В світі
Кримінальна відповідальність за обхід санкцій ЄС
Європейський парламент більшістю голосів підтримав тематичну доповідь на підтримку пропозицій Єврокомісії до Директиви (регуляторний документ ЄС – Ред.) із визначення кримінальної відповідальності та покарання за порушення обмежувальних заходів ЄС.
Читайте також: Україна приєднується до Програми ЄС у сфері юстиції
Як повідомляється, згаданий документ підтримали 543 депутати, проти були 45, ще 27 утрималися. «Для того, аби забезпечити ефективне застосування обмежувальних заходів ЄС, необхідно, щоб країни-члени мали ефективну, пропорційну та дієву систему покарань для фізичних та юридичних осіб, які порушують ці обмежувальні заходи Європейського Союзу… Уникання секторальних економічних та фінансових заходів також мають знайти свою відповідь», – йдеться в документі.
Доповідь передбачає правове визначення випадків порушення режиму санкцій ЄС та їх обминання, включаючи дії фізичних або юридичних осіб, які, зокрема, здійснюють експорт через треті країни заборонених товарів або здійснюють трансакції, усвідомлюючи, що їх кінцевим споживачем може бути юрисдикція, яка підпадає під обмежувальні заходи Євросоюзу.
Особи, що вдаються до таких порушень, будуть притягуватися до кримінальної відповідальності та накладатимуться фінансові стягнення, відповідно до законодавства ЄС та національного законодавства країн-членів. «Доходи, отримані за рахунок порушення обмежувальних санкцій ЄС або засоби, що були використані для порушення обмежувальних заходів, мають бути об’єктом для конфіскації. Там, де згадані активи конфіскуються у зв’язку із агресивною війною росії проти України або пов’язаних із нею злочинів, без урахування відшкодування та компенсацій жертвам або громадам у ході кримінального провадження, конфісковані активи або мережевий прибуток, що походить від ліквідації таких активів, має бути призначений для зусиль із відбудови України», – йдеться в документі.
Згідно положень майбутньої директиви, Європейська комісія має розробити інструкцію стосовно інструментів такої конфіскації, щодо поводження з прибутками та власністю, що призначені для компенсацій, відшкодування та відновлення. Країни-члени мають керуватися такими інструкціями, особливо в контексті російської агресивної війни.
Читайте також: До конкурсу на посаду судді КСУ не допускатимуть громадян держави-агресора
Штрафні санкції не поширюються на товари або на грошові перекази, спрямовані для повсякденного особистого використання, зокрема на продукти харчування, предмети першої необхідності та базові послуги окремих осіб або залежних від них членів родини. Під кримінальну відповідальність також не підпадають операції та трансакції, пов’язані із наданням гуманітарної допомоги під егідою ООН або асоційованих з нею гуманітарних міжнародних організацій.
Директива, на думку депутатів, має включати мінімальні та пропорційні обсяги ув’язнення та фінансових стягнень у рамках кримінального переслідування за порушення санкцій ЄС або за їх обхід. Зокрема, за порушення, що призвели до фінансових втрат в обсязі понад 50 тис. євро, мінімальний термін ув’язнення передбачається на термін в 1 рік. За оборудки в обсязі більше 100 тис. євро – мінімальний термін ув’язнення зростає до 5 років. За ці злочини встановлюється також розмір штрафних стягнень, зокрема стягнення з фізичних або юридичних осіб за порушення санкцій ЄС із здійсненням фінансових трансакцій або інших заходів економічної допомоги з використанням ресурсів Євросоюзу на суму, що перевищує 100 тис. євро, встановлюється на рівні не менше 10 мільйонів євро. «Країни-члени вживатимуть необхідних заходів для того, аби порушення обмежувальних заходів ЄС будь-якою фізичною, юридичною персоною, установою або організацією, переслідувалися як кримінальний злочин, якщо такі дії здійснені свідомо та підпадають під ознаки, що визначені цим документом», – йдеться в доповіді.
Під дії, на які поширюється кримінальна відповідальність, підпадають, зокрема, пряме або опосередковане надання будьяких фондів або фінансових ресурсів для осіб або установ, які підпадають під санкції ЄС, дозвіл для таких осіб в’їзду на територію Європейського Союзу, включаючи його повітряний та морський простір, або транзит територією Євросоюзу чи його країн-членів. Під ознаки злочину також підпадають будь-які трансакції або державні замовлення на користь країн або установ, які прямо або опосередковано знаходяться під контролем третіх країн або установ третіх країн, проти яких застосовуються обмежувальні заходи ЄС. Злочином також визначена й торгівля товарами, послугами або технологіями, їх імпорт, експорт, продаж, купівля, передання, транзит або транспортування, якщо такі дії були заборонені обмежувальними заходами Євросоюзу.
Читайте також: Залучення міжнародної допомоги для кібербезпеки координуватиме Міжвідомча група
Додамо, що у зв’язку із повномасштабною агресією росії проти України ЄС ухвалив вже 13 пакетів індивідуальних та секторальних санкцій проти країниагресора, які, зокрема, передбачають відповідальність за спроби порушення обмежувальних заходів ЄС з боку осіб та установ, на яких поширюються санкції, а також проти осіб та установи третіх країн, які допомагають обходити такі санкції Європейського Союзу.
Підготував Микола Федоренко,
спеціально для ЮВУ
Джерело: Юридичний вісник України