Законодавство
Операційний аудит держпідприємств – за рішенням КМУ або за дорученням Прем’єр-міністра
Набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України «Про окремі заходи щодо забезпечення державного фінансового контролю» від 27 вересня 2022 р. № 1119, якою визначено механізм проведення Держаудитслужбою, її міжрегіональними територіальними органами державного фінансового аудиту окремих господарських операцій, що здійснюються суб’єктами господарювання державного сектору економіки.
Суб’єкти господарювання державного сектору економіки, щодо яких проводиться операційний аудит, та строки його проведення визначаються за рішенням Кабінету Міністрів України або за дорученням Прем’єр-міністра України.
Основним завданням операційного аудиту є сприяння запобіганню незаконному, неефективному та нецільовому використанню державних коштів та/або майна, інших активів держави, здійснення контролю за цільовим використанням і своєчасним поверненням кредитів (позик), залучених під державні гарантії, суб’єктами господарювання державного сектору економіки.
Операційний аудит включає:
1) проведення моніторингу господарських операцій, що здійснюються суб’єктами господарювання, вартість яких дорівнює або перевищує 100 тис. гривень, крім господарських операцій, пов’язаних з цільовим використанням і своєчасним поверненням кредитів (позик), залучених під державні гарантії, які підлягають моніторингу суцільним порядком.
Моніторингу також підлягають документи суб’єктів господарювання, а саме: чинні договори, проекти договорів з додатками до них щодо закупівлі та продажу товарів, робіт і послуг, платіжні інструкції до їх підписання керівником суб’єкта господарювання за зобов’язаннями поточного та попередніх періодів, вартість яких дорівнює або перевищує 100 тис. гривень, крім документів щодо операцій, пов’язаних з цільовим використанням і своєчасним поверненням кредитів (позик), залучених під державні гарантії, які підлягають моніторингу суцільним порядком.
Під час проведення моніторингу господарських операцій суб’єктів господарювання на письмовий запит державного аудитора протягом одного робочого дня подається інформація про стан запасів, статистику виробництва або надання послуг, організаційну структуру суб’єкта господарювання, інша інформація для прийняття рішень щодо наявності ознак ризиковості господарських операцій, що здійснюються суб’єктами господарювання.
Чинні договори, проекти договорів та додатки до них, зокрема рахунки, платіжні інструкції, надаються для проведення моніторингу державному аудиторові в паперовій чи електронній формі за три робочих дні до їх підписання керівником суб’єкта господарювання.
Господарські операції, платіжні інструкції та інші документи, що підлягають моніторингу, зазначені у додатках 1 і 2.
Під час проведення моніторингу державний аудитор ставить відмітку з підписом про те, що він ознайомлений з поданими документами, та протягом трьох робочих днів приймає рішення щодо наявності ознак ризиковості.
У разі виявлення ознак, що можуть свідчити про нецільове та неефективне використання активів, відхилення від установленого законодавством та/або актами і рішеннями органу управління порядку використання державних коштів та/або майна, державний аудитор зазначає на платіжній інструкції та/або інших документах, що підлягають моніторингу, про наявність ознак ризиковості та одним із способів, визначених у п. 9 цього Порядку, повідомляє керівнику суб’єкта господарювання про те, що господарська операція є ризиковою операцією;
Читайте також: Споживачів можуть нарешті звільнити від судового збору
2) розроблення програми проведення операційного аудиту, яка затверджується керівником органу Держаудитслужби та надається для ознайомлення керівникові суб’єкта господарювання;
3) проведення перевірки ризикових операцій щодо законності та ефективності використання коштів та/або майна, інших активів, дотримання принципів корпоративного управління, правильності ведення, достовірності бухгалтерського обліку та фінансової звітності;
4) підготовку для подання керівникові суб’єкта господарювання, органу управління та у разі потреби Фонду державного майна пропозицій щодо ефективного використання коштів та/або майна, усунення недоліків і порушень, виявлених за результатами моніторингу господарських операцій та/або перевірки, пропозицій до проекту плану операційної реструктуризації суб’єкта господарювання та проекту плану погашення боргів за кредитами (позиками) для забезпечення виконання боргових зобов’язань, за якими надано державні гарантії;
5) оцінку стану усунення керівником суб’єкта господарювання недоліків і порушень, виявлених за результатами моніторингу господарських операцій та/або перевірки;
6) оцінку стану врахування пропозицій, поданих керівникові суб’єкта господарювання протягом звітного року за результатами моніторингу господарських операцій та/або перевірки;
7) розроблення проекту аудиторського звіту, що містить відповідні висновки і пропозиції;
8) обговорення проекту аудиторського звіту з керівником суб’єкта господарювання;
9) підписання аудиторського звіту та подання його керівникові суб’єкта господарювання.
Читайте також: Дію положень колективних угод і договорів можна буде зупиняти
Для проведення операційного аудиту для державного аудитора оформляється направлення за встановленим Мінфіном зразком в паперовій чи електронній формі. Направлення в паперовій формі підписується керівником відповідного органу Держаудитслужби і скріплюється печаткою такого органу. Направлення в електронній формі підписується шляхом накладення кваліфікованого електронного підпису та електронної печатки установи.
Направлення надається керівникові суб’єкта господарювання в день виходу державного аудитора для проведення операційного аудиту одним із таких способів:
1) у формі паперового документа – особисто;
2) у формі електронного документа – через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.
Державний фінансовий аудит діяльності суб’єкта господарювання за період, протягом якого проводився державний фінансовий аудит окремих господарських операцій, що здійснюються суб’єктами господарювання державного сектору економіки, та за результатами якого складено аудиторський звіт, не проводиться за ініціативою органу державного фінансового контролю.