Connect with us

Події

Критичне правове мислення: що первинне, що вторинне?

Опубліковано

Вчені стверджують, яке в людини мислення, таким і буде її життєвий успіх. Практики не погоджуються з цим, стверджуючи, що навіть ненавчена людина все одно зуміє найти свій шлях, якщо вона дотримується головного правила — вміє вчитися в життя. Загалом думки багатьох правників сходяться на тому, що мислення юриста не повинно бути другорядною ознакою особистості. Воно передує всьому, як слово, яке є джерелом світоглядного, творчого і практичного розуміння проблем, які мають вирішувати юристи на своєму професійному шляху.

Всеукраїнський турнір юних правознавців, що проходив цьогоріч на базі Рівненського обласного наукового ліцею-інтернату II—III ступенів надає багато прикладів того, як потрібно формувати критичне правове мислення, як не допустити помилок і відхилень у прив’язці учнів до творчого аналізу і яким чином стимулювати їх до об’єктивного, логічного й аргументованого правового розуміння ситуацій, що часто густо виникають у повсякденному бутті. Адже практично всі учасники, відібрані за критерієм добровільного й етапного відбору, є обдарованими на пам’ять, сильними на логічність міркувань і свідомими щодо бажань вирішувати складні питання не за рахунок інших людей. Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конкурси з навчальних предметів, конкурси-захисти науково- дослідницьких робіт, олімпіади зі спеціальних дисциплін та конкурси фахової майстерності», затвердженого наказом МОНУ, орієнтувало учасників і організаторів всіх цих змагань виявляти кращих саме за критеріями критичного мислення.

У фінальному етапі ХVІІ Всеукраїнського турніру юних правознавців взяли участь 105 учнів 9—11 класів у складі 21 команди із Волинської, Донецької, Житомирської, Одеської, Рівненської, Харківської та Херсонської областей. До проведення даних змагань юних правознавців було залучено професорсько-викладацький склад із відомих вузів, а також кращих учителів шкіл України.

Варто зазначити, що завдання цьогорічного турніру, запропоновані для обговорення, мали конкретне тематичне спрямування, а саме: проблеми європейських правових стандартів та імплементація їх в Україні; склад та межі екологічної шкоди; сутність кримінальних проступків; злочинність у сфері інформаційних технологій та ін. Окрім цього, конкурсантам були запропоновані на обговорення теми, пов’язані із порушенням прав людини у галузях конституційного, трудового та цивільного права. Учасники змагань вирішували проблемні питання щодо подолання «булінгу», «мобінгу», протидії торгівлі людьми тощо. Безперечно, що обговорення всіх цих питань зумовлено необхідністю подальшого реформування правової системи України, що загострює не тільки науковий, а й практичний інтерес до обговорюваних проблем. І підсумки ХVІІ Всеукраїнського турніру юних правознавців засвідчили, що в багатьох школах України ведеться належна й цілеспрямована навчальна та освітньо-виховна робота з обдарованими учнями. Про це свідчать високі результати школярів на фінальному етапі цих інтелектуальних змагань. Кращими на турнірі були команди з Волинської та Одеської областей. Як і в попередні роки високі результати показали збірна команда Харкова «Слобожани», збірна Харкова «Юнісеф, команда «Юстиція-116», а також збірна Луцька Волинської області «Votum Viktoria» та команда Одеського юридичного ліцею. Зуміла відстояти свою незмінну високу позицію й збірна команда Донецької області «Фортуна-Дон». Відповідаючи на запитання: що первинне, а що вторинне у справі формування критичного мислення в учнів, можна констатувати, що єдність учасників команд, їх орієнтованість на конструктивну аргументацію з виконання завдань достеменно допомогли досягти більш високого рівня критичного мислення під час змагань. Не останню роль відіграли й критерії логічної доведеності відповідей та об’єктивності у відстоюванні своєї позиції. В той же час інформаційна насиченість міркувань не корелювала з раціональною аргументацією та повагою до опонентів, що мала б проя витися під час змагань на всеукраїнському турнірі з правознавства в 2019 році. Адже як свідчить досвід, не інформація, а активна позиція людини, доводить її готовність до критичного мислення, так необхідного юристові для вирішення професійних завдань та людських життєвих проблем.

Віктор КОВАЛЬСЬКИЙ

Джерело: Юридичний вісник України

Продовжити читання →
Натисніть, щоб прокоментувати

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.