В Україні
Адвокати самостійно отримують інформацію з Державного реєстру речових прав
Міністерство юстиції України роз’яснило алгоритм отримання відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі – Реєстр) (інформації про зареєстровані речові права на нерухоме майно, обтяження таких прав, документи реєстраційної справи) адвокатами.
Так, умови, підстави, процедуру надання адвокатам інформації з Реєстру визначено, зокрема ст. 32 Закону «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі – Закон) та Порядком доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 р. № 1127 (далі – Порядок).
Щодо отримання інформації про речові права та їх обтяження на об’єкти нерухомого майна та суб’єктів таких прав.
Частина 3 ст. 32 Закону, зокрема встановлює, що для адвокатів інформація з Реєстру у зв’язку із здійсненням ними повноважень, визначених законом, надається за суб’єктом права чи за об’єктом нерухомого майна в електронній формі шляхом безпосереднього доступу до Реєстру, за умови ідентифікації відповідної посадової особи за допомогою електронного цифрового підпису.
Відповідно до п. 3 Порядку доступ адвокатів до Реєстру надається (припиняється) на підставі договору, укладеного з технічним адміністратором Державного реєстру прав – Державним підприємством «Національні інформаційні системи» (ДП «НАІС»), текст якого розміщений на офіційному веб-сайті ДП «НАІС» у розділі «Форми договорів/Адвокати». Укладання зазначеного договору відбувається шляхом направлення до відповідної регіональної філії ДП «НАІС» «Заяви приєднання до Договору про надання послуг з користування Державним реєстром речових прав на нерухоме майно».
Зазначається, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень проводиться з 1 січня 2013 р. у Реєстрі за заявницьким принципом, тобто, за заявою особи, у якої виникає, переходить чи припиняється право власності на відповідний об’єкт нерухомого майна. До 1 січня 2013 р. державну реєстрацію прав власності на об’єкти нерухомого майна проводили Бюро технічної інвентаризації, зокрема на паперових носіях, державну реєстрацію права власності, права користування (сервітут) земельними ділянками, права постійного користування земельними ділянками, договорів оренди земельних ділянок; права користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); права забудови земельної ділянки (суперфіцій) проводили територіальні органи земельних ресурсів.
Щодо отримання копій документів з реєстраційної справи об’єкта нерухомого майна.
Пошук відомостей Реєстру, форма та зміст отримуваної інформації визначено Порядком ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 р. № 1141 (далі – Порядок-1) (п. 6, абз. 2 п. 7 Порядку).
Витребування (вилучення) реєстраційних справ або документів із них здійснюється виключно за судовим рішенням (ст. 17 Закону). Проте, адвокати можуть отримувати такі документи в електронній формі самостійно.
Відомості з Реєстру формуються у формі інформації про, зокрема документи реєстраційної справи, яка містить відомості про всі документи, що містяться у відповідній реєстраційній справі в електронній формі, та надається для ознайомлення у формі переліку таких документів.
Після ознайомлення з відповідним переліком документів особа може отримати з Реєстру відповідний документ реєстраційної справи в електронній формі (п. 56, 59 Порядку-1).
Таким чином, порядок отримання інформації, зокрема для адвокатів чітко визначений Порядком та Законом, відповідно до яких адвокати самостійно отримують інформацію з Реєстру.