Connect with us

Судова практика

Особливості розгляду виборчих спорів

Опубліковано

П’ятий апеляційний адміністративний суд роз’яснив особливості розгляду виборчих спорів, юрисдикцію, строки звернення, строки розгляду судом та наголосив, на які питання варто звернути увагу, якщо дільничними виборчими комісіями допущено дії чи бездіяльність.

31 березня 2019 року відбувся I-й тур чергових виборів Президента України відповідно до постанови Верховної Ради України від 26 листопада 2018 року № 2631-VIII. Наразі триває підготовчий процес до II-го туру виборів, то ж варто звернути увагу на особливості законодавчої бази, що регулю питання порушення виборчого процесу.

Згідно з п. 6. ч. 1 ст. 19 Кодексу адміністративного судочинства України, спори щодо правовідносин, пов’язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму (виборчі спори) підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства.

Особливості розгляду адміністративними судами справ, пов’язаних з виборчим процесом, встановлено в статтях 273—277 КАС України.

Зазначені справи не можуть бути розглянуті за правилами спрощеного позовного провадження (враховуючи складність та значний суспільний інтерес). Проте, за наявності підстав (клопотання учасників про розгляд справи за їх відсутності, неявка учасників) такі справи можуть бути розглянуті в порядку письмового позовного провадження.

Юрисдикція

Варто розрізняти, що місцевим загальним судам як адміністративним судам підсудні адміністративні справи, зокрема пов’язані з виборчим процесом (п. 2 ч. 1 ст. 20 КАС України):

1) оскарження рішень, дій чи бездіяльності дільничних виборчих комісій, членів цих комісій за місцезнаходженням відповідної комісії (ч. 5 ст. 273, ч. 8 ст. 277 КАС України);

2) уточнення списку виборців (ч. 2 ст. 274 КАС України), на прикладі постанови Восьмого адміністративного апеляційного суду № 857/3596/19 від 31 березня 2019 року, бачимо, що норма застосовується на практиці. Суд роз’яснює, що поняття «юрисдикція» (підсудність) вживається в широкому значенні та не обмежується лише територіальною юрисдикцією, а охоплює також і предметну підсудність справ;

3) оскарження дій чи бездіяльності засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, що порушують законодавство про вибори та референдум, за їх місцезнаходженням (ч. 3 ст. 275 КАС України);

4) оскарження дій чи бездіяльності кандидата у депутати сільської, селищної ради, кандидатів на посаду сільського, селищного голови, їх довірених осіб за місцезнаходженням територіальної виборчої комісії, яка зареєструвала кандидата (ч. 4 ст. 276 КАС України).

У той самий час окружним адміністративним судам підсудні адміністративні справи, пов’язані з виборчим процесом щодо:

1) оскарження рішень, дій чи бездіяльності територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів, виборів Президента України, за місцезнаходженням відповідної комісії (ч. 4 ст. 273, ч. 9 ст. 277 КАС України);

2) оскарження рішень, дій або бездіяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб, за їх місцезнаходженням (ч. 3 ст. 275 КАС України);

3) позовна заява з інших питань, визначених статтею 276 КАС України, а саме у справах щодо оскарження дій або бездіяльності кандидатів, їхніх довірених осіб, партії/блоку, місцевої організації партії, їхніх посадових осіб, за місцем вчинення дії чи місцем, де ця дія повинна бути вчинена (ч. 5 ст. 276 КАС України).

Також варто враховувати, що за однією з вимог справа може бути підсудна одному суду, а за іншої вимоги (вимог) іншому. У такому випадку справа розглядається у суді вищої інстанції.

Апеляційному адміністративному суду в апеляційному окрузі, що включає місто Київ, як суду першої інстанції (ч. 2 ст. 22 КАС України) підсудні справи щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності Центральної виборчої комісії, крім встановлення результатів виборів, члена цієї комісії, прийняті у межах виборчого процесу (ч. 3 ст. 273 КАС України), а також оскарження дій кандидатів на пост Президента України, їхніх довірених осіб (ч. 7 ст. 277 КАС України).

Верховному Суду як суду першої інстанції підсудні справи щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності Центральної виборчої комісії щодо встановлення нею результатів виборів (ч. 4 ст. 22, ч. 3 ст. 273 КАС України)

Строки звернення

Загальний строк подання позовної заяви до суду щодо захисту виборчих прав громадян складає 5 днів з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.

Однак позовні заяви щодо:

1) рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, членів цієї комісії, що мали місце у день голосування і під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування можуть бути подані в дводенний строк з дня прийняття рішення, дії чи бездіяльності (ч. 8 ст. 273 КАС України);

2) щодо уточнення списку виборців подається не пізніш як за 2 дні до дня голосування (ч. 3 ст. 274 КАС України). На практиці трапляються винятки. Шостий апеляційний адміністративний суд у справі № 761/12707/19 від 30 березня 2019 року, захищаючи права та інтереси позивача як суб’єкта виборчого процесу у період виборів, задовільнив позовні вимоги та зобов’язав дільничну виборчу комісію включити апелянта до списків виборців, незважаючи на те, що скарга була подана за день до виборів, оскільки вимоги позивача є законними та обґрунтованими та дата першого звернення до суду не порушує виборчого законодавства.

Проте варто враховувати, що було б доцільним ввести можливість поновлення строків у деяких випадках.

Строки розгляду судом

За загальним правилом, суд вирішує справи, що пов’язані з виборчим процесом, у дводенний строк після надходження позовної заяви.

Проте необхідно пам’ятати:

  1. справи, що надійшли в день голосування, – вирішуються до закінчення голосування;
  2. справи, що надійшли в день голосування, але після закінчення голосування, – у дводенний строк після надходження позовної заяви;
  3. справи щодо уточнення списку виборців – у дводенний строк після надходження позовної заяви, але не пізніш ніж за 2 дні до голосування, якщо позовна заява надійшла за два дні до дня голосування – невідкладно;
  4. справи, що пов’язані з виборами Президента України за скаргами, поданими на вчинені порушення з моменту припинення голосування на виборчих дільницях – протягом 2 днів після дня голосування;
  5. суд розглядає та вирішує адміністративні справи за скаргами, поданими на вчинені порушення з моменту припинення голосування на виборчих дільницях, протягом двох днів після дня голосування.

Сподіваємося, що II-й тур виборів пройде у законному порядку.

Підготувала Галина ОЛІЙНИК,
спеціально для ЮВУ

Джерело: Юридичний вісник України

Продовжити читання →
Натисніть, щоб прокоментувати

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.