Юридична практика
Як працює онлайн–декларування місця проживання
Станом на березень 2023 року в Україні було зареєстровано понад п`ять мільйонів внутрішньо переміщених осіб (ВПО). А за неофіційними даними їхнє число перевищує сім мільйонів; 60% ВПО – жінки, дітей серед внутрішньо переміщених осіб 25%.
Окрім стресу та адаптації до нового місця проживання, жінки з дітьми стикаються з труднощами оформлення низки державних послуг – від реєстрації дитини в дитсадок чи школу до отримання соціальних виплат як ВПО. В Україні такі послуги вимагають витягу про місце проживання. Загалом із двох тисяч державних послуг близько семиста передбачають надання громадянином такого документу. На вирішення цієї проблеми Міністерство цифрової трансформації за підтримки швейцарсько-української Програми EGAP Фонду Східна Європа запускає послугу декларування місця проживання онлайн. Для цього з нуля створено нову екосистему – електронну базу даних, яка містить відомості про місце проживання всіх громадян України. Відтепер жінка ВПО може задекларувати нове місце проживання, перебуваючи вдома з немовлям або поспішаючи на роботу в маршрутці. Для цього достатньо заповнити два поля в застосунку «Дія» на смартфоні – вказати свій телефон та електронну пошту. Зробити витяг про місце проживання також можна через портал, заповнивши на чотири поля більше (там треба дані власника нерухомості). Це все, що вимагається від людини. Інше за неї робить система.
Читайте також: Деякі категорії внутрішньо переміщених осіб не платитимуть за тимчасове житло
Нова послуга полегшує життя не лише ВПО, адже близько мільйона українців змінюють місце проживання щороку. Витяг про місце проживання допомагає в різноманітних життєвих ситуаціях – купити авто, отримати посвідчення водія, направлення до національних медичних центрів. Розповідаємо, як працює онлайн декларування місця проживання і як нові зміни захищають права власників нерухомості.
Як працює декларування місця проживання онлайн
Тепер послуга з онлайн-декларування місця проживання є комплексною: відразу можна змінити місце проживання матері та дитини. Не треба подавати окремі заяви. У межах одного процесу можливо змінити місце проживання себе та шести дітей. Це актуально зараз, коли жінки з дітьми вимушені виїжджати в інші області через війну.
Чи можуть цією послугою скористатися чоловіки? Для чоловіків непризовного віку сервіс також доступний. Однак особи від 17 й до 59-ти років не мають можливості змінювати місце проживання онлайн. Справа в тому, що Міноборони не може відкрити реєстр військовозобовʼязаних у звʼязку з безпекою даних в умовах війни.
До 24 лютого 2022 року система працювала наступним чином. За даними, які людина внесла через портал «Дія», Мінцифри зверталося до реєстру військовозобовʼязаних. Якщо громадянин був у такому реєстрі, його номер додавали до заяви на «прописку». Коли реєстратор в громаді реєстрував чоловіка за місцем проживання, нова адреса поверталася до реєстру військовозобов’язаних.
Автоматизація послуги
Декларування місця проживання онлайн частково знімає з людини, яка хоче отримати соціальну послугу, тягар збору додаткової інформації про себе (як-от витягу про місце проживання). Тож українцям більше не потрібно ходити в декілька адміністративних установ та чекати по дві години в довжелезних чергах, щоб отримати один «папірець».
Читайте також: Три дні на інформування про зміну місця проживання під час мобілізації
Це стало можливим завдяки автоматизації. Автоматичні послуги не вимагають людського фактору для ухвалення рішення про надання послуги. Це означає, що заяву перевіряє не адміністративний працівник, а сама система. Якщо особа підходить під усі умови, система автоматично вносить відомості про нове місце проживання до реєстру. Під час декларування місця проживання онлайн, система сама перевіряє дані заявника і, якщо особа підходить під усі умови (повноліття, наявність паспорта), ухвалює відповідне рішення й вносить відомості в реєстр.
На практиці це працює так: заявник заходить на портал «Дія». Далі вже сама система перевіряє дані про нього та формує заяву до Державної міграційної служби. ДМС повторно перевіряє ці дані і вносить запис у відомчо-інформаційну систему Державної міграційної служби. Таким чином, людина вважається зареєстрованою і отримує свій витяг з QR-кодом.
Для чого він може знадобитися?
Якщо особа не є власником нерухомості, система запитує, в кого людина бажає зареєструватися. Тоді формується QRкод, яким можна поділитися з власником квартири, аби він підтвердив реєстрацію. Вишенька на торті – Міністерство юстиції може перекодувати назву вулиці в реєстрі, якщо вона була змінена внаслідок декомунізації. Тож реєстр осучаснюється й відповідає реаліям.
Як послуга захищає права власника нерухомості?
Декларування місця проживання посилює захист прав власника нерухомості. Для декларування проживання не у власному помешканні обов’язково потрібна згода власника. Відповідний запит надходить йому через портал «Дія». Не виходячи з дому, власник житла може отримати інформацію про зареєстрованих осіб, відредагувати їхні дані в разі помилки та «виписати» їх. Тепер «виписати» з помешкання без рішення суду можна й дитину. Тобто в разі зняття з реєстрації дорослого дитина «виписується» автоматично. Раніше це було неможливо зробити без рішення суду.
«Виписка» неможлива тільки у випадку, якщо декларування місця проживання відбулося на підставі договору найму. Тоді виписати людину з місця проживання можна після закінчення терміну оренди.
Читайте також: Для зняття особи з реєстрації власник житла подаватиме свій паспорт і військово-обліковий документ
Отже, онлайн-декларування в помешканні має місце тільки за згодою власника. Ця послуга жодним чином не надає людині можливість прописатися в чужій квартирі, усупереч міфам, які поширюють власники житла. Вона допомагає українцям прозоро й безболісно задекларувати проживання, аби отримати доступ до низки державних послуг. Тепер жодних двогодинних черг, нервів та «папірців».
Онлайн декларування місця проживання і переваги для держави
І з плюсами декларування місця проживання для людини все зрозуміло. А як щодо держави? Для неї передусім це економія ресурсу. На електронних послугах для бізнесу держава вже економить 22 мільярди гривень на рік. Заощаджуються зусилля людей, адже непотрібно вручну обробляти кожну заявку. Таким чином на послузі онлайн-реєстрації ФОП держава зберігає мінімум 8 500 гривень щодня, що дає більше двох мільйонів щорічно.
До того ж, за рахунок автоматизації послуги зростає ефективність послуги. В середньому реєстратор опрацьовує одну заяву 20 — 30 хвилин. Планується, що система буде справлятися за 1 хвилину. Таким чином, людина може обробити орієнтовно 25 таких заявок в день, автомат – до 1500 заявок щоденно. Іншою перевагою є прозорість процесу. За рахунок відсутності людського фактору повністю усувається корупція.
Тестуйте послугу декларування місця проживання онлайн у бета-режимі та допомагайте державі перетворюватися на зручний онлайн-сервіс для кожного українця!
Додамо, що дана послуга розроблена Міністерством цифрової трансформації за підтримки швейцарсько-української Програми EGAP «Фонду Східна Європа».
Джерело: Юридичний вісник України