В Україні
Ринок газу в Україні. Чергове відтермінування. Можливо, не останнє
Наприкінці березня сталося те, що мало статися: уряд своєю постановою відклав як мінімум на два місяці початок запровадження повноцінного ринку газу шляхом вирівнювання вартості плати за нього для всіх категорій споживачів, як населення, так і промисловості: до 1 червня подовжена дія відомої постанови Кабінету Міністрів України No 187 від 22.03.2017 р. про покладення на державні корпорації спеціальних обов’язків щодо постачання блакитного палива пільговикам. Проте мало віриться, що й після вказаної дати крига скресне: навіть якщо можновладці нічого не придумають на заміну, в них знайдеться досить інструментів, аби законсервувати той порядок, за якого в сорокамільйонній країні 13 мільйонів домогосподарств одержують від держави хабар у вигляді штучно занижених цін на газ, прощаючи за це корупцію трьохсоттисячного корпусу державних чиновників.
Останній бастіон соціалізму як годівничка для олігархів
Пільговий газ для населення, напевне, залишився останнім бастіоном соціалізму в Україні, тільки тепер він живить не комуністичну ідею, а статки олігархів, чиї підприємства важкої індустрії витримують конкурентну боротьбу на світовому ринку виключно за рахунок дешевих енергоносіїв. Усі, начебто, й розуміють, що значна частина палива лише на папері скеровується в житлові квартали, а насправді йде у промислові зони, зокрема, нове керівництво Нафтогазу торочить цю істину вже не один рік, а от довести нічого не може. Пояснити це доволі легко: справа в тому, що контроль держави в особі Публічного акціонерного товариства «Укртрансгаз» закінчується там, де закінчуються магістральні трубопроводи й починаються газорозподільні мережі, котрими керують уже приватні товариства — так звані облгази і міськгази. Саме їм, відповідно до положень Постанови КМУ No 187, НАК «Нафтогаз України» зобов’язаний за фіксованою ціною, по 5,9 гривень за кубометр, продавати газ, який вони потім, також за пільговою ціною, зобов’язані продавати пільговим споживачам. Це при тому, що ринкова ціна на нього для промисловості, за даними біржових аукціонів, десь у півтора раза вища. Зрозуміло, що треба бути дуже ледачим, аби не скористатися такою різницею цін для цікавих маніпуляцій.
Якщо вірити офіційній статистиці, то в минулому році Україна спожила 31,9 млрд м3 природного газу, більша половина якого — 16,8 млрд м3 — була продана за зниженою ціною для постачання газу безпосередньо населенню та котельням, які забезпечують опалення й подачу гарячої води до житлових будинків, дитячих садків, лікарень та інших об’єктів, які охоплюються загальною назвою «бюджетні установи». І от за цими контрагентами, що отримують газ від Нафтогазу на пільгових умовах, станом на 28 березня «висів» борг у сумі 62 мільярди гривень. Про те, з якими потугами державним корпораціям доводиться вибивати ці борги, свідчать дані судової практики. На підтвердження наведемо низку судових рішень, ухвалених лише в першому кварталі поточного року.
Так, Нафтогаз у 2016 році звернувся до Господарського суду Харківської області з позовом до Публічного акціонерного товариства «Харківгаз» простягнення 14 млн грн заборгованості за поставлений газ. Слід зазначити, що відповідач, згідно положень постанови No 187, занесений до переліку постачальників природного газу побутовим споживачам, на якого покладені спеціальні обов’язки, і це означає, що відмовитися від такого клієнта Нафтогаз не має права, бо зобов’язаний продавати йому газ за пільговою ціною незалежно від того, хоче він цього, чи не хоче, платить він за нього, чи не платить, і якщо не платить, то іншого способу одержати за товар гроші, окрім як іти до суду в нього немає. Але вказаний суд у задоволенні позову відмовив, й лише в Харківському апеляційному господарському суді Нафтогазу частково вдалося добитися правди: своєю ухвалою від 6 березня той постановив стягнути з «Харківгазу» на користь позивача 3 мільйони гривень.
Дещо інакше розвивалися події в судовій тяжбі між публічними акціонерними товариствами «Укртрансгаз» і «Дніпрогаз», перше з яких належить державі й займається транспортуванням
природного газу магістральними трубопроводами, а друге — розподіляє доставлений ним газ по території Дніпропетровської області. Між ними свого часу було укладено договір купівлі-продажу послуг транспортування, але стосунки між партнерами розвивалися так невдало, що
Укртрансгаз звернувся до Господарського суду Дніпропетровської області із позовом про стягнення з «Дніпрогазу» 24 млн грн заборгованості за надані послуги. Цей суд задовольнив позовні вимоги повністю, однак суд апеляційної інстанції зрізав до 15 мільйонів суму, яку належало сплатити позивачу, а Верховний Суд своєю ухвалою від 14 лютого переполовинив ще й те: рішення в частині стягнення семи мільйонів залишив без змін, а от у частині решти восьми мільйонів скасував і направив справу на новий розгляд.
