Connect with us

Думка експерта

Використання технологій штучного інтелекту в аудиті

Опубліковано

Андрій Попов,
партнер та CEO Kreston Ukraine

На сьогодні штучний інтелект знаходить широке застосування в бізнесі, забезпечуючи безперервну взаємодію з клієнтами, покращуючи процеси онлайн-торгівлі та інші важливі галузі.

А в липні цього року Президент США заявив, що низка найбільших технологічних компаній, включаючи Amazon, Google, Meta і Microsoft, взяли на себе зобов’язання вжити захисних заходів у сфері штучного інтелекту, вироблених за посередництва Білого дому. За словами Джо Байдена, ці зобов’язання є важливим кроком на шляху до управління величезними можливостями та ризиками, пов’язаними з новою технологією.

Читайте також: Мін’юст автоматизує адмінпослуги

І дійсно, технології, які базуються на штучному інтелекті (далі – ШІ), відіграють усе більшу роль у всіх аспектах життя, зокрема в інформаційній сфері, обробці та аналізі великих масивів даних. Уже сьогодні ШІ знаходить широке застосування в бізнесі, забезпечуючи безперервну взаємодію з клієнтами 24/7, покращуючи процеси онлайн-торгівлі та електронної комерції, оптимізуючи функціонування банківської сфери та інші важливі галузі.

Вплив ШІ на аудиторську діяльність

Аудиторська сфера також не уникла впливу штучного інтелекту. Використання цієї технології дозволяє оптимізувати обробку великих обсягів інформації, що є ключовим аспектом аудиторської діяльності. Завдяки штучному інтелекту, аудитори можуть здійснювати більш глибокий аналіз реєстрів даних, виявляти суттєві розбіжності та ідентифікувати ризики, а також діяти швидше та ефективніше у відповідь на запити клієнтів.

Очікується, що до 2025 року 30% фінансових аудитів проводитиметься з використанням штучного інтелекту. Завдяки його інтеграції в аудиторські процеси, компанії можуть досягти більшої прозорості, об’єктивності та надійності в оцінці фінансової звітності. Штучний інтелект стає важливим інструментом для аудиторів у пошуку потенційних ризиків та невідповідностей, що допомагає забезпечувати високий стандарт професійної практики та довіру з боку клієнтів. Таким чином, поєднання знань аудиторів з можливостями штучного інтелекту виявляється високоефективним способом досягнення успіху в сфері аудиторської діяльності.

Досвід застосування ШІ

Лідери аудиторського ринку виявляють все більший інтерес до використання технологій штучного інтелекту в своїй діяльності. Наприклад, компанія Deloitte має таку розробку, як SONAR, який передбачає ймовірність того, що інформація, яка стосується ПДВ, коду товару та місцевих зборів, внесених до бази даних товарів, є правильною. Порівняння результатів відображається у відсотках, що свідчить про те, що етикетка, розроблена клієнтом, відповідає або не відповідає всім вимогам. ARGUS, що порівнює документи та вибирає найдрібніші деталі та розбіжності, аналізує відмінності, встановлює поправки до категорій відповідно до їх значущості й складає звіт про ризик. GRAPA використовується у сфері перевірок і допомагає аудитору визначити стратегію та оцінити її правильність.

У компанії EY більшість програм з використанням штучного інтелекту знаходяться на пілотній фазі. Проте компанія вже запустила програму, яка використовує комп’ютерний зір, щоб повітряні безпілотники могли контролювати інвентаризацію безпосередньо в процесі аудиту. Цей безпілотник може підраховувати, наприклад, кількість транспортних засобів на виробничому заводі, перевіряти й передавати ці дані безпосередньо в глобальну цифрову платформу аудиторської фірми.

PwC має програму штучного інтелекту GL.ai, яка була розроблена у співпраці з H2O.ai, компанією Кремнієвої долини. Це система з підтримкою штучного інтелекту, здатна аналізувати документи підготовки звітів. GL.ai вже була протестована на аудиторських базах даних Канади, Німеччини, Швеції та Великобританії. Головною перевагою GL.ai є здатність аналізувати величезну кількість даних, не обмежуючись вибіркою.

Компанія KPMG створила власний портфель інструментів штучного інтелекту під назвою KPMG Ignite. Дана система призначена для поліпшення бізнес-рішень і їх обробки на цифровій платформі. Основними особливостями KPMG Ignite є механізм, який використовує штучний інтелект для аналізу й отримання інформації з лізингових або інвестиційних угод. Іншим полем застосування штучного інтелекту компанії KPMG є продукт Call Center Analytics Engine, який використовує нейролінгвістичне програмування для розробки моделі прогнозування майбутніх подій і навіть перетворення викликів клієнтів у неструктурований текст, який потім упорядковується для визначення ключових слів, настроїв клієнтів і прогнозування майбутніх тенденцій.

