Порятунок у Польщі
Спеціальний закон не для всіх біженців з України, і поки не ясно як він працюватиме
Біженці з України з нетерпінням чекали польського спеціального закону про легалізацію їхнього перебування. Проблема в тому, що під його дію в основному потрапляють ті, хто прибув безпосередньо з Батьківщини. Наприклад, батьки дитини з українським громадянством, які не мають громадянства України, не підпадають під дію його норм. Польські чиновники запевняють, що він надає тимчасову охорона, але її межі, за словами юристів, неточні.
Читайте також: Спеціальний закон про допомогу українцям: Заборону виселення скасовано, та лише в разі короткострокової оренди
Спеціальний закон уже діє з 24 лютого цього року. Він стосується не всіх біженців з України, які прибули до Польщі у зв’язку з війною, а лише громадян України (та їхніх чоловіків/жінок, які не мають українського громадянства), які потрапили безпосередньо з території цієї країни у зв’язку з веденням бойових дій. на її території, та громадяни України, які мають Карту поляка, які разом із найближчою родиною прибули до Польщі через ці бойові дії (у цьому випадку також опосередковано).
Заява на отримання номера PESEL у зв’язку з конфліктом в Україні (PL / UKR)
Якщо такі люди захочуть залишитися в Польщі, їхнє перебування вважатиметься законним протягом 18 місяців, рахуючи з 24 лютого цього року. Так само має бути з дітьми, народженими в Польщі українками, які приїхали до Польщі безпосередньо з України. Через 9 місяців особи, перебування яких визнано законним, можуть подати заяву на отримання дозволу на тимчасове проживання терміном на 3 роки. Реєстрація розпочинається з середи – 16 березня. Спрощення легалізації – це ще не все, адже спецзакон передбачає ще й допомогу у вигляді пакетів сім’ям за програмою «500+» на дітей та соціальний пакет.
Читайте також: На українців, які подали заяву про надання статусу біженця, може поширюватися спеціальний закон
Шлях порятунку має значення
Формулювання норм закону не лише розчарувало багатьох людей, які втекли від війни до Польщі, але й викликали у деяких з них паніку. У соцмережах, групах, створених юристами, є багато запитань як легалізувати того, хто приїхав до Польщі, але не прямо з України, а обхідним шляхом.
– У вас може виникнути відчуття, що урядовці хотіли аби положення спецзакону поширювалися не на всіх. Ніби пропонувалося: ти врятувався через інші країни ЄС, легалізуй своє перебування там, – неофіційно коментує юрист. Це не лише польська проблема. Наприклад, у Німеччині теж є власний спеціальний закон, що легалізує перебування всіх, хто приїжджає з України, але… до 23 травня. Що буде потім? Невідомо.
Також є рішення Ради ЄС, згідно з яким громадянам України, а також громадянам третіх країн чи особам без громадянства, які користуються міжнародним захистом в Україні та членам їхніх сімей надається тимчасовий захист, якщо вони проживали в цій країні раніше та до 24 лютого 2022 року включно. З іншого боку, для громадян третіх країн, які проживають в Україні, які мають дозвіл на постійне проживання і які не можуть безпечно повернутися до своїх країн, держави-члени повинні застосовувати тимчасовий захист або відповідний захист відповідно до національного законодавства.
Юридичні послуги для іноземців – найважливіші нормативно-правові акти:
- Положення про візи для іноземців
- Положення про надання допомоги іноземцям
- Положення про документи, що видаються іноземцям
- Закон про іноземців
- Закон про допомогу громадянам України у зв’язку зі збройним конфліктом на території цієї держави
– Слід наголосити, що щодо Рішення Ради ЄС в його остаточній редакції порівняно з проектом значно обмежує категорії осіб, яким надається тимчасовий захист. Зовсім інша ситуація з людьми, які в’їхали через Молдову, і ситуація з тими, хто в’їхав через Угорщину чи Румунію, тобто через країни-члени ЄС. Бувають також ситуації, коли хтось є бенефіціаром рішень Ради ЄС, а не бенефіціаром спеціального закону. Приклад? Дитина громадян Нігерії, яка народилася в Україні, має український паспорт і, згідно з рішенням Ради ЄС, її батьки також повинні підлягати тимчасовому захисту, але спеціальний закон про це нічого не говорить, – каже імміграційний адвокат Юстина Врубель з Адвокатського бюро Юстини Врубель.
Читайте також: Prawo.pl співпрацює з українським порталом правових новин LexInform
Якщо не спеціальний закон, то тимчасовий захист
Управління у справах іноземців на запитання про становище біженців від війни гарантує, що іноземці, на яких не поширюється дія Закону про допомогу громадянам України у зв’язку зі збройним конфліктом на території України, підпадають під дію Директиву Ради ЄС про тимчасовий захист. При цьому там наголошують, що йдеться про осіб, які належать до категорії переміщених осіб, про яку йдеться у ст. 2 (1) і (2) Директиви.
Кого це стосується?
Відповідно до чинної редакції Директиви це:
- громадяни України, які проживали в Україні до 24 лютого 2022 року;
- особи без громадянства або громадяни третіх країн, крім України, які скористалися ним до 24 лютого 2022 року;
- міжнародного захисту або еквівалентного національного захисту в Україні;
- членів сімей цих людей.
Крім того, держави-члени застосовують цю Директиву або відповідний захист, передбачений їхнім національним законодавством, до осіб без громадянства та громадян третіх країн, крім України, які можуть довести, що вони легально проживали в Україні до 24 лютого 2022 року на підставі дійсного дозволу на постійне проживання, виданого відповідно до законодавства України, і які не можуть повернутися до своєї країни чи регіону походження на безпечних та довготривалих умовах.
