Connect with us

Законодавство

Суди чекає кадровий колапс без швидкого відновлення роботи ВККС

Президент України вніс на розгляд парламенту та визначив як невідкладний проект Закону «Про внесення змін до Закону України “Про судоустрій і статус суддів” та деяких законів України щодо діяльності Верховного Суду та органів суддівського врядування» № 3711.

Законопроектом, серед іншого, врегульовується питання здійснення правосуддя суддями Верховного Суду України.

«Верховний Суд чекає на це поповнення, адже в залишку у ВС на сьогодні перебуває ще близько 50 тисяч справ», – наголосила Голова Верховного Суду Валентина Данішевська. – «Верховний Суд в цілому підтримує передбачені законопроектом зміни, направлені насамперед на розблокування роботи Вищої кваліфікаційної комісії суддів».

Сьогодні судова система потерпає від серйозного кадрового голоду – тільки за останні три місяці з неї пішло 96 суддів. За даними Вищої ради правосуддя станом на 19 червня 2020 р. кількість повноважних суддів від визначеної кількості становила: в апеляційних загальних судах – 61 %; у місцевих загальних судах – 60 %; в апеляційних адміністративних судах – 73 %; в окружних адміністративних судах – 74 %; в апеляційних господарських судах – 73 %; у місцевих господарських судах – 73 %. Тобто з 7030 суддів діючих місцевих і апеляційних судів фактично призначено на посади 4881 суддю, а повноваження мають 4454 судді, що становить усього 63,5 % від загальної потреби.

Таким чином, без швидкого відновлення роботи ВККС систему чекає кадровий колапс, а гарантії щодо розгляду судових справ у розумні строки не зможуть бути виконані через відсутність суддів у судах.

«Брак суддів у судах першої та другої інстанцій досягнув уже критичних показників. І, на жаль, ситуація кожного тижня погіршується. Тож для подолання кадрового голоду в судовій системі бажано, щоб законопроект № 3711 був прийнятий якомога швидше», – підсумувала Валентина Данішевська.

Законодавство

ВРП – проти встановлення антикорупційних обов’язків суддів Законом «Про запобігання корупції»

На офіційному веб-сайті Вищої ради правосуддя оприлюднено текст рішення ВРП № 2013/0/15-20 про надання консультативного висновку щодо проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» у зв’язку з прийняттям Закону України «Про запобігання корупції» від 7 травня 2020 р. № 3448.

Законопроектом пропонується вилучити із Закону України «Про судоустрій і статус суддів» антикорупційні норми та замінити їх відсилкою до Закону України «Про запобігання корупції».

У висновку Вищої ради правосуддя зазначається, що зазначені зміни суперечать приписам ст. 4 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», згідно з якою судоустрій і статус суддів в Україні визначаються Конституцією України та Законом України «Про судоустрій і статус суддів».

Дія Закону України «Про запобігання корупції» поширюється на широке коло суб’єктів, а не лише на суддів. У разі наявності в Законі України «Про судоустрій і статус суддів» відсильної норми до Закону «Про запобігання корупції» статус суддів частково регулюватиметься не тільки Конституцією України та цим Законом, а й Законом України «Про запобігання корупції». Зокрема, в ньому визначатимуться окремі обов’язки суддів. Запропоновані зміни призведуть до порушення консолідації прав та обов’язків судді, які наразі закріплені у спеціальному законі.

На думку ВРП, також недоцільно вносити зміни до ст. 95 Закону «Про судоустрій і статус суддів», які передбачають проведення спеціальної перевірки стосовно кандидатів на посаду члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України за їхньою письмовою згодою, оскільки п. 12 ч. 4 ст. 95 Закону «Про судоустрій і статус суддів» передбачено, що особа, яка має намір бути призначеною членом Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, разом із відповідною заявою подає згоду на проведення спеціальної перевірки відповідно до закону.

Вища рада правосуддя вважає, що законопроект № 3448 підлягає доопрацюванню.

Ознайомитися з повним текстом рішення ВРП № 2013/0/15-20 можна за посиланням.

Читати далі

Законодавство

Запрацювала Єдина державна електронна система у сфері будівництва

Набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту щодо запровадження першої черги Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва» від 1 липня 2020 р. № 559.

Уряд погодився з пропозицією Міністерства цифрової трансформації та Міністерства розвитку громад та територій стосовно реалізації у період з 6 липня по 30 листопада 2020 р. експериментального проекту щодо запровадження першої черги Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва.

Експериментальним проектом передбачено створення та внесення відомостей до Реєстру будівельної діяльності першої черги Єдиної державної електронної системи в сфері будівництва.

Зокрема, внесення відомостей про документи, які дають право на виконання підготовчих/будівельних робіт, засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, про містобудівні умови та обмеження, будівельні паспорти, про осіб, які отримали кваліфікаційний сертифікат, про проектну документацію, звіти про результати експертизи проектної документації на будівництво об’єктів тощо.

На постійній основі Електронна система має запрацювати з 1 грудня 2020 р.

Вона виконуватиме функції таких електронних інформаційних ресурсів, як реєстри дозвільних документів, електронний кабінет, реєстр містобудівних умов та обмежень, реєстр атестованих осіб тощо.

Читати далі

Законодавство

Профспілки проти обмеження повноважень інспекторів праці

На засіданні урядового комітету з питань національної безпеки і оборони, реінтеграції тимчасово окупованих територій та соціальної політики розглянуто підготовлений Мінекономрозвитку проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України», яким зокрема, вносяться зміни до Порядку здійснення державного контролю за доодержанням законодавства про працю, затвердженого постановою КМУ від 21 серпня 2019 р. № 823.

Проектом, зокрема, передбачено виключення з підстав для здійснення інспекційних відвідувань інформації Держстату щодо наявності заборгованості з виплати заробітної плати, який відповідно до ст. 22 Закону України «Про державну статистику» має таку інформацію.

Також передбачено обмежити проведення інспекторами праці Держпраці та її територіальних органів інспекційних відвідувань лише питаннями виявлення неоформлених трудових відносин.

Федерація профспілок України вважає, що прийняття змін до постанови КМУ від 21.08.2019 р. № 823 в запропонованій Мінекономрозвитку редакції буде порушенням ч. 1 ст. 3 Конвенції МОП № 81, згідно з якою, інспектори зобов’язані забезпечити застосування правових норм щодо умов праці та охорони працівників під час їхньої роботи, як наприклад, норм щодо тривалості робочого дня, заробітної плати, безпеки праці, охорони здоров’я і добробуту, використання праці дітей і підлітків та з інших подібних питань.

Україна потрапляла два роки поспіль ( 2017 р., 2018 р.) до звіту Комітету Конференції із застосування стандартів МОП щодо невиконання Конвенцій № 81 та № 129 внаслідок обмежень інспекції праці на проведення перевірок.

Читати далі

В тренді