Законодавство
ВРП наполягає на розгляді її висновків щодо законопроектів про судоустрій
Голова Вищої ради правосуддя звернувся до Голови Комітету Верховної Ради України з питань правової політики з проханням внести зміни до Регламенту Верховної Ради України та Закону України «Про комітети Верховної Ради України», якими передбачити порядок надсилання відповідальним комітетом Верховної Ради проектів законів до Вищої ради правосуддя у разі, якщо вони стосуються питань утворення, реорганізації чи ліквідації судів, судоустрою і статусу суддів.
«Одним із провідних напрямків забезпечення незалежності суддів та авторитету правосуддя є надання Вищою радою правосуддя обов’язкових до розгляду консультативних висновків щодо законопроектів з питань утворення, реорганізації чи ліквідації судів, судоустрою і статусу суддів, – наголошується у листі. – Усі проекти законів, що стосуються статусу суддів, здійснення правосуддя, процесуальних законів та загальніше будь-які законопроекти, що можуть мати вплив на судівництво, наприклад незалежність судової влади, або можуть обмежити гарантії доступу громадян (у тому числі самих суддів) до правосуддя, повинні розглядатися парламентом лише після отримання висновку судової ради».
Від серпня 2019 р. на розгляді Верховної Ради перебувала низка законопроектів щодо нових структурних змін у системі правосуддя. Зазначені законодавчі ініціативи отримали численні застереження представників системи правосуддя, неоднозначні оцінки з боку міжнародних партнерів, громадськості та бізнесу. Більшість з них порушують питання оплати праці суддів, притягнення суддів до дисциплінарної відповідальності та комплексного реформування судової системи в Україні.
За результатами розгляду вказаних законопроектів ВРП прийняла 28 консультативних висновків. У більшості з них Вища рада правосуддя висловлювала застереження стосовно законопроектів, в яких містилися пропозиції, що не відповідають нормам Конституції України, міжнародним стандартам та посягали на незалежність судової влади. Значна частина застережень Вищої ради правосуддя та органів системи правосуддя не була належним чином врахована під час опрацювання законопроектів.
Водночас законодавство не містить імперативної норми стосовно обов’язкового надсилання Вищій раді правосуддя законопроектів суб’єктами законодавчої ініціативи чи апаратом Верховної Ради України для отримання відповідного консультативного висновку, що ускладнює здійснення повноважень Вищою радою правосуддя в частині забезпечення незалежності суддів та авторитету правосуддя.