Та не лише компанії «Великої четвірки» почали впроваджувати технології штучного інтелекту. Kreston також не залишається осторонь і розглядає ШІ як один з інструментів для підвищення ефективності бізнесу. Наприклад, компанія CBIZ, учасник Kreston Global, який входить до топ-10 найбільших аудиторських фірм у США, успішно використовує штучний інтелект для проведення фінансового аналізу клієнтів. За оцінками CBIZ, такий аналіз потрібно було б проводити трьом людям протягом трьох тижнів, але завдяки застосуванню штучного інтелекту він був завершений всього за півтори хвилини. Такі інновації дозволяють підвищити ефективність роботи та зменшити час, необхідний для виконання завдань, з тижнів до кількох хвилин.

Крім того, компанія CBIZ ділиться своїми досягненнями в розробці та використанні штучного інтелекту зі своїми клієнтами з метою поліпшення їх бізнес-процесів та підвищення кваліфікації співробітників, які працюють з обробкою даних. Компанія також останнім часом розпочала впровадження та використання Generative AI у комерційних продуктах, які вона використовує (включаючи рішення від Microsoft, та інші для оподаткування та аудиту).

Читайте також: Офіс «Горизонт Європа» запрацює на базі Національного фонду досліджень України

Звісно, що розробка та впровадження існуючого продукту в компанії може вимагати значних фінансових та технічних зусиль. На сьогоднішній день не всі компанії можуть собі дозволити здійснити такий проект із нуля або впровадити ШІ у всі аспекти своєї діяльності. Проте, зростання доступності та розвиток технологій у майбутньому можуть зробити використання штучного інтелекту більш поширеним.

Розуміння переваг, які принесе впровадження продукту на основі штучного інтелекту, й усвідомлення його недоліків є критично важливими для компаній.

Плюси застосування штучного інтелекту

Переваги впровадження рішень на основі штучного інтелекту в аудиті:

  • підвищена ефективність: впровадження ШІ дозволяє автоматизувати рутинні та часом затягнуті процеси, звільняючи аудиторів від монотонної роботи й дозволяючи їм зосередитись на більш складних та стратегічних завданнях;
  • точність та надійність: штучний інтелект забезпечує більш точний та об’єктивний аналіз даних, уникнення людських помилок та забезпечення більш надійних результатів аудиторських перевірок;
  • зниження витрат: автоматизація деяких процесів аудиту допомагає знизити витрати на ресурси та робочу силу, що може позитивно вплинути на бюджет компанії;
  • швидкий аналіз даних: ШІ дозволяє оперативно аналізувати великі обсяги даних, що дає змогу здійснювати більш швидкий та ефективний аудит;
  • цифровий forensic: штучний інтелект може бути використаний для проведення фінансового розслідування (forensic) у разі виявлення фінансових махінацій чи порушень.

Водночас тут є й певні ризики та застереження. Недоліки впровадження рішень на основі штучного інтелекту в аудиті:

  • складність інтеграції: впровадження нових технологій ШІ є трудомістким та вимагає значних зусиль для інтеграції з існуючими аудиторськими процесами та системами;
  • відсутність людської думки та інтуїції: штучний інтелект може пропустити деякі аспекти чи нюанси, які досвідчений аудитор міг би помітити завдяки власному досвіду та інтуїції;
  • конфіденційність та безпека даних: Використання ШІ вимагає ретельного контролю та захисту конфіденційної інформації, що може створити ризик порушення конфіденційності даних;
  • вартість та інвестиції: впровадження штучного інтелекту може потребувати значних фінансових витрат на закупівлю програмного забезпечення та навчання персоналу;
  • вплив на робочі місця: автоматизація деяких процесів може вплинути на кількість робочих місць та вимагати перекваліфікації працівників;
  • обмеження технології: на сьогоднішній день деякі аспекти аудиторської діяльності можуть бути складні для повноцінного автоматизованого виконання штучним інтелектом.

Зрозумівши переваги та недоліки впровадження штучного інтелекту в аудиторську діяльність, компанії можуть самі розробити обґрунтовану стратегію, яка покращить якість та ефективність аудиту, забезпечить надійність даних і задоволеність клієнтів. Прогрес не зупинити і, скоріш за все, найближчим часом використання технологій на базі штучного інтелекту буде все більш розповсюдженою практикою в аудиті. Для зниження ризиків, пов’язаних із цим, важливо встановлювати чіткі рамки використання нових технологій, забезпечувати адекватне навчання та підготовку аудиторів, а також проводити ретельну перевірку результатів, отриманих за допомогою штучного інтелекту.

Водночас варто пам’ятати, що успішне впровадження ШІ вимагатиме не тільки технічної компетентності, а й гнучкості та здатності адаптуватися до швидкозмінного середовища. Компанії, які збалансовано оцінюють ризики та переваги штучного інтелекту, матимуть конкурентну перевагу на ринку й будуть готові до успішної цифрової трансформації.

Джерело: Юридичний вісник України

Продовжити читання →

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.