Утім, це ті справи, які для державних корпорацій закінчилися порівняно щасливо. А от позов Укртрансгазу до Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Луганськгаз» про стягнення 33 мільйонів гривень боргу за аналогічні послуги був задоволений частково й на дуже смішну суму — аж 253 тисяч грн — таке рішення ухвалив 31 січня Господарський суд Луганської області. Ще в одній подібній справі Укртрансгаз взагалі отримав нуль — рішенням Господарського суду Миколаївської області від 30 січня було повністю відмовлено в задоволені його позову до Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Миколаївгаз» про стягнення 144 млн грн. І немає жодної гарантії, що ці рішення місцевих господарських судів будуть переглянуті зі сприятливим для Укртрансгазу результатом у судах вищих інстанцій. Так, 13 березня різні судді Верховного Суду постановили дві ухвали, якими повністю відмовили цьому державному концерну в задоволенні двох позовів: один до ПАТ «Чернівцігаз» на 99 млн грн, другий до ПАТ «Волиньгаз» на 84 млн грн.
Прокляття спільних протокольних рішень
В усіх перелічених судових рішеннях червоною ниткою проходить словосполучення «спільні протокольні рішення». Аби зрозуміти, що це таке, нам слід зазирнути в ще один нормативно-правовий акт, який називається Порядок перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій. Він затверджений більш старішою постановою КМУ — від 11 січня 2005 року і регламентує виконання окремих положень Закону України «Про житлово-комунальні послуги», спрямованих на захист вразливих (чи, нібито, вразливих) верств населення. Якщо в останніх немає грошей на оплату газу й вони не платять за нього облгазам, в яких, відповідно, не вистачає грошей розраховуватися з Нафтогазом і Укртрансгазом, в ситуацію втручається держава, яка обіцяє заткнути дірку бюджетними субсидіями. Для цього збираються разом представники газорозподільної, газопостачальної, газотранспортувальної організацій, департаменту фінансів місцевої облдержадміністрації і регіонального управління Державної казначейської служби, які приймають спільні протокольні рішення про те, що колись, по мірі надходження коштів з держбюджету, облгази одержать кошти за розподілений ними газ, після чого розрахуються з Нафтогазом і Укртрансгазом.
Причому державні корпорації формально й фактично не мають ні права, ні можливості не укладати ці рішення, а уклавши втрачають право одержати гроші за поставку й транспортування газу в судовому порядку. Бо судді їм відповідають, що раз ви, мовляв, підписали спільні протокольні рішення, значить ви погодилися на зміну порядку й строку проведення розрахунків. Тож тепер нема чого шукати правди в суді — чекайте коли держава знайде в бюджеті гроші на фінансування субсидій. Воно, звичайно, боляче дивитися, як приватні облгази купаючись у грошах, показують на рахунках нулі й при цьому кивають на затримки в одержанні державних компенсацій, але нічого не вдієш — такий закон.
Зупинити субсидійну наркоманію
У минулому році субсидії на оплату житлово-комунальних послуг (левова частка в яких пов’язана з природним газом) одержували 6,6 мільйонів домо господарств, тобто майже половина з усіх наявних у країні. Чи не надто великий відсоток соціально вразливих верств населення? Чи не є цей показник штучно завищеним. Для порівняння в країнах Європейського Союзу лише 5—8% громадян вважаються вразливими й такими, що потребують підтримки з боку урядів. Цікаво, що найбільше вразливих споживачів серед мешканців об’єднаної Європи нараховується в Румунії — аж 11%, при тому що рівень корупції в нашої південно-західної сусідки зашкалює настільки, що спричиняє масові антиурядові протести, як це було у січні— лютому 2017-го.
За підрахунками фахівців, серед учасників української субсидійної програми лише 13% дійсно були бідними, а решту складали громадяни з доходами, вищими за межу бідності. Тому можна впевнено говорити, що діючий сьогодні механізм субсидій для населення є неефективним і потребує удосконалення. Існуюча система їх надання призводить до збільшення частки тінізації заробітної плати: вже є непоодинокими випадки, коли працівники звертаються з проханнями до роботодавців, щоб їм виплачували повністю або частково заробітну плату в «конверті», аби на папері виглядати бідними й отримувати за це державну допомогу. У свою чергу уряд часто не оплачує субсидії, перекладаючи фінансовий тягар на Нафтогаз і Укртрансгаз: завдяки створенню боргів у цих компаніях Кабмін закриває таким чином бюджетні дірки. Вже стало традицією, що борги держави за субсидіями переходять із року в рік — у минулому році, наприклад, планувалося потратити на них 70 мільярдів гривень, а реально було профінансовано на третину менше, внаслідок чого більше двадцяти мільярдів перейшли в борг поточного року. Отже виходить, що маніпуляції одних компенсуються махінаціями інших, а взагалі, як писав Гоголь, шахрай на шахраєві їздить і шахраєм поганяє.
Виходячи з цих обставин, можна сміливо припускати, що заплановане на 1 червня припинення дії положення про покладення спеціальних обов’язків й, відповідно, підвищення цін на газ для населення саме по собі не призведе до запровадження повноцінного ринку газу й ліквідації корупційних схем на цій ниві. Швидше за все збільшиться кількість, нібито, бідних й, нібито, вразливих верств населення, яким, нібито, нараховуватиметься субсидія, але весь тягар знову впаде на державні компанії Нафтогаз, Укртрансгаз і Укргазвидобування. Якщо докорінно не змінити систему розрахунків за паливо, все залишиться по-старому, тобто по-дурному, і олігархи свого не втратять. А от для того, щоб докорінно поміняти систему, необхідна політична воля. Причому не лише з боку можновладців, а й із боку тих мільйонів українців, яким вигідно зараховувати себе до числа бідних і вразливих верств населення.
Джерело: Юридичний вісник України
You must be logged in to post a comment Login