’язати правилами, щоб вони діяли так, як прописано в законі», — зазначила Ірина Бойко, кандидат юридичних наук, доцент кафедри адміністративного права Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого.
Зазначимо, що починаючи з 2001 року, документ п’ять разів вносився до Верховної Ради, але лише один раз — у 2009 — його довели до розгляду в сесійній залі. Тоді під час голосування в першому читанні документ підтримали 219 народних депутатів.
За словами Віктора Тимощука, експерта ЦППР, останні міністри юстиції говорили: «Я не розумію, про що цей законопроект, він складно написаний, спростіть його». Але після чергового «спрощення» законопроект стає ширшим, детальнішим, адже коли фахівці починають над ним повторно працювати, додаються ще якісь нюанси і деталі. Проте концептуально цей законопроект останні 10 років не змінюється. Він написаний у дусі відповідних європейських стандартів регулювання відносин між адміністрацією та громадянами.
Голландці готували подібний закон 40 років — вдвічі довше ніж ми зараз. І експерти тоді прорахували, що його прийняття додало країні 2% ВВП. Але найбільша цінність закону — заповнити прогалини чинного правового поля. Громадяни і бізнес повинні отримати право бути вислуханими в разі загрози прийняття негативного рішення. Це стосується не лише сфери адмінпослуг (розгляду заяв), а й інспекційних перевірок та іншого втручання держави. Органи влади натомість повинні мотивувати свої рішення та зазначати порядок їх оскарження. Цей закон — це справжня євроінтеграція, дійсні стандарти взаємодії держави і громадян.
Під час обговорення законопроекту учасники семінару наголошували, що його прийняття має надзвичайно важливе значення. Він потрібен як громадянам, тому що він їх захищає, так і чиновникам, адже впорядковує і їхню діяльність. Для прискорення прийняття відповідного закону потрібно активізувати й наукову думку, й тих, хто знаходиться в колі інтересів. І, звичайно, має бути політична воля.
Підготував Ілля МОРОЗ,
спеціально для ЮВУ
Джерело: Юридичний вісник України
You must be logged in to post a comment Login