Законодавство
Процедура погашення податкового боргу може змінитися
Державна податкова служба працює над удосконаленням процедури погашення податкового боргу, що унеможливить застосування порушниками прогалин чинного законодавства в частині відсутності норми щодо розповсюдження права податкової застави на період адміністративного та/або судового оскарження.
Читайте також: Обмеження виїзду за кордон керівника підприємства за наявності податкового боргу не покращить шанси погасити борг
Так, наприклад, ГУ ДПС у Київській області за результатами перевірки ТДВ «Узинський цукровий завод» встановлено порушення в частині виробництва спирту та його зберігання без ліцензії, унаслідок чого складено акт і прийнято податкові рішення на загальну суму грошового зобов’язання понад 172,5 млн гривень. У результаті оскарження платником у судовому порядку податкових повідомлень-рішень постановою Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду задоволено касаційну скаргу ГУ ДПС у Київській області. Рішення судів попередніх інстанцій скасовано та ухвалено нове судове рішення, яким у задоволенні позовних вимог ТДВ «Узинський цукровий завод» про скасування податкових повідомлень-рішень відмовлено.
З урахуванням положень п. 57.3 ст. 57 Податкового кодексу протягом 10 робочих днів з моменту проголошення Верховним Судом рішення платник має право сплатити суму визначеного грошового зобов’язання в добровільному порядку. В іншому випадку таке зобов’язання набуде статусу податкового боргу, а його стягнення здійснюватиметься у порядку, визначеному ПКУ.
Читайте також: Законопроект № 5600. Міфи і правда про нові правила адміністрування податкового боргу
Однак, для уникнення відповідальності за несплату узгоджених сум грошового зобов’язання, у т. ч. за рахунок свого майна, користуючись положенням ПКУ та прогалинами чинного законодавства в частині відсутності норми щодо розповсюдження права податкової застави на період адміністративного та/ або судового оскарження, одночасно з винесенням Верховним Судом рішення по суті справи, платником в особі засновника здійснено передачу права власності на нерухоме майно на інше підприємство, де він також є засновником. Для врегулювання зазначеного питання Державна податкова служба запропонувала внести певні законодавчі зміни, якими, зокрема, запровадити:
- застосування податкової застави до платників податків на суму таких донарахувань за результатами контрольно-перевірочної роботи в разі, якщо платник податків оскаржує їх в адміністративному та/або судовому порядку;
- податкова застава не знімається на весь період оскарження;
- у разі підтвердження правомірності прийнятих органами ДПС рішень заставне майно використовується як джерело погашення таких донарахованих сум у разі їх несплати платником добровільно, в порядку ст. 57 ПКУ;
- у разі прийняття рішень на користь платника податків така податкова застава знімається;
- протягом оскарження податкових повідомлень-рішень заставне майно не вилучається органами ДПС, а залишається у власності платника податків.
Проект Закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» (реєстр. № 5600 від 02.06.2021 р., прийнятий Верховною Радою 01.07.2021 р. у першому читанні) в частині удосконалення процедури погашення податкового боргу платника податків передбачає забезпечення податковою заставою донарахованих за результатами контрольно-перевірочної роботи сум грошових зобов’язань.
Що стосується підприємства-боржника — ТДВ «Узинський цукровий завод», то наразі контролюючий орган готує матеріали для звернення до суду з позовом про визнання укладених підприємством договорів недійсними та скасування записів про державну реєстрацію, а також звернення до правоохоронних органів для надання оцінки діям посадових осіб підприємства-боржника в межах положень Кримінального кодексу.
Надія ГРИШАНОВА,
провідний юрист-аналітик
Джерело: Юридичний вісник України