Судова практика
Належним відповідачем у справах щодо відновлення доступу приватним виконавцям до Автоматизованої системи виконавчого провадження є Мін’юст
2 серпня 2023 р. Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду у справі № 761/13310/22 задовольнив частково касаційну скаргу позивачки, оскільки суди помилилися з мотивами відмови в задоволенні позову.
Приватний виконавець звернулася до суду з позовом до ДП «Національні інформаційні системи», третя особа – Міністерство юстиції України, в якому просила зобов’язати відновити доступ до Автоматизованої системи виконавчого провадження, стягнути з ДП «Національні інформаційні системи» збитки на суму неотриманої винагороди, з тих підстав, що відповідачем не виконуються умови договору щодо своєчасного і належного надання послуг з користування АСВП та іншими Єдиними та Державними реєстрами.
Відмовляючи в позові, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, виходив із того, що відсутні будь-які підстави для задоволення позову, оскільки законодавством чітко регламентовано порядок відновлення доступу виконавців до АСВП, який в цьому випадку не було дотримано позивачкою.
Розглянувши касаційну скаргу позивачки, Верховний Суд вказав, що пред’явлення позову до неналежного відповідача не є підставою для відмови у відкритті провадження у справі, оскільки заміна неналежного відповідача здійснюється в порядку, визначеному ЦПК України, але є самостійною підставою для відмови в задоволенні позову.
Відповідно до ч. 1 та 4 ст. 8 Закону України «Про виконавче провадження» реєстрація виконавчих документів, документів виконавчого провадження, фіксування виконавчих дій здійснюється в автоматизованій системі виконавчого провадження АСВП, порядок функціонування якої визначається Міністерством юстиції України.
У зв’язку із військовою агресією російської федерації проти України тимчасово було призупинено роботу окремих Реєстрів або можливість здійснення в них реєстраційних дій, у тому числі і доступу до АСВП.
До повноважень Міністерства юстиції України, пп. 83-23 п. 4 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 2 липня 2014 р. № 228 віднесене забезпечення функціонування автоматизованої системи виконавчого провадження.
Читайте також: Доступ приватного виконавця до АСВП припиняється після внесення відомостей до реєстру виконавців
ДП «Національні інформаційні системи» – це державне підприємство, засноване Міністерством юстиції України.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 1272, а також наказу Міністерства юстиції України «Деякі питання щодо визначення адміністратора Єдиних та Державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України» від 25 червня 2015 р. № 1059/5 ДП «Національні інформаційні системи» визначено адміністратором Єдиних та Державних реєстрів, створення та забезпечення функціонування яких належить до компетенції Міністерства юстиції України, в тому числі і АСВП.
Згідно з положень статуту ДП «Національні інформаційні системи» – предметом діяльності підприємства є технічне та технологічне створення, запровадження, експлуатація програмно-експлуатаційних комплексів Єдиних та Державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України.
Тобто ДП «Національні інформаційні системи» визначено технічним адміністратором Державного реєстру прав, що відповідає за технічне, технологічне та програмне забезпечення Реєстру, збереження та захист даних, що містяться у Реєстрі.
Отже, саме на Міністерство юстиції України, як на суб’єкта владних повноважень, покладено повноваження щодо тимчасового зупинення, створення та забезпечення функціонування АСВП, а ДП «Національні інформаційні системи» визначено адміністратором реєстрів, основною метою якого є саме технічне та технологічне забезпечення створення та супроводження програмного забезпечення ведення автоматизованих систем Єдиних та Державних реєстрів, що створюються відповідно до наказів Міністерства юстиції України.
Згідно з наказом Міністерства юстиції України № 1310/5 від 4 квітня 2022 р. «Про деякі питання доступу до автоматизованої системи виконавчого провадження та Єдиного реєстру приватних виконавців України у період воєнного стану» тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, вирішено припинити доступ до АСВП, наданий реєстраторам АСВП. Приватним виконавцям доступ до АСВП припиняється та відновлюється адміністратором АСВП на підставі письмового повідомлення Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України.
Отже, право на відновлення доступу до АСВП виникає у певного користувача системи внаслідок прийняття владного управлінського рішення Міністерства юстиції України.
З огляду на викладене належним відповідачем у справі, що переглядалася, є Міністерство юстиції України, яке створює та забезпечує функціонування АСВП, доступ до якого заблоковано позивачці. Клопотань про заміну неналежного відповідача або про залучення Міністерства юстиції України до участі у справі як співвідповідача позивачка не подавала. Як наслідок у задоволенні позовних вимог необхідно було відмовити з підстав їх пред’явлення до неналежного відповідача.
За таких обставин Верховний Суд рішення районного суду та постанову апеляційного суду змінив, виклавши їх мотивувальні частини в редакції цієї постанови.
Підготував Леонід Лазебний
З іншими правовими позиціями Верховного Суду, яких вже налічується понад 16 000, можна ознайомитися в аналітично-правовій системі LEX.