– Становище громадян України, які не мають Карти поляка і з 24 лютого ц.р. вони виїхали з України та прибули до Польщі через інші країни, випливає з виконавчого Директиви Ради Європейського Союзу про наявність масового припливу переміщених осіб з України. Ці особи можуть користуватися тимчасовим захистом відповідно до Закону про надання захисту іноземцям на території Республіки Польща, за яким їхнє перебування вважається законним протягом 12 місяців і в цьому питанні немає ніяких двозначностей, – запевняє прес-секретар Управління у справах іноземців Якуб Дудзяк. І додає, що це працює і для громадян України, які не мають біометричних паспортів. – Підтвердження особи та громадянства можливо за допомогою інших документів, – каже він.
Який буде результат уведення нових правил?
Тимчасова охорона регулюється ст. 106 Закону про надання захисту іноземцям на території Республіки Польща. Згідно з ним, він надається іноземцям, які масово приїжджають до Республіки Польща, що покинули країну походження або певну географічну територію через іноземне вторгнення, війну, громадянську війну, етнічні конфлікти або грубі порушення прав людини. Він надається до тих пір, доки іноземці не зможуть повернутися на попереднє місце проживання, але не довше ніж на рік. А продовжити його можна на 6 місяців, але не більше ніж два рази.
З іншого боку, відповідно до ст. 107, тимчасовий захист надається на підставі та в межах, зазначених у рішенні Ради Європейського Союзу, на строк зазначений у такому рішенні.
Уразливість і незрозумілі правила
Незважаючи на це, у юристів є сумніви і вони рекомендують інші рішення тим, хто знайшов притулок у Польщі і на кого не поширюється спеціальний закон.
Як зазначає адвокатка Врубель, найбільші проблеми пов’язані із становищем людей, на які поширюється рішення Ради, а не спеціальний закон. — Тут є лазівка. Оскільки рішення має пряму дію, вони автоматично підлягають тимчасовому захисту і повинні мати право на всі пільги, передбачені Директивою про тимчасовий захист, які мають реалізовуватися згідно з національним законодавством, але поки що про це ніхто нічого не говорить, – вказує вона.
Читайте також: Координаційний центр юрисконсультів допоможе громадянам України
Ці питання, в свою чергу, регулюється ст. 112 Закону про надання захисту іноземцям на території Республіки Польща. Відповідно до нього особі, яка користується тимчасовим захистом, і якій видано посвідчення (візу, реєстрацію та посвідку на тимчасове проживання), керівник Управління у справах іноземців надає за їх бажанням медичну допомогу та допомогу у вигляді проживання та харчування. А коли такої можливості немає, надається грошова допомога. Медична та соціальна допомога надається, по можливості, на строк не менше 2 місяців, але не довше строку дії довідки.
– Про громадян України, які в’їхали в Польщу з іншої країни, у спецзаконі в принципі не йдеться – виняток становлять власники Карти поляка та найближчі члени їх родин. З іншого боку, у рішенні Ради ЄС йдеться про тимчасовий захист, який поширюватиметься на всіх громадян України, які в’їхали до ЄС. Наразі польська влада мовчить про те, що робити з людьми, на яких має поширюватися тимчасовий захист, але які не включені в закон про цей захист. Тимчасовий захист має працювати автоматично, заявки подавати не потрібно – цей механізм тимчасового захисту був розроблений таким чином, щоб максимально розвантажити адміністрацію у разі раптового збільшення населення, з яким ми маємо справу на момент. Але наш спеціальний закон громадян України, які потрапили до Польщі, наприклад через Угорщину, не охоплює, – наголошує Врубель.
Юристка Малгожата Язьвінська, член правління Асоціації правової допомоги, також розповідає про практичні проблеми. – Ці особи, громадяни України, які не прибули до Польщі безпосередньо зі своєї батьківщини, підлягають тимчасовому захисту відповідно до закону, згідно з рішенням Ради Європейського Союзу. Але важливо, що вони не підпадають під дію положень спеціального закону, тому вони не можуть використовувати механізми, які він запроваджує. Польські закони не регулюють чітко, які кроки мають вживати особи, на яких поширюється тимчасовий захист. Ми зіткнемося з практичними проблемами, як його треба застосовувати, – каже вона. І додає, що теоретично керівник Управління у справах іноземців має видавати таким особам посвідку на тимчасове проживання у зв’язку з використанням тимчасового захисту. – Як це буде виглядати на практиці, ми дізнаємося найближчим часом. На мою думку, такі особи повинні подати голові Управління у справах іноземців офіційну заяву (на бланку) про надання дозволу на тимчасове проживання, – каже адвокат Язьвінська.
Читайте також: Чи потрібно подавати заяви про надання статусу біженця? Юристи радять українцям почекати
При цьому речник Управління у справах іноземців наголошує, що подавати будь-які офіційні заяви на отримання дозволу на тимчасове проживання не потрібно. – Ці питання регулюються ст. 80 спеціального закону – іноземці, які відповідають вимогам щодо тимчасового захисту, можуть отримати безоплатно свідоцтво, що підтверджує користування цим захистом. Довідка видається Управлінням у справах іноземців на вимогу іноземця. Питання можна вирішити особисто за адресою офісу у Варшаві: вул. Таборова 33 з четверга, 17 березня цього року . – Вказує він.
Свідоцтво є єдиним доказом використання тимчасового захисту в Польщі і під час його дії засвідчує право власника на перебування в Польщі.
Посилання в тексті статті можуть напряму вказувати на відповідні документи в програмі LEX. Щоб переглянути ці документи, необхідно увійти в програму. Доступ до вмісту документів у програмі LEX залежить від наявних ліцензій.
Текст польською на Prawo.pl