Законодавство
Нова програма державної підтримки авіабудівних підприємств
Набрав чинності Указ Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 4 червня 2021 року «Щодо розвитку авіабудівної галузі України» від 24 червня 2021 р. № 268/2021.
Ним уведено в дію вказане рішення Ради національної безпеки і оборони, яким Кабінету Міністрів України доручено:
1) актуалізувати у місячний строк план заходів щодо реалізації Стратегії відродження вітчизняного авіабудування на період до 2030 року, затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10 травня 2018 року № 429-р, з метою забезпечення:
- розвитку виробничого, конструкторського, науково-дослідного і кадрового потенціалу, створення виробництва конкурентоспроможної авіаційної техніки, зокрема шляхом укладення угод про стратегічне співробітництво з іноземними партнерами у сфері авіабудування та вжиття інших заходів із просування продукції вітчизняної авіабудівної галузі на зовнішніх ринках;
- удосконалення організаційної структури управління авіабудівною галуззю;
- вжиття заходів з імпортозаміщення в літакобудівній та вертольотобудівній галузях;
2) затвердити у місячний строк:
- Державну цільову науково-технічну програму розвитку авіаційної промисловості на 2021 – 2030 роки;
- план антикризових заходів щодо фінансового оздоровлення та відновлення ефективної роботи Харківського державного авіаційного виробничого підприємства, в якому передбачити, зокрема, розширення взаємодії держави і бізнесу та створення умов для державно-приватного партнерства під час розв’язання питань функціонування підприємства;
3) опрацювати у місячний строк питання:
- можливості реалізації довгострокових масштабних проектів, що можуть стати поштовхом для розвитку авіабудівної галузі України, таких як «Повітряний старт» та «Національний авіаперевізник»;
- реалізації механізмів стимулювання експлуатантів літаків типу «Ан» (лізинг, компенсація ставки Національного банку України за кредитами, застосування податкових пільг, зокрема, в частині звільнення від оподаткування податком на додану вартість);
4) забезпечити підготовку у місячний строк проектів актів законодавства щодо підтримки авіабудівної галузі, зокрема, спрямованих на:
- підвищення інвестиційної привабливості підприємств авіабудівної галузі;
- упровадження фінансових інструментів державної підтримки авіабудівних підприємств;
- здешевлення витрат на оновлення авіаційної техніки вітчизняних авіакомпаній за лізинговими операціями;
- забезпечення державної підтримки експорту продукції вітчизняного авіабудування;
5) прискорити впровадження моделі корпоративного управління шляхом акціонування державних підприємств авіабудівної галузі України.
Міністерство оборони України має опрацювати питання включення до Державної цільової оборонної програми розвитку озброєння та військової техніки завдань з оновлення парку літаків і вертольотів Міністерства оборони України, у тому числі бойових літаків, вертольотів, багатоцільових безпілотних авіаційних комплексів, військово-транспортних літаків Ан-74 та Ан-178.
Також Міністерству закордонних справ України разом із Міністерством з питань стратегічних галузей промисловості України доручено:
- забезпечити сприяння просуванню продукції вітчизняної авіабудівної галузі на зовнішні ринки, а також пошук потенційних партнерів з метою інтеграції України у світову авіаційну промисловість;
- вжити у 2021 році в установленому порядку заходів щодо укладення угод про стратегічне співробітництво з іноземними партнерами у сфері авіабудування, забезпечити подальше супроводження розвитку міжнародного співробітництва за визначеними програмами з дотриманням національних інтересів.
Окрім цього, Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості України разом із Національною академією наук України має вжити заходів щодо:
- імпортозаміщення авіаційної продукції, у тому числі підшипників спеціального призначення, електронних компонентів;
- утворення національних структур сертифікації, випробувань, експертних структур з виявлення контрафактної продукції та визначення відповідності і взаємозамінності комплектувальних виробів та матеріалів критичного імпорту, прийняття рішення стосовно включення відповідних завдань до проекту Державної цільової науково-технічної програми розвитку авіаційної промисловості на 2021 – 2030 